Kräks, vill inte äta

Sv: Kräks, vill inte äta

I dag är han bättre. Han har ätit lite själv, och orkar vara uppe och gå, så jag tror det har vänt till det bättre nu. :) Veterinären tyckte det lät bra, men vid minsta förändring mot det sämre åker jag in.

Jag frågar mig varför det blev så här? Vad det är som gjorde att han blev så dålig? Att han har en extra känslig mage har jag förstått, men ska detta bara inträffa då och då utan anledning? vad triggade igång detta och vad kan jag göra för att undvika det i framtiden?
Nu blir det en lång period av skonkost.

Antagligen är det den där elaka infektionen han och hans syskon åkte på som små som har ställt till det. Tarmen hade kanske inte läkt ihop helt innan han flyttade, med flytten kom stress och så blev det lite ny mat.

Jag tror hans stackars tarm helt enkelt behöver vila och läka ihop. Får det bara läka samman kommer han antagligen inte få mer problem i framtiden. Jag känner till flera fall där katter haft riktigt taskiga tarmar. Det har varit allt från "hankattsmagar" (dvs. kronisk diarré) till IBD. Lång tid med skonkost har läkt ihop tarmar som veterinärer i princip har dömt ut (livslång behandling med kortison eller avlivning).

Skönt att höra att han är piggare! :)
Nu vet jag inte vad din vet sagt men som du själv säger, fortsätt med i/d ett bra tag, små portioner flera gånger per dag. Se bara till att du sakta över några dagar kommer upp i hans dagsbehov, står på burken att läsa hur mycket.

Anledningen till problemen som Sol nämner låter rimliga så ge honom tid nu bara med noga koll att han kommer igång att äta ordentligt själv.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 364
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar