Det här håller jag inte med om
Huvudets placering ÄR väsentligt ur bemärkelsen att hästarna inte kan gå i riktigt bra form (som jag antar krävs i åtminstone reining-klasser) i alla huvudpositioner. "Kan" hästen göra det känns det snarare som att den blockerar sig och tappar rygg eller blir bogtung/att manken inte lyfts.
När hästen går innanför lod stretchas nackmusklerna - MEN av två anledningar förutom det uppenbara anser jag att det är dåligt; * För att hästen både ska kunna vinkla IN huvudet och hålla UPP sitt huvud blir nacken likförbaskat spänd. Eller så överkompenserar den genom att spänna underhalsen, kan se ut som en "rand" i mitten av halsen eller som en knut. *Hästens rygglinje kan inte ärligt längas vilket som sagt resulterar i att manke inte höjs/inte bra bogfrihet, eller att ryggen blir låst.
Det där med översamling som metod för att senare få avslappning kan säkert fungera för vissa, men risken jag ser med det är att hästen lär sig korta upp sig också/istället. Framförallt i ryggen.
Som på exempelbilden på låg form i denna tråd - bakre delen av halsen är inte riktigt med. Då har man inte riktigt en bra form (enligt mig).
Har också hört en variant att man genom att hålla emot i tyglarna och driva samtidigt ska få bättre samling. Vilket de flesta numera nog är överens om att man INTE får
Nej som sagt, stretcha hals och nacke är bra. Men inte bakåt. Testa sitt och stretcha så en liten stund så ska ni se hur ont i nacken man får sen!
eller om det bara är jag som sitter vid datorn för mycket och har för tungt hår
visst kan det hända att folk medvetet eller omedvetet rider innanför lod, men när det blir nosen mot bringan finns det rätt få hållbara argument för att det gör någon nytta.