Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vissa fall - inte i alla - är det en form av streching i kombo med "dressyr" dvs att hästen skall ha sitt huvud där "jag" placerar det... Om ni kollar noga på framridningen hos de erkänt skickliga reiningryttarna kommer ni se att bakkärran inte släpar efter som vid verkligt "ljug" (dvs överböjd nacke - tappad rygg/buk/bakdel). En välutbildad häst ska kunna ridas både bakom lod, framför lod, i "dressyrform", i reningform osvosvosv utan att för den delen tappa bärighet och balans då det egentligen är buk/bak/bog du rider inte huvudplacering. Likaså finns det en teori om att det är "lättare" att korrigera bogen med en häst där underhals är "avslappnad" och arbetar mindre vilka vissa anser att hästen gör i den "översamlade" bakomlod formen.
I grund och botten är egentligen inte hästens huvudplacering det väsentliga, det är buk/bak/bog. Balansen och bärigheten sitter inte i var huvudet är på en vältränad välmusklad häst.
..och som någon skrev "översamling" kan göra att din häst sänker huvudet när du släpper tyglarna... MEN baserat på att ryggen/buken/baken/bogen är som det ska vara..
Nån som hängde med på det där?
Fast jag håller nog med dig där om att det kommer Balans, bärighet och samling i den ordningen. En häst kan överhuvudtaget inte göra så mycket utan balans. Vem kan det?
Intressant!
För mig kommer det i en annan ordning.
först kommer bärigheten, (vilket tränas upp med stärkande övningar tex, öppna, sluta, halvhalter) att hästen sätter under sig för att på så sätt få bättre balans, och bära upp sig själv och ryttare.
När bärigheten och balansen sitter kommer Samling som följd!
Jätte intressant att se hur alla ser på samling, alla har ju rätt på sitt sätt!
Många ryttare ger hästen ett 5:e ben att stödja sig på när de har stöd i handen. Nu menar jag inte kontakt utan stöd.Vad menar du med 5:e ben?
Många ryttare ger hästen ett 5:e ben att stödja sig på när de har stöd i handen. Nu menar jag inte kontakt utan stöd.
Stödet i handen ser jag lite som "stödhjul" ungefär som när man lär en unge cykla - något som ska plockas bort när balansen finns där
Kul att ni allihopa hoppat in så det inte bara är en dialog mellan Mig och Totola.. fast jag ska erkänna att "I'm resting my case" för stunden fått lite slut på ord.. men jag följer eran diskution det är verkligen intressant att läsa allas ideér och teorier!
och f.ö. så älskar jag westernforumet här där folk kan tänka olika och tycka olika utan att det blir personliga påhopp.
*kryper tillbaka under min sten*