Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

Sv: Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

Men bärighet och balans, tycker du inte det är samling? eller hur definerar du samlingen?

Samling för mig är.. oh, hur ska jag förklara det här nu då..
Bärighet och balans är grundstenarna i "samlingen" - kravet för det. Men Samling i sig klassar jag nog mer som Bärighet och balans med mer energi "uppåt"? En "högre" form av bärighet och balans som eftersträvas i dressyr osv. Men med det sagt säger jag inte att en westernhäst "fjollas runt" utan varesig samling, bärighet eller balans. Fast jag ser det som tre olika byggstenar, det du börjar med först är Balans. Nästa är Bärigheten, den egna energin i hästen som riktas åt rätt håll på ett bra sätt när den är musklad för det, emedan samlingen kommer i ett senare skede då både bärighet och balans är fasta grundstenar i en lilla byggnad som ska bli vår "tävlingshäst"?

Tex. det är ett rent blaha att påstå att en häst i tävlande reiningform skulle kunna göra en piaff eller passage då det kräver en högre form av just samling än just den bärighet och balans man eftersersträvar vid tränandet av en reininghäst. Visst - Den SKA kunna samlas på ett sådant sätt att den rent tekniskt borde kunna(och i vissa tränares fall lär sig) piaffera. Men det är inte den formen av samling en westerntränare arbetar för att visa upp. Oavsett om det är reining, pleasure osvosv.

Men därtill ligger det mer i Samling än en krökt nacke. Har någon mer än jag sett "ljug"samling? Där hästen förvisso placerar nacke/nosrygg där den BORDE vara samlad, men arslet hänger efter och ryggen inte arbetar? Det jag oftast stökar rundor om är att folk anser en krökt nacke vara Samling, Bärighet och Balans.

Där till har jag sett hästar folk stönar om "Kolla hur den går med huvudet! h*n kan ju inte rida.. stackars häst.." Där hästen rört sig med en fin balans och en egen bärighet MEN där musklerna för just den "korrekta" samlingen inte infunnit sig ännu.

Att rida en häst "samlat" innan den är redo för det kan förstöra den för livet, dvs innan man funnit hästens egen bärighet och balans så man gett hästen en chans att utveckla/stärka de muskler den kommer behöva vid själva "samlingen".

Nån som hänger med? o.0

obs nu att HÄR pratar jag om MINA teorier.. och inte som innan om allmänna.. Tack.

"Som jag skrev pratar man sällan om "samling" inne på en reiningbana utan om bärighet och balans. Hade reininghästarna i högre klasser ridits "på bogen" hade de inte kunnat stoppa som dom gör med "head down" utan att studsa alt trilla över. Det är en j*vla skillnad mellan dressyrridningen på en reininghäst och den "egentliga" reiningen. Apråpå den allmänt låga huvudplaceringen inom western - vad räknar du som samling - en knyckt nacke eller en bärig bakdel? Har du aldrig sett en häst sträcka ut hals/nacke men fortfarande bära sig med motor bak, ryggen "uppe" och magen stödjande? Samling innebär oftast att du "placerar ihop" hästen medan bärighet helt enkelt handlar om en "friare" form av samling. Att huvudets placering påverkar bogen håller jag med om, men BOGE och MANKE är två vitt skillda saker när man pratar ridning. Jo, visst är det olika delar av "samma sak" men en sänkt boge betyder inte alltid automatiskt att hästen blir framtung - precis som jag skrev innan handlar det om hur pass vältränad och stark hästen är fysiskt. Hänger du med? Och ÅTER igen - Märk väl att jag pratar TEORIER inom viss reining. Inget är en lag eller en regel."

Tidigare (för inte alls länge sedan) definerade jag samling på samma sätt som du här klassar som "bärighet och balans". Att samling inte nödvändigtvis betyder hela pilbåge-effekten och perfekt form. För som du säger - en häst kan SAMLA sig (korta upp sin mittlinje) utan att ens vara i bra form, särskilt när de t ex busar eller showar i hagen eller när de blir stressade/skrämda :p
Men jag klassar det inte som BÄRIGHET, där ser jag stor skillnad. För bärighet för mig innebär att framdelen är lätt, manken lite höjd och ryggen höjd. Vilket kräver att bakdelen vinklas.
En häst kan stanna SAMLAT utan att trilla framstupa. Det betyder inte nödvändigtvis att de är bogfria/i en bra form. En häst kan även vara mentalt samlad (enligt mig :p ) vilket väl mer eller mindre innebär att den "hänger ihop", har koll på sin kropp och är mottaglig, då eftersträvar de i regel bra balans = samling. Skulle tro att det är den typen av samling man eftersträvar inom western.

Men när vi börjar prata en form som inte sliter (samlad i den bemärkelsen), dvs hästen är lätt fram, i balans, med höjd rygg, då är det massor med fler pusselbitar som måste på plats för att det ska bli bra. Och det är då jag anser att huvudpositionen har viss betydelse, men givetvis är det bättre att inte fokusera på huvudet utan helheten.

Observera att det inte är som kritik till westernform i allmänhet, rent principiellt tycker jag man eftersträvar en bra form = avslappning och balans, så oavsett om det dressyrmässigt är "bra" eller inte minskar slitage avsevärt av att ha de pusselbitarna på plats, till skillnad från överlag i en del andra discipliner :p

Angående huvudhöjden så jo - hästar kan gå i en bra form med lågt huvud. Det är det jag kallar lång och låg ;) och de kan även samla sig med lågt huvud, t o m i enstaka fall höja manken. Men det blir bra mycket svårare för hästen så jag tror inte man kan komma till några höga samlingsgrader med bibehållen kvalitet.

vet inte riktigt vad jag ska svara förutom;

Du förstår ju vad jag menar så sluta retas :P

Hela idén bara att ha en häst samlad, i balans och med bärighet är ju att finna ett sätt för hästen att hålla i det långa loppet - inte att det ska se snyggt ut? Ju extremare hästen tränas ju viktigare blir det ju för att minska slitage och påfrestningar - oavsett vilken ridstil man använder. Själv har jag pillat lite dressyr och är fortfarande färgad av dressyren både i tankesätt och i min ridning. En häst är en häst, oavsett sadel vilket egentligen innebär att vilken väg man än väljer är målet det samma - En häst som håller för det den ska göra och gör det glatt. Dvs, en häst som inte snedbelastar sig, går framtungt osv i en halv oändlighet. Även dressyrryttare tränar sin häst i en lägre form för att på tävling "plocka" upp den, westernryttare rider sina hästar i en lägre form för att sedan på tävling släppa ner den :P

Att man sen ska hålla i tanken att de hästar ridstilarna igrund "kom till för" ser väldigt olika ut exteriört får vi inte glömma.. Mitt sto (sv. Hbl) kan inte, kommer inte och ska inte gå som en pleasure avlad quarter - hon har inte kroppen för det. Utan hon hålls högre - ibland väldigt mkt högre beroende på dagsformen, vi lallar runt både i låg form och i en ganska hög dressyrform dels för att behålla hennes elastisitet, få in arslet och höja hennes långa rygg. Hur mkt jag än hade velat ha henne "lång och låg" trivs hon inte att arbeta där utan tappar sig. Vid balans och bärighet på lång tygel placerar hon sitt huvud betydligt närmare dressyrform än westernform och det är där hon ska arbeta. Emedan Mors ponny heller aldrig kommer gå i "korrekt" pleasure form, däremot har hon en kropp som gör att hon lägger sig betydligt lägre och absolut naturligt söker sig mer "frammåt-neråt" än halvblodet kommer göra. Man får ju inte glömma hästen i beräkningen. Som det står någonstans "Hästen skall i bära sig i en för HÄSTEN naturlig form - och bedömmas utifrån det som är typiskt för sin ras."

Det största missförståndet som florerar om westernridning är att våra hästar alltid lallar framtungt, på lång tygel och ett arsle/buk som tappas.. Mer fel kan det inte bli egentligen.

