Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

Sv: Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

Det att du pratar om att hästen kan vinkla bakdelen utan att bli fri fram tycker jag inte man kan säga att det är samling, för att en häst ska kunna samla sig så är det så många fler bitar som ska passa in. Drivningen, bakdelen väl under sig och lösgjord i hela kroppen men sedan som du sa så finns det olika grader på samling.

Ja, det där blir lite knas i mitt huvud, för hästen behöver inte vara särskilt bärig för att samla sig enligt mina definitioner :p pratar vi "samlad trav" eller öht samlade gångarter ska man såklart sträva efter hela bärighetskonceptet men för att kunna hålla isär begreppen ang. samling = balans så måste jag definera samling = korta mittlinjen eftersom hästarna sällan behöver vara "på tygeln" eller "bärig" för att förbättra sin balans i alla lägen.

Om vi också ska gå in på balansen och vilken del som hästen har sin vikt på inom de olika westernklasserna, så tror jag att speciellt i Cutting så är näst intill hela hästens vikt/balans på bakdelen på hästen, för hur annars ska hästen kunna göra tvära vändningar om den har vikten fram?

Jag kan egentligen bara gå efter det jag sett. Och som jag ser det brukar de vara väldigt undervinklade för att få BALANS, men "ta emot" sig fram i tvära vändningar och för att även hålla balansen framåt. Skulle de vara för mycket uppåt i sin form skulle den senare balansen skita sig. De måste vara härdade i sina framben och kunna ta stöd ev. t o m spjärn i dom för att kunna ha en bra teknik för ändamålet. Hålla en låg tyngdpunkt fram.
De har säkert superstarka rumpor ändå, men balansen skulle helt enkelt bli fel för ändamålet om man hade en enligt min definition "bärig form". Kolla på galoppen, är näsan nästan i backen i momentet där ena frambenet är i marken, då är hästen framtung. Undersatt eller ej.
Det är samma fenomen jag noterat t ex på en skitduktig ryttare som ändå alltid red på graman - hästarna var enormt undervinklade bak, rejält höjd rygg, men likförbaskat "framtung" eftersom gramanen drog ihop hästens huvud nästan mot bringan. (Nu menar jag inte att westernryttare gör så, utan att man får lite liknande symtom).

Stödet i handen ser jag lite som "stödhjul" ungefär som när man lär en unge cykla - något som ska plockas bort när balansen finns där ;)

Många tänker så när de rider och om det funkar så är det bra, men väldigt ofta händer inte det som ryttaren förväntar sig. Hästen lättar inte i handen utan tar tacksamt emot stödet och istället för att bli lättare i framdelen och starkare bak så blir framdelen allt tyngre, i och med att ryttaren ger hästen något att hänga på.
=ingen utveckling.
Bättre att låta hästen bära sig sjäv och utveckla därifrån.
(jag tycker f.ö att barn lär sig cykla lättare utan stödhjul också)

Jag är helt med dig.
I grundridningen så är det först balans sedan bärighet och sist samling.

En fundering: du menar att hästen först ska ha en bra balans innan du tränar bärighet? har jag uppfattat dig rätt då? då har alltså hästen balans i en felaktig form.(för att ha ryttare på sig) varför är det bra?

Nu svarar jag lite på ditt svar innan du skrev till mig ;)

De hästar jag användt denna metod på har allteftersom släppt stödet och "bara" sökt kontakt.
Iom att man tar en tygel i taget så lär den sig att släppa "taget". Det är därför jag checkar av. Släpper den inte taget...då får man helt enkelt jobba vidare.
Balansen stärks ju hela tiden och då är den också på väg mot en bärighet.
Om jag bara skulle använda mig av drivning bakifrån för att få hästen att hitta sin balans så går du direkt på samling och har den då inte styrkan till samling så har den svårare att hitta sin balans och tar längre tid...tycker jag ;)

Oavsett i vilken ordning man väljer att rida så är det ju inte gjort i en handvändning men jag tycker mig se snabbare resultat med balans först och det lägger också grund till så mycket annat.

Då ska vi se på vad du riktade till mig...

Varför skulle balansen vara felaktig?
Jag säger som real cowgirl..vi har säkert olika defination på de olika namnen.
Balans för mig är när hästen kan bära ryttaren utan att hästen störs av ryttarens rörelser. Det är när hästen kan gå undan för vikt och tryck. Det är när hästen kan gå rakt fram utan att använda sig av "stödväggar". Det är när hästen kan ridas utan att sänka ryggen men ändå gå och ha kontroll på sina ben.
Alltså en balans som alla hästar bör ha innan man går vidare i utbildningen.

Varför skulle balansen vara felaktig?
Jag säger som real cowgirl..vi har säkert olika defination på de olika namnen.
Balans för mig är när hästen kan bära ryttaren utan att hästen störs av ryttarens rörelser. Det är när hästen kan gå undan för vikt och tryck. Det är när hästen kan gå rakt fram utan att använda sig av "stödväggar". Det är när hästen kan ridas utan att sänka ryggen men ändå gå och ha kontroll på sina ben.
Alltså en balans som alla hästar bör ha innan man går vidare i utbildningen.
[/QUOTE]

Jag ska försöka förklara vad jag menar:
Om hästen har balans utan någon bärighet, då den inte bär upp ryttaren. Då använder den sin kropp som den gör i frihet. Det är inte i den formen jag vill att hästen ska ha balans när jag rider. för att kunna gå i en bra arbetsform med ryttare måste ju hästen lära sig bära upp sin ryttare och i den formen hitta sin balans. Om hästen bär upp sin ryttare/ använder sin överlinje, då har du bärighet. Bärighet för mig = att hästen bär upp sin ryttare med mera vikt bak och en aktiverad rygg/överlinje.

Senast ändrad:

Det håller jag med ;)

Det jag gör är väl att jag utvecklar den naturliga balansen till en balans under ryttare.
När hästen kan det (det jag skrev i ovanstående inlägg) då kommer också bärigheten in.
Vår defination på bärighet är väl ungefär samma tror jag.
Bärigheten för mig är som dig att det är när hästen bär upp ryttaren men jag vill ha allt det andra innan. Bärigheten för mig kommer när du kan börja driva in bakbenen under hästen och släppa allt stöd och rida hästen med hjälp av bara skänkel och säte. Då är den stark nog till att bära ryttaren korrekt.

Vi är nog rätt överens men kanske kallar sakerna lite olika. När hästen lärt sig bära upp ryttaren kan balansen i den bärande formen utvecklas. Så tänker jag. Jag kan inte ha balans i bärande form innan hästen förstått hur den ska bära ryttaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025