Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

Sv: Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

handlar det om ett ögonblick är det ju ingen fara, bara för att få en eftergift från hästen och sedan ger den en eftergift tillbaka!

men när hästen hålls indragen varv efter varv, då har det ju en helt annan effekt!

Okej, då är jag med!

Alla menar ju inte samma sak med termer o sånt, så jag kände att jag ville fråga.

Jag är lite inne på ditt spår.
Om man själv stretchar så handlar det om kanske 30-60 sek. på "varje del" åt gången men att man kan göra det i omgångar med vila emellan eller att man stretchar en annan kroppsdel emellan.

Jag själv rider inte mina hästar i sådan "djup/ihopdragen" form alls men skulle jag göra det för att få mjukhet/genomblödning/stretcha så skulle jag göra det i omgångar.

Självklart tycker jag inte att man ska ha nosen i bringan(hyperflexion)! Då har ni missförstått mig. Och de ekipage jag har sett värma sina hästar har bara ridit dem lite bakom lod. I cutting, reining etc är det så enorma påfrestningar på endel muskler och då gäller det att man tänjt hästen noga och tillräckligt för att den inte ska pajja, precis som man själv tänjer sina muskler innan man tränar. Rider du bara fram på lång tygel och inte samlar ihop hästen, tänjer, böjer så ökar risken för skador och förslitningar i långa loppet.

Trådskaparen skrev just om ryttare som rider kraftigt bakom lod, nästan mulen mot bogen. Det är det jag syftat på i mina svar.

Någon skrev att det kanske var bättre att låta huvudet gå mer "flat out" ( egen översättning ), alltså långt och lågt. Det funkar inte i reining.

Problemet blir då att hästen gärna lägger sig på bogarna. Vad man vill uppnå i reining, formmässigt, är en häst som ger för bettet, dvs är "broke i fejset", går med mycket rygg och samtidigt lyfter sig i bogen. Och då på lång tygel.
Sedan skiljer det sig en del från AQHA och NRHA-bedömningar, generellt sett kan man säga att i AQHA -klasser kan hästarna få gå lite högre i form. Men i NRHA får du "mycket plus" om hästen verkligen går djupt i form, men som sagt, utan att tappa de andra bitarna. ( ryggen, bogen, etc.)
Nosen ska ju helst inte bakom lodplan, men det är inte så lätt att hålla huvudet på dem när de är nere i den djupa formen. Det krävs mycket skicklighet av ryttaren, men som Wrangler också nämnde (tror jag det var) så har det också med varje individs förutsättningar att göra...

handlar det om ett ögonblick är det ju ingen fara, bara för att få en eftergift från hästen och sedan ger den en eftergift tillbaka!

men när hästen hålls indragen varv efter varv, då har det ju en helt annan effekt!

Det handlar om att lära hästen gå själv på lång tygel i den "djupa formen". På tävling kan du ju inte ta i hästen på samma sätt som på träning. Alla som rider reining kanske inte vet hur man får hästen dit, och kanske sitter och smyghåller dem varv på varv, men mycket enkelt förklarat så handlar de tom att "ta och ge". Alltså hålla i och lägga på ben, håll i tills hästen mjuknar och då ge eftergift. Man vill få hästen gå själv längre och längre stunder utan att gå i bettet. Och då tillkommer alla andra delar av formen, ryggen, bogarna, etc.

Det här är ju en tävlingsgren och den är väl egentligen inte mer extrem än andra ridgrenar. Vill man rida reining, hoppning, dressyr, fälttävlan eller vad det må vara så får man räkna med förslitningar på hästen. Så är det. Hästen föddes inte med sadel och nyskodd, färdig att ridas. Men man kan göra det bästa av situationen. Massage och stretching är utmärkt! Och givetvis, lång framridning på hårt respektive mellanmjukt och mjukt underlag för att öka genomblödningen i musklerna, nedvarvning, osv.

Vad många glömmer bort är att det är stor skillnad på fritidshästar och deras träning och hästar på elitnivå. "Vanligt folk" blir gärna lite upprörda, men det är viktigt att informera om vad som krävs av hästarna. Och quartern är speciellt framavlad för dessa grenar. Precis som travare är avlade för att trava suveränt...

I vissa fall - inte i alla - är det en form av streching i kombo med "dressyr" dvs att hästen skall ha sitt huvud där "jag" placerar det... Om ni kollar noga på framridningen hos de erkänt skickliga reiningryttarna kommer ni se att bakkärran inte släpar efter som vid verkligt "ljug" (dvs överböjd nacke - tappad rygg/buk/bakdel). En välutbildad häst ska kunna ridas både bakom lod, framför lod, i "dressyrform", i reningform osvosvosv utan att för den delen tappa bärighet och balans då det egentligen är buk/bak/bog du rider inte huvudplacering. Likaså finns det en teori om att det är "lättare" att korrigera bogen med en häst där underhals är "avslappnad" och arbetar mindre vilka vissa anser att hästen gör i den "översamlade" bakomlod formen.

I grund och botten är egentligen inte hästens huvudplacering det väsentliga, det är buk/bak/bog. Balansen och bärigheten sitter inte i var huvudet är på en vältränad välmusklad häst.

..och som någon skrev "översamling" kan göra att din häst sänker huvudet när du släpper tyglarna... MEN baserat på att ryggen/buken/baken/bogen är som det ska vara..

Nån som hängde med på det där?

Senast ändrad:

jag hängde faktiskt med eftersom det är samma tänk som jag fått lära mig, förutom att jag även fått lära mig att bakom lod är tabu! eller rättare sagt nåt man undviker!

men tack för bra info!:)

Tack för ett bra svar, är hyffsat insatt i reiningen men man blir ju aldrig fulllärd! ;)

[
QUOTE=mumrikmums;9272825]Någon skrev att det kanske var bättre att låta huvudet gå mer "flat out" ( egen översättning ), alltså långt och lågt. Det funkar inte i reining.

Problemet blir då att hästen gärna lägger sig på bogarna. Vad man vill uppnå i reining, formmässigt, är en häst som ger för bettet, dvs är "broke i fejset", går med mycket rygg och samtidigt lyfter sig i bogen. Och då på lång tygel.

Det är just det som är skillnaden. Rider man hästen med näsan framme får man med hela överlinjen och därmed även området kring manken. Man rätar ut S-kurvan och hästen bär. När näsan kommer långt in mot bringan åker oftast området kring manken ner och man får en häst på bogarna. Det finns ett fåtal mycket skickliga ryttare som klarar av att få upp frampartiet och hästen att använda överlinjen i den formen, men de är få i vår värld.

Så det är väl därför vi dödliga skall låta bli det!
så sparar vi våra hästar...;)

lite *kl*
har även sett "vanliga" ryttare rida hästarna så dom jag såg va oftast unghästar (inte nosen i bogen utan bara lite bakom lod) och samma som sidekick skrev va det för att hästen skulle gå i lod när denne gav efter på tyglen. Detta va en dressyrryttare som tävlar/tränar upp till svår dressyr.

Likaså finns det en teori om att det är "lättare" att korrigera bogen med en häst där underhals är "avslappnad" och arbetar mindre vilka vissa anser att hästen gör i den "översamlade" bakomlod formen.

I grund och botten är egentligen inte hästens huvudplacering det väsentliga, det är buk/bak/bog. Balansen och bärigheten sitter inte i var huvudet är på en vältränad välmusklad häst.

..och som någon skrev "översamling" kan göra att din häst sänker huvudet när du släpper tyglarna... MEN baserat på att ryggen/buken/baken/bogen är som det ska vara..

Nån som hängde med på det där?

Det här håller jag inte med om :p Huvudets placering ÄR väsentligt ur bemärkelsen att hästarna inte kan gå i riktigt bra form (som jag antar krävs i åtminstone reining-klasser) i alla huvudpositioner. "Kan" hästen göra det känns det snarare som att den blockerar sig och tappar rygg eller blir bogtung/att manken inte lyfts.
När hästen går innanför lod stretchas nackmusklerna - MEN av två anledningar förutom det uppenbara anser jag att det är dåligt; * För att hästen både ska kunna vinkla IN huvudet och hålla UPP sitt huvud blir nacken likförbaskat spänd. Eller så överkompenserar den genom att spänna underhalsen, kan se ut som en "rand" i mitten av halsen eller som en knut. *Hästens rygglinje kan inte ärligt längas vilket som sagt resulterar i att manke inte höjs/inte bra bogfrihet, eller att ryggen blir låst.

Det där med översamling som metod för att senare få avslappning kan säkert fungera för vissa, men risken jag ser med det är att hästen lär sig korta upp sig också/istället. Framförallt i ryggen.
Som på exempelbilden på låg form i denna tråd - bakre delen av halsen är inte riktigt med. Då har man inte riktigt en bra form (enligt mig).

Har också hört en variant att man genom att hålla emot i tyglarna och driva samtidigt ska få bättre samling. Vilket de flesta numera nog är överens om att man INTE får :p

Nej som sagt, stretcha hals och nacke är bra. Men inte bakåt. Testa sitt och stretcha så en liten stund så ska ni se hur ont i nacken man får sen! ;) eller om det bara är jag som sitter vid datorn för mycket och har för tungt hår :rofl: visst kan det hända att folk medvetet eller omedvetet rider innanför lod, men när det blir nosen mot bringan finns det rätt få hållbara argument för att det gör någon nytta.