Westernfilosofin baseras eg. på arbetshästar - inte på "adel" som mkt av den klassiska ridningen färgats av. (även om den i dag är väldigt färgad av de "gamla" kavalerierna) Historian bakom de olika ridstilarna är egentligen ganska väsentlig då den färgat både träningstekniker och vägar till målet. De flesta "skillnader" i "våra" olika ridstilar kommer ifrån ursprunget och inte från dagsdato. Även om en häst fortfarande är en häst och alltid kommer fungera som en häst så finns det traditioner i våra ridstilar som sitter i ryggmärgen på oss.

nu fnurrar jag iväg, men eftersom du tidigare fattat precis vad jag menar så misstänker jag att du kommer hänga med i mina tankebanor den här gången med :P

Senast ändrad:

Det största missförståndet som florerar om westernridning är att våra hästar alltid lallar framtungt, på lång tygel och ett arsle/buk som tappas.. Mer fel kan det inte bli egentligen.

Fast jag förstår ju vad du vill säga (tror jag?) men håller inte med. Eller så har jag missförstått ändå :rofl:
Skillnad på framtung och framtung, hästar är naturligt framtunga vilket borde betyda att så länge det inte är högre belastning än naturligt på framdelen borde den inte ta nämnvärd skada och DET tror jag många westernryttare strävar efter och lyckas med. Hästen ska vinkla under sig och höja ryggen, men som sagt så tycker jag framdelen blir lite väl låst i regel av den låga huvudpositionen och därmed vill jag inte kalla det "i form" mer än för ändamålet -som ju är balans till den bruksridning man pysslar med inom western. Alltså, de behöver inte vara "framtunga" men sällsynt att se någon som är lätt fram.

Jag är alltså INTE en sån som tror att westernryttare bara lallar på med släpande bakben, MEN jag anser att bakdelen bara är en del i pusslet och att westernformen inte innehåller alla bitar jag strävar efter för att anse att pusslet ska bli bra! ;) Men tycker det väger upp mycket som sagt att man strävar efter avslappning och balans (och rakriktning som du nämnde).

*S*

Jo, en häst är naturligt framtung, men då jag som ryttare i snitt lägger 10% mer belastning fram än vad som är naturligt behöver jag ju således faktiskt förflytta runt 10-20% av den totala vikten bakåt för att inte påfresta framknäna.. vilket som du säger ökar vinkeln bak ist. En rörlig vinkel är tåligare för belastning än en rak led - jämför fram och bakknä tex.

Hehe, det är en j*vla skillnad på framtung och framtung :D precis som det är skillnad mellan lång tygel och lång tygel ;)

Och du skriver ju precis som jag - Hästen går i en för ändamålet och för hästen korrekt form.. Det var ju det jag ville ha fram :P Och det var därför jag ville prata om bärighet och balans istället för samling :P Även om även westernhästen behöver uppnå de sisådär 10-20% viktförflyttning (eller hur det nu blir.. jag e nyvaken och kan inte räkna ordentligt) för att inte förstöras i sina framknän. Men när vi ändå pratar om ridskador så finns det en skada som så vitt jag vet inte funnits dokumenterat hos westernhästar men däremot hos klassiskt ridna hästar - kissing spine. Om vi tappar rygg och överbelastar borde vi väl med få det? Precis som procenten förstörda fram/bakknän inte heller är högre inom western än inom klassiskt.. Detta trotts att de mer extrema grenarna som cutting och resterande kosseklasser ska finnas med i beräkningen. Däremot har man hittat förändringar i korset hos ko-hästarna som varit lång tids tävlingshästar.

Och jag är dessvärre en sån som tror att det enda klassiskt folk menar med samling är nackknyck och höga knän :P

För mig är det nog lite enklare. När jag pratar om samling så spelar det inte någon roll vad hästen ska användas till eller vilken disciplin hästen evenyuellt tävlas i. Bärighet är alltid energi uppåt för mig. Finns ingen energi mot hästens tyngdpunkt (bakben som svingar in mot hästens tyngdpunkt) finns ingen bärighet och alltså ingen samling.
Hästar rids i lite olika form pga att de används olika och är väldigt olika byggda. Det är inget konstigt. Jag förstår att en häst som ska fösa, valla kor har andra krav på arbetsform än en häst som rids/tränas för att bära upp sin ryttare på bästa sätt (dressyr). Men samling borde betyda samma sak vilken gren man än ägnar sig åt. Sen finns det ju olika grader av samling. Ju högre samlingsgrad, desto högre nacke (och bakdelen mera under hästen.) Kort underlinje och lång överlinje.
För att förtydliga vad jag menar när det gäller att rida hästen bakom lod, citerar jag från en mycket bra bok om hästens formgivning.
Citaten kommer från Katrin Wallbergs bok: Skola din häst (till ökad samling och hållbarhet)

"När hästen går i en rund och djup form kommer den, trots att halskotpelaren blir hopdragen i kraftiga kurvor, att höja yggen. Höjningen av ryggen sker dock i ett spänt och statiskt tillstånd, vilket hindrar hästen från att använda muskulaturen rätt. Hästen har också större delen av vikten på framdelen. När man höjer huvudet på en häst som tränats i den här formen sänks ryggen och bakbenen hindras från att komma in under hästen."

Samling beskrivs också på ett bra sätt i boken.(tycker jag) citat:
"I den samlade formen är bärigheten maximal. Hästen sänker här sin bakdel genom att vinkla bak bäckenet och vinkla alla leder i bakbenen mer. På så sätt lyfts ryggen upp bakifrån. Hästen trampar långt in mot sin tyngdpunkt med bakbenen och avlastar därigenom frambenen. Även när hästen rids i samling är det viktigt att bibehålla sökningen till handen, så att hästen inte sänker den främre delen av ryggen."

Senast ändrad:

jag tror inte vi är helt borta från varandra egentligen, det där med samling/bärighet/balans ligger i mitt tänkande och inte i en ridstil. Riktigt varför eller varifrån jag fått "min bild" kan jag inte svara på, men mitt sätt att tänka överlag verkar inte riktigt falla under generella normer alla gånger. På plus och minus.

En häst som går Samlat - det ska dom allihopa göra, oavsett sadel, men tävlingsformen är annorlunda eftersom vi har olika bilder av "den perfekta" hästen baserat på ridstilarnas skillda historia. Våra elitryttare rider sina hästar samlat, men i vissa moment så behöver hästen med "rörlighet" (mindre störda av bettet) för att prestera det dom ska. Att göra en slidestop eller en spin med en häst som "går på tyglen" och göra det så att hästen belastar sig korrekt tror jag blir väldigt svårt. Nu har jag aldrig försökt heller för den delen, men där finns ju belastningen bak - lätt fram - sänkt huvud med mkt frihet att höja alt sänka och eg. lägga sig där hästen finner sin "balans" i momentet.

Men jag förstår precis vad du menade och håller med.. Gällande bakom lod så ser du att jag skriver om "teorier" och försökte poängtera att det inte var mina ^^ hellre en häst med nosen lite framför lodplan än en med nosen bakom - men anledningen till att vissa rider så är till viss del en del av de teorier jag skrev tidigare ^^

Äh, när jag refererar till de olika disiplinerna så pratar jag väldigt riktat, jag vet.. men jag kan inte uttala mig om pleasure eller trail för det har jag aldrig pysslat med eller ens försökt lära mig att träna en häst för. >.< en väldig miss från min sida.. fast å andra sidan är pleasure nog det tråkigaste jag vet ;)

(gällande din ändring ;))

Många böcker är skrivna med häst av halvblodstyp som bas, att kräva av en häst byggd som vår ponny att hon ska trampa över x antal dm skulle betyda att hon hade behövt vika sin rygg dubbel istort sett då hon har väldigt raka vinklar bak och helt sonika får med sig bakkärran in i bärigheten/samlingen men UTAN övertramp. Det är något som retar mig lite - även jag kikar efter övertramp många gånger - men en häst med raka bakvinklar och markbunden kort gång pga exteriör kommer aldrig så långt under sig hur mkt vikt man än förflyttar bak.

