Kräks, vill inte äta

Reykur

Trådstartare
Jo, katter kräks, katter kan också må illa i bland och inte vara sugna på mat.
Men när det gäller min lillkille blir jag orolig. Han har kräkts illgult och vill inte äta mat, inte ens hans favoritgodis går ner. Han är lite hängig. Det har bara pågått under dagen, och han är inte uttorkad men dricker inte.
Vad borde jag göra? Jag hade avvaktat "normalt" sett, men när det gäller Oscar så är jag som sagt, kanske lite överkänslig?
Kommer veterinären skratta åt mig om jag kommer in med honom?

Sv: Kräks, vill inte äta

Jag tror inte att veterinären kommer skratta åt dig. Absolut inte.
Åk in för att se vad det kan vara.
Även om det inte ä'r nåt allvarligt så blir du själv lite lugnad iaf.
Det är ju inte så bra att han inte ens vill dricka.
Har han feber?

antingen har han ätit ngt som inte är bra eller så är det ngt allvarligt....prata till veterinären..

Om allmäntillståndet är nedsatt och han inte vill äta som du skriver, och dessutom kräks, så ska du ringa veterinären. Skrattar han åt dig så byt veterinär!

Nej, katter kräks inte såvida det inte är hårbollar och med tanke vad för ras du har så tvivlar jag på att det har med hårbollar att göra.

Om man sedan tänker på kattens sjukdomshistoria så tycker jag absolut inte att du överreagerar.

Vad äter han nu? Är han ordentligt avmaskad? Har han gått på antibiotika? Bajsar han (förstoppning kan orsaka illamående och kräkningar)?

Jag funderade om han kan ha fått i sig hundhår och kräks därför? (Min hund hårar för tillfället mycket) Men då borde han inte vara hängig?
De äter Mjau burkar, och fick en kycklingvinge i förrgår.
Han bajsade normalt i morse, men har inte bajsat mer (Svårt kanske när magen är alldeles tom. )
Han är avmaskad hos uppfödaren men inte hos mig, jag vill inte avmaska regelbundet utan avmaskar "vid behov".
(Borde jag avmaska nu eftersom att jag börjat ta ut dem på små promenader i parken? )

Just nu är han hängig men inte febrig, och har druckit lite vatten.
Jag ringde veterinären och hon sa att det är bara att komma in om han blir sämre, men att jag skulle vänta och se just nu.

Hårbollar som fastnar kan mycket väl påverka hela kattens allmäntillstånd, men jag vette tusan alltså. Han måste slicka i sig en hel del hundhår för att lyckas bygga upp en besvärlig hårboll.

Gör vätskeersättning till honom och få i honom (till 1 l vatten sätter man 5 msk socker och 1 tsk salt).

Problemet med katter är ju att när de väl slutar äta kan det vara så himla svårt att få dem att börja äta igen, å andra sidan vill man ju inte tvångsmata en katt som mår illa. :crazy:

Avmaskning pga. promenader ska knappast vara befogat. Jag misstänker att de inte storjagar när ni är ute och promenerar. ;)

Jag tror ju att det kan hänga ihop med de tidigare problemen. Visst hade han diarré när han var mindre? Sådant kan ju sätta spår i mage och tarm ett bra tag framöver. Att hela mag/tarmkanalen helt enkelt är väldigt ansträngd och behöver vila så kanske du ska köra på skonkost som lammfärs en längre period dvs. 1-2 månader (om skonkost verkar fungera då).

jag har fatt i honom vatskeersattning nu.
han ar inte alls pigg:( fortfarande feberfri.

jag tror ocksa att problemen hanger ihop. nar kullen var liten var de ju sjuka med krakningar och diaree, da de forlorade en bror. hos mig var han sjuk pa samma satt nar han just flyttat in. efter det gav jag skonkost i en manad och sedan dess har han haft problemfri mage.
det far bli skonkost igen. ;)

Hade för mig att det låg till så. Sätt honom på skonkost du så håller vi tummarna för att det funkar.

Så var man tillbaka efter ett veterinärbesök då. Han blev sämre under dagen, så jag åkte in med honom. Han fick vätska under huden och sedan tog veterinären plåtar på magen. Irriterad tunntarmslemmhinna och gaser i tjocktarmen, diagnosen blev kraftigt underviktig (1.6 kg nu :( ) och symptom på anorexia.
Har fått i honom vätskeersättnig, och lite Hills i/d blandat med vatten men han äter inte själv.

Jag dör snart av oro, vad är det för fel på min bebis? :(

Usch då. :(

Prova att gå i honom probiotika. Antingen vanlig Proviva, något yoghurt eller någon tablett från hälsokosten. Det kan hjälpa.

De åt zoolack för några veckor sedan då den andra katten troligen reagerade på en fisksort av Mjau (Nu får de bara köttsorterna) och var tidvis dålig i magen, nu äter de en sort från hälsokosten som heter Lactiplus ("för normalisering av tarmfloran") i förebyggande syfte. Det står att man för människa kan höja dosen till 8 kapslar/dygn om man har stora problem. Oscar och Rustie får för närvarande en om dagen att dela på men då borde jag utan någon risk kunna öka Oscars giva och se om det hjälper?
Fick även med mig diarsanyl hem från veterinären som Oscar ska ha. Jag hoppas han blir lite piggare snart och kanske börjar äta själv, jag känner mig som en bov som tvångsmatar :(

Ja, du kan öka dosen probiotika. Usch, jag förstår att detta är jobbigt för dig.

borde han inte bli piggare nar han blivit uppvatskad och fatt i sig naring?
han verkar snarare samre.

Det beror nog på hur pass uttorkad ha var innan. Har han någon slags inflammation i tarmen så tar det nog mycket på kroppen. Har han ätit och druckit dåligt under en lång period tar det lite tid att fylla på lagret s a s.

Låter INTE bra. Katten ska ju pigga på sig och var du inne hos vet och han fick vätska så sent som sen eftermiddag idag och du tycker att han blir sämre redan nu, inget bra tecken. Får han behålla den i/d du får i honom eller kräks han upp den?

Ponera att jag hade jobbat jour nu (jobbar som djursjukvårdare) och du hade ringt till mig och frågat vad du skulle göra och berättat det du berättar nu så skulle jag rekomenderat dig att komma in faktiskt. Hellre komma några timmar för tidigt än en timme för sent.
Hade du ringt som igår kväll, skulle jag bett dig vänta till som idag. Men med behandling och inte bättre, och det är en ung katt vad jag förstått , vette tusan om jag skulle våga låta dig vänta. MEN, det är du som har katten framför dig och ser hur den beter sig.

Lycka till och hoppas att det vänder!

han har varit vaken och pa benen en stund nu. han bajsade! :)
han far behalla i/dn. nu sover han igen, men jag tror han ar battre. veterinaren trodde han blir piggare nar han fatt sova, han har ju trotsallt haft ett par jobbiga dagar.

tack for stodet

Senast ändrad:

Bra att han får behålla i/dn! Alltid ett tecken i rätt riktning. :)
Åk in direkt imorgon annars om det inte vänt till en KLAR förbättring.
Håller tummarna för att det vänt nu. :)

Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll i alla fall! Jag håller tummarna för att han piggnar till helt snart!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 364
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar