Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

golden_tinka

Trådstartare
Har på en del tävlingar (större) sett hur ryttarna rider fram hästarna kraftigt bakom lod, nästan med mulen i bogen.

min fråga är ju såklart vad vill ryttaren uppnå?:crazy:
westernridningens motsvarighet på rollkur?

Sv: Kraftigt bakom lod - vad vill man uppnå?

Vad man uppnår är att när man sedan släpper lite på tygeln så stannar hästen ofta med näsan i lodplan, där den tävlingsmässigt ska vara. Sedan om det är rätt eller inte och hurvida det är en bra metod, det är en annan femma...

När jag rider fram min häst (3,5 år) till Huntern rider jag honom i dressyrfrom, alltså på tygeln och och precis innan jag ska in, släpper jag ut honom, då vill han sträcka ut och hamnar då i rätt "hunterform" . Detta fungerar kanon för oss!

Men jag har aldrig sett någon som trycker ihop sin häst så mycket, bara så som jag gör.. Men det är nog för att de vill uppnå samma sak som mig.
Man ska ju lära hästen att det är skönast att gå "där nere" med huvudet..

det är säkert precis så som både du och polly_mulle skriver, och jag förstår dig som rider honom i "dressyr" form för att sedan släppa fram honom i hunter form, men dom hästar jag sett tror jag sedan har tävlat i reining och koklasser, och där är ju inte formen prioritet ett!:crazy:

Jaha okej, ja jo jag har sett reiners och kossisar som ridits fram på de sättet, undrar om det inte har något med elasticiteten i hästens muskler att göra? Att den måste vara mjuk och elastisk i alla muskler för att klara av påfrestningen och alla momenten utan att skada sig?

Hmm, så kan det vara.
Men det är fortfarande ett bakvänt sätt, elasticiteten får man ju genom streching, vilket man gör efter träningspass, och musklerna får ju genomblödning utan att övertänjas.
vilket jag hoppas tränats upp långsiktit på hästarna och inte nåt man försöker uppnå innan tävling/tuffare träningspass.

nu fick min massage hjärna lite att fundera på..;)

hoppas nån mer kommer in med åsikt och erfarenhet!

Ja, men det du har sett kan ju vara en form av stretching. Som jobbats fram under lång tid, det behöver ju inte vara så att ryttarna krullar ihop sina hästar kraftigt bara på tävling och precis innan klassen.... Många av ryttarna börjar sin framridning med att långtrava hästarna i en ganska fri form. Dessutom rids dessa hästar många gånger under en tävlingshelg, och den framridning du ser precis innan klassen är långt ifrån den enda som sker.

Formen är för övrigt ganska viktig innom reining, men då kanske inte på det sätt en del tänker sig "form". En del reininghästar går högre med huvudet och en del väldigt lågt, formen varierar på olika hästar men gemensamt för alla är att man måste hitta varje individs rätta form, pga att om man inte har en reininghäst väl i balans och under sig blir det omöjligt att stoppa, byta och spinna den bra....

Sedan finns det givetvis bättre och sämre ryttare också, och ryttare som endast "härmar" andra utan att veta vad de pysslar med eller varför. Detta brukar dock visa sig på tävlingsbanan ganska snabbt.

Men det borde vara bättre att länga ut överlinjen på hästen med näsan framme än långt bakom lodplanet.

Jag tror det bästa är om man kan göra både ock; både länga och korta upp ....

Men det borde vara bättre att länga ut överlinjen på hästen med näsan framme än långt bakom lodplanet.

Har du bara näsan framme så tänjer du inte alla musklerna.

Det är som om du själv skulle sitta på en stol och lägga hakan mot bröstet, då kan man känna att ryggmusklerna drar lite.

En fråga bara:
Hur ser "dressyrform" ut? Var har hästen sitt huvud och i vilken vinkel?

En fråga bara:
Hur ser "dressyrform" ut? Var har hästen sitt huvud och i vilken vinkel?

I samlad form arbetandes på tygel framifrån och bak, med nosryggen i lodplan:

(googlad bild)
Dressage_TeamSport72.jpg

Det här är från quarter SM, precis när jag ridit in på banan och har släppt ut honom på tygeln, han går dock lite bakom lod här och är lite spänd i nacken, men kommer ner och fram bättre, längre in i klassen:
13693770.jpg

Jag tror det bästa är om man kan göra både ock; både länga och korta upp ....

Ja det tycker jag med. Länga och korta överlinjen, höga och sänka formen, men med näsan framme. Näsan mot bringan kan jag inte se någon vits med.

Och hästen kan inte ens se vart den går. Det är hyperflexion diskussionen igen. (kallades tidigare rollkur) Överlinjens muskulatur sträcks ut när näsan är framme. Om däremot näsan är mot bringan faller mankpartiet ner, S-kurvan blir tydligare och överlinjen bär inte. S-kurvan vill man ju räta ut och få upp frampartiet/området runt manken.

Och hästen kan inte ens se vart den går. Det är hyperflexion diskussionen igen. (kallades tidigare rollkur) Överlinjens muskulatur sträcks ut när näsan är framme. Om däremot näsan är mot bringan faller mankpartiet ner, S-kurvan blir tydligare och överlinjen bär inte. S-kurvan vill man ju räta ut och få upp frampartiet/området runt manken.

Självklart tycker jag inte att man ska ha nosen i bringan(hyperflexion)! Då har ni missförstått mig. Och de ekipage jag har sett värma sina hästar har bara ridit dem lite bakom lod. I cutting, reining etc är det så enorma påfrestningar på endel muskler och då gäller det att man tänjt hästen noga och tillräckligt för att den inte ska pajja, precis som man själv tänjer sina muskler innan man tränar. Rider du bara fram på lång tygel och inte samlar ihop hästen, tänjer, böjer så ökar risken för skador och förslitningar i långa loppet.

Det är som om du själv skulle sitta på en stol och lägga hakan mot bröstet, då kan man känna att ryggmusklerna drar lite.

men varför tänja musklerna under pågående pass!?:confused:
och varv efter varv, strechar överlinjen gör man ju genom att be hästen böja ner huvudet mellan frambenen, i max 10sek och under några intervaller..

en häst som går med näsan i bringan blir ju blockerad!

Ja du det är utöver min kunskap faktiskt!
Får hoppas att någon av dessa ryttare finns här inne och kan svara!

tränar själv med inriktning reining, och gör på samma sätt förutom att jag skippar att ta ner hästen i en sån djup form, lösgjorhet kan man ju få på så många bättre sätt!;)

Det hoppas jag med!:angel:
så som du beskriver att du gör, det förstår jag. men när det kommer till hyperflexion då blir jag väldigt skeptiskt!

KN: En stilla undran: Vad är det för dramatisk skillnad mellan att be hästen ge för bettet in mot bringan mot att be hästen ge för bettet åt sidorna....?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025