Senast ändrad:

Jo, en häst är naturligt framtung, men då jag som ryttare i snitt lägger 10% mer belastning fram än vad som är naturligt behöver jag ju således faktiskt förflytta runt 10-20% av den totala vikten bakåt för att inte påfresta framknäna.. vilket som du säger ökar vinkeln bak ist. En rörlig vinkel är tåligare för belastning än en rak led - jämför fram och bakknä tex.

Japp, och dessa ca 10% bakåt tror jag som sagt räcker för att inte slita alltför mycket på hästen. Förutsatt att man är tillräckligt noggrann med att härda hästen för ändamålet (vissa rörelser inom western är ju ganska slitande i sig) men det tror jag westernryttare brukar vara duktiga på.
Men 60-40 kallar jag egentligen inte "samlad" eller "i bärig form" - det var min poäng.

Och du skriver ju precis som jag - Hästen går i en för ändamålet och för hästen korrekt form.. Det var ju det jag ville ha fram :P Och det var därför jag ville prata om bärighet och balans istället för samling :P Även om även westernhästen behöver uppnå de sisådär 10-20% viktförflyttning (eller hur det nu blir.. jag e nyvaken och kan inte räkna ordentligt) för att inte förstöras i sina framknän. Men när vi ändå pratar om ridskador så finns det en skada som så vitt jag vet inte funnits dokumenterat hos westernhästar men däremot hos klassiskt ridna hästar - kissing spine. Om vi tappar rygg och överbelastar borde vi väl med få det? Precis som procenten förstörda fram/bakknän inte heller är högre inom western än inom klassiskt.. Detta trotts att de mer extrema grenarna som cutting och resterande kosseklasser ska finnas med i beräkningen. Däremot har man hittat förändringar i korset hos ko-hästarna som varit lång tids tävlingshästar.

Japp, fördelar och nackdelar!
Skulle inte tro att westernhästar är MER hållbara än andra hästar, men inte åt andra hållet heller.

Och jag är dessvärre en sån som tror att det enda klassiskt folk menar med samling är nackknyck och höga knän :P

Är det inte så? :angel: :rofl:

Nej jag vet inte vad folk menar med samling längre, det som ploppar upp i huvudet är en perfekt piaff med riktigt satt rumpa, avslappning, balans, harmoni och fin överlinje, men liite andra definitioner finns det ju :rofl:

Japp hjärnan går på högvarv för att sortera allt ni skriver och det i positiv bemärkelse!;)

*kl*

Har hängt med lite vad ni skrivit,,var jue så mycket...hihihi.

Samling för mig är i alla fall en häst som är i balans. Med balansen kommer bärigheten och med bärigheten kommer samlingen.

Balansen kommer när hästen lär sig följa ryttaren och tvärtom, balansen kommer när hästen lär sig att slappna av och är lösgjord.
Bärigheten kommer då man kräver lite av hästen..lite mer framåtbjudning, lite mer påskjut i bak. Bärigheten kommer när hästen funnit styrkan i sig själv.
Samlingen kommer när hästen har allt ovanstående och då man kräver ytterliggare lite till av den, ännu mer framåtdrivning och påskjut.

Min syn på saken i alla fall......

Jag tror också vi är ganskas överens egentligen. Det är ord som vi kanske läggar olika betydelse i som ställer till det ibland. Det är en stor del i att olika discipliner ibland har svårt att förstå varandra, för att det ska användas olika ord för samma saker. Otroligt jobbigt egentligen. (det är väl revirtänkande som är orsaken antar jag)

När det gäller boken jag citerade ur så är den inte skriven med tanke på någon speciell hästras, utan på vilken häst som helst. Författaren har själv bla. islandshäst och nordsvensk som hon tränar dressyr med. (hon har fler hästar också, men jag har inte koll på raserna)
Hur hästar sen ser ut i samling beror ju helt på hästens fysiska förutsättningar.