Det här håller jag inte med om :p Huvudets placering ÄR väsentligt ur bemärkelsen att hästarna inte kan gå i riktigt bra form (som jag antar krävs i åtminstone reining-klasser) i alla huvudpositioner. "Kan" hästen göra det känns det snarare som att den blockerar sig och tappar rygg eller blir bogtung/att manken inte lyfts.
När hästen går innanför lod stretchas nackmusklerna - MEN av två anledningar förutom det uppenbara anser jag att det är dåligt; * För att hästen både ska kunna vinkla IN huvudet och hålla UPP sitt huvud blir nacken likförbaskat spänd. Eller så överkompenserar den genom att spänna underhalsen, kan se ut som en "rand" i mitten av halsen eller som en knut. *Hästens rygglinje kan inte ärligt längas vilket som sagt resulterar i att manke inte höjs/inte bra bogfrihet, eller att ryggen blir låst.

Det där med översamling som metod för att senare få avslappning kan säkert fungera för vissa, men risken jag ser med det är att hästen lär sig korta upp sig också/istället. Framförallt i ryggen.
Som på exempelbilden på låg form i denna tråd - bakre delen av halsen är inte riktigt med. Då har man inte riktigt en bra form (enligt mig).

Har också hört en variant att man genom att hålla emot i tyglarna och driva samtidigt ska få bättre samling. Vilket de flesta numera nog är överens om att man INTE får :p

Nej som sagt, stretcha hals och nacke är bra. Men inte bakåt. Testa sitt och stretcha så en liten stund så ska ni se hur ont i nacken man får sen! ;) eller om det bara är jag som sitter vid datorn för mycket och har för tungt hår :rofl: visst kan det hända att folk medvetet eller omedvetet rider innanför lod, men när det blir nosen mot bringan finns det rätt få hållbara argument för att det gör någon nytta.

Man ska inte hålla med :D och jag sa bara att "det finns teorier".. jag rider hellre en häst framför lodplan än bakom. och kan f.ö. j*vligt lite om något alls.

MEN - formen och bärigheten ska baseras på rörelsen bakifrån-fram.. dvs höjd buk, rumpa in, rygg upp - BALANS i sin BÄRIGHET ^^ sen ska du kunna lägga huvudet vart som för finns musklerna KAN hästen gå bakom lod utan att tappa bärighet eller "samling". Nu pratar man ju visserligen sällan om samling i Reiningens tävlingssammanhand utan om en bärighet och balans som beskrivs "frammåt-neråt"... och i grund och botten är det väldigt mycket som skall anpassas till hästens egentliga exteriör ^^ så det är alltid en såndär "perdefinitions" fråga egentligen..

Rent allmänt tycker jag eg. att om man funderar på något - gå fram och fråga när tillfälle ges? :D Elitryttare BORDE kunna ge både bättre, lärorikare och erfarnare svar än de flesta av oss glada amatörer ;)

"Har också hört en variant att man genom att hålla emot i tyglarna och driva samtidigt ska få bättre samling. Vilket de flesta numera nog är överens om att man INTE får"

Har du lust att vidareutveckla...?

"Har också hört en variant att man genom att hålla emot i tyglarna och driva samtidigt ska få bättre samling. Vilket de flesta numera nog är överens om att man INTE får"

Har du lust att vidareutveckla...?

Nej, egentligen inte! ;)

Har hört en westerntränare (för läänge sedan, det är ingen aktiv tränare numera) som lärde ut som uppvärmningsövning att man kortar ihop hästens hals - inte med flit egentligen utan att man bromsar aktivt med tygeln - och samtidigt driver. Eller snarare "sparkar på" eftersom hästarna i regel står emot när man driver och bromsar samtidigt. Sen skulle man rida så med kort hals och aktiv drivning ett tag för att hästen skulle koppla ihop sin kropp och sen länga tyglarna till lång och låg hals.
Kanske finns de som utövar detta idag också, oavsett så tror jag de flesta som har minsta lilla hum om hur hästen fungerar mentalt och fysiskt skulle hålla med om att man inte förbättrar samligen genom att dra och sparka på tills hästen kortar ihop sig.

MEN - formen och bärigheten ska baseras på rörelsen bakifrån-fram.. dvs höjd buk, rumpa in, rygg upp - BALANS i sin BÄRIGHET ^^ sen ska du kunna lägga huvudet vart som för finns musklerna KAN hästen gå bakom lod utan att tappa bärighet eller "samling". Nu pratar man ju visserligen sällan om samling i Reiningens tävlingssammanhand utan om en bärighet och balans som beskrivs "frammåt-neråt"... och i grund och botten är det väldigt mycket som skall anpassas till hästens egentliga exteriör ^^ så det är alltid en såndär "perdefinitions" fråga egentligen..

Huvudet BORDE inte spela någon roll, men det gör det :p för hela ryggradens placering spelar roll (hästen blir "låst" om den går för mycket innanför lod, för vissa räcker det nog med att inte gå framför lod för att rygglinjen ska bli fel). Höjdmässigt kan hästen ha huvudet vartsomhelst, men ju lägre - desto lägre manke som regel. Åtminstone om man utgår från att manken i mer eller mindre grad höjs automatiskt när hästen höjer huvudet och sänks när den sänker huvudet - gissa varför hästarna ska stå och käka hö när man ska mäta ner till ponny? ;) men det är ju "bara" mankfriheten såklart, bra bogfrihet och höjning av ryggraden är också kriterier för bra form vilket krävs för att man ska få bra samling.
Jag tror alltså inte att man *kan* få riktigt samlad form inom westerns låga huvudposition eftersom hästen då naturligt skulle behöva höja huvudet. Det vill man ju inte heller, som jag förstått så ska hästen vara lite på bogarna för att lättare kunna hålla balansen..? Att den är lång i ryggen och lite undervinklad bak är ju däremot också förutsättningar för mindre slitage och balans.

Rent allmänt tycker jag eg. att om man funderar på något - gå fram och fråga när tillfälle ges? :D Elitryttare BORDE kunna ge både bättre, lärorikare och erfarnare svar än de flesta av oss glada amatörer ;)

Hmm, vad syftar du på nu? :p

Huvudet BORDE inte spela någon roll, men det gör det :p för hela ryggradens placering spelar roll (hästen blir "låst" om den går för mycket innanför lod, för vissa räcker det nog med att inte gå framför lod för att rygglinjen ska bli fel). Höjdmässigt kan hästen ha huvudet vartsomhelst, men ju lägre - desto lägre manke som regel. Åtminstone om man utgår från att manken i mer eller mindre grad höjs automatiskt när hästen höjer huvudet och sänks när den sänker huvudet - gissa varför hästarna ska stå och käka hö när man ska mäta ner till ponny? ;) men det är ju "bara" mankfriheten såklart, bra bogfrihet och höjning av ryggraden är också kriterier för bra form vilket krävs för att man ska få bra samling.
Jag tror alltså inte att man *kan* få riktigt samlad form inom westerns låga huvudposition eftersom hästen då naturligt skulle behöva höja huvudet. Det vill man ju inte heller, som jag förstått så ska hästen vara lite på bogarna för att lättare kunna hålla balansen..? Att den är lång i ryggen och lite undervinklad bak är ju däremot också förutsättningar för mindre slitage och balans.

Som jag skrev pratar man sällan om "samling" inne på en reiningbana utan om bärighet och balans. Hade reininghästarna i högre klasser ridits "på bogen" hade de inte kunnat stoppa som dom gör med "head down" utan att studsa alt trilla över. Det är en j*vla skillnad mellan dressyrridningen på en reininghäst och den "egentliga" reiningen. Apråpå den allmänt låga huvudplaceringen inom western - vad räknar du som samling - en knyckt nacke eller en bärig bakdel? Har du aldrig sett en häst sträcka ut hals/nacke men fortfarande bära sig med motor bak, ryggen "uppe" och magen stödjande? Samling innebär oftast att du "placerar ihop" hästen medan bärighet helt enkelt handlar om en "friare" form av samling. Att huvudets placering påverkar bogen håller jag med om, men BOGE och MANKE är två vitt skillda saker när man pratar ridning. Jo, visst är det olika delar av "samma sak" men en sänkt boge betyder inte alltid automatiskt att hästen blir framtung - precis som jag skrev innan handlar det om hur pass vältränad och stark hästen är fysiskt. Hänger du med? Och ÅTER igen - Märk väl att jag pratar TEORIER inom viss reining. Inget är en lag eller en regel.

Hmm, vad syftar du på nu? :p
Att det i många fall är betydligt bättre att fråga någon som uppenbarligen kan. Tänk vad mycket vi hade lärt oss om vi bara öppnat käften när vi började fundera på något istället för att hoppa in i förhastade slutsater. Gammal som ung, erfaren som blåbär. :P Och det förstod du med mkt väl.

:banana::bump::banana::bump::banana:

Men bärighet och balans, tycker du inte det är samling? eller hur definerar du samlingen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025