Intressant!
För mig kommer det i en annan ordning.

först kommer bärigheten, (vilket tränas upp med stärkande övningar tex, öppna, sluta, halvhalter) att hästen sätter under sig för att på så sätt få bättre balans, och bära upp sig själv och ryttare.
När bärigheten och balansen sitter kommer Samling som följd!;)

Jätte intressant att se hur alla ser på samling, alla har ju rätt på sitt sätt!:)

Hahaha.........ja..det kan vara olika.

Balans kan ju hästen ha utan att gå i form eller samling. Det är den jag försöker åstadkomma genom att låta hästen få gå i naturen tex. där den lär sig hitta sina egna steg i skog och snår.
Det är också här den förmånligt kan bygga upp sig för att sedan hitta bärigheten.
Bärighet för mig är när den under ryttare orkar och är balanserad rätt utan större hjälp av ryttaren. Det är också här man kan be om lite mer bakbensaktivitet med hjälp av säte/skänkel.

Håller inte ritigt med där, en häst som går på bogarna har det mycket svårare att gå i balans, får den bara igång bakbenen, sätter under sig lite mer, så blir balansen mycket bättre!
I min värld behöver den inte vara samlad för att ha bärighet, bärigheten är när den sätter under sig, och arbetar rätt med rygg och rumpa.;)
Samlingen kommer när man kräver mer bärighet och ber hästen korta upp under linjen..

Tänkte precis samma sak, att med muskler och samling kommer balans.
Därför är det kanon att rida i terräng och backar, för när hästarna lär sig tekniken och blir bättre musklade får man ofta lite samling gratis! :)
Vissa hästar kan samla sig extremt i terrängen "av sig själv" för att de lärt sig att de får bättre balans då! :idea:
Och tvärtom, vissa hästar blir mycket stadigare i terrängen när de lärt sig samla sig i dressyren.

Håller med, tänker mest utifrån hästen jag rider nu!
Där måste man få med rumpan för att kunna rida i skogen, annars lägger hon allt på bogarna och snubblar sig fram, men efter 30 min i skogen där jag sett till att hon använder rumpan, kan hon sätta under sig och samla sig jätte fint!
Men allt är ju individuellt.:)

Vi ska se...jag ska försöka förklara lite hur jag tänker...och jag håller med dig, det är väldigt intressant det här ;).

Om jag rider en häst som inte är i balans på banan tex. så behöver denna häst stöd. Det stödet kommer oftast från handen i form av en "fastare" tygel och givetvis framåtdrivande hjälper också.
Det är också här som du visar hästen vägen nedåt/framåt.
När hästen är på väg att finna sin balans så kan man sedan släppa innertygeln och så småningom "checkar" man av genom att ge efter på yttertygeln. När hästen går kvar nedåt/framåt utan stöd i tygel, då anser jag att hästen funnit sin balans.
När den också då funnit balansen då har den också funnit en del av bärigheten men bärigheten för mig kommer inte förrän hästen har fått styrkan att gå nedåt/framåt och när man kan rida hästen helt med säte/skänklar och där får fram bakdelen under sig.
Samlingen är sedan en "starkare" variant av bärigheten där hästen är tillräckligt mogen för att få bakdelen mer under sig och har funnit den optimala arbetsformen.
Samling är ju ett ganska stort begrepp egentligen och kan komma i alla dess former och styrka.

Jag kan misstänka att vi tänker på ungefär samma sätt och det du kallar balans kallar jag bärighet och tvärtom.

Men ta ett barn tex. (om man kan göra den jämförelsen men då förstår du hur jag tänker) det behöver ju hitta sin balans innan det kan "bära" sig självt ;)

Men om bärighet och samling kommer innan balans....hur ska då hästen klara av att hitta dit?
Balansen är ju en av byggstenarna för att få den i en optimal arbetsform där du så smånigom ska påverka hästen så lite som möjligt och det du påverkar är ju i så fall graden av samling.
Att börja med samling innan balansen är funnen måste ju innebära fastare hand och säte/ben som du inte kan släppa utan att hästen helt faller ur?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025