Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Sv: Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Patrik Kittels Scandic får runt 7 kg (!) kraftfoder per dag!

Frågan är ju vilken sorts kraftfoder.
Om det är t.ex. Hippo Alfa eller Krafft Groov så innehåller det ju till stor del lusern som ju är ett grovfoder.
Att fodra resande hästar på det viset kan vara gynnsamt då hästen inte behöver byta foder.
Det är ju lättare att förse hästen med foder av jämn kvalitet som hästens mage har anpassat sig till om man kan köpa fodret på säck.

Som många sagt, beror detta helt på hästen...
Hemma har jag ett sto, som får fri tillgång på hösilage/bete + 1dl mineraler varje dag. Trots det tycker jag att hon är lite överviktig, skulle behöva få ner henne lite i vikt. Ett till sto, digivande, som också står på fri tillgång grovfoder, samt varierande mängd krafft groov 125 (när hon gav som mest di 2-3kg om dagen, nu är hon nere på drygt 0,5kg om dagen). Tanken med henne är att hon ska ner på enbart grovfoder och mineraler, lagom till fölet är avvant... Hon klarar sig fint på det, hon har faktiskt gått upp en del under digivningen. Det var första fölet och då jag inte visst hur hon skulle reagera på digivningen, tog jag det säkra före det osäkra...
Har ytterliggare ett sto, som är dräktigt, som jag banne mig inte får att klara sig på enbart grovfoder, så hon äter också någonstans mellan 1-1,5kg groov om dagen...

Jag personligen tycker inte om att ge hästarna särskilt mycket kraftfoder då arbetet som jag kräver av dom helt enkelt är för lätt/lite för att berättiga det. Ofta så överskattar ryttaren arbetet som hästen gör och där med blir givan galet hög i onödan, anser jag. Mina hästar går båda 100cm FT och runt 110 cm hoppning. Båda skulle konditions- och styrkemässigt kunna gå en *-stjärning i morgon (fast med annan pilot...). Den ena äter bara hösilage av god kvalitet (får typ 2 dl betfor för att hon ska trycka i sig foderjästen, men det räknas nog inte :P ) och den andra äter utöver hösilaget 1 kg havre. Fick testa en annan typ av färdigfoder till den som äter havre, men jag tyckte bara hon blev tittig och okoncetrerad av så mycket energi.

Jag har även jobbat i ett FT-stall. Hästen som gick cci*** fick runt 2kg Krafft Groov 90 samt 2 kg havre och lite betfor. Utöver detta blev det en dl linfröolja per giva (tre givor kraftfoder/dag) samt mineraler. I ett annat tävlingsstall som jag besöker ibland får hästarna kanske 1-2 kg av ett färdigfoder som är ganska "klent" (i jämförelse med energibomberna som finns på marknaden nu), även om dom går hårt (internationella klasser fälttävlan). Hästarna i båda stallen har förstås ett riktigt bra grovfoder som grund.

Jag tycket att kilovis är extremt mycket i min värld, min får 400g kraftfoder (soja och havre) per dygn... Sen får han diverse tillskott också om det räknas in!

Men jag hade praktik i ett hopp/dressyrstall i holland och där fick de också nästan omvänd fodergiva mot sverige, ca 3-4 kg silage och en del fick 5-6kg kraftfoder...

kl

Det där med scandic, är ni säkra på att ni inte fått det på bakfoten? För jag läste i ett hästmagasin om hur våra svenska stjärnor fodrar sina hästar. O jag vill starkt minnas att Scandic var den enda som fick mkt hö, o lite kraftfoder, för han var typ oridbar annars. Medan Jens Fredricsson (kan minnas fel) gav dessa stora mängder kraftfoder, tror det var 7 kg kraftfoder o 6 kg hö, till sin Aurora vafan hästen heter..

Där ser man! Själv tycker jag att 1 kg havre är ganska lagom för en häst i normalt arbete, men den ena klarar sig ju på endast hösilaget.

Vad beträffar dom andra hästarna så gick/går ju dom riktigt svåra klasser fälttävlan med rejäla kraftuttag. Om dom ska klara det så behövs det ju, såklart, energi och protein som matchar det kravet. Däremot tycker jag det är skrämmande med stall som fodrar hästar med lika många, eller fler, kg kraftfoder som grovfoder. Det verkar ju inte möjligt att någon häst kan må bra av det, oavsett hur mycket den tränar och tävlar och behöver energi. Frågan är hur dessa hästar skulle prestera på mindre kraftfoder, eller i alla fall mer grovfoder? En sådan studie skulle man formulera!

Nä, de hade gjort en intervju inför OS med Scandics hästskötare och det var verkligen enorma mängder... typ 9kg av en sort och sen 2-3kg av ngt annat till med orden att "-Han behöver det för han är ju ingen hobbyhäst"

Normal kraftfodergiva i mitt stall till hästarna, är det som behövs, utöver hö, för att de ska få i sig det dom behöver för sitt arbete. Ger inte pellets, havre m.m. "bara för att". Analys av höet och sen uträkningar för varje häst är det som gäller. Och sen håller jag noga koll på hur de beteer sig vid hantering, ridning m.m. hur de ser ut i hullet osv. för att se om foderstaten passar eller inte. Blir de för tjocka/smala/heta m.m. så får man anpassa utifrån det. Just nu så står de flesta hästarna i stallet på mineraler och lite pellets. En häst får, istället för pellets, 0,5kg havre, för det passar honom bättre. En annan behöver inget annat än mineralerna.

Nu ska det dock börja ändras i foderstaterna, på grund av att det nya höet ska introduceras för vintern, så då kommer kraftfodergivorna att anpassas till det höet istället.

Att man ger hästar 3-4kg kraftfoder och mer (!!) per dag utan att överhuvudtaget veta vad höet innehåller, är för mig helt ofattbart! Kan man verkligen ha så pass dåligt hö så hästen behöver 6-7kg kraftfoder till exempel??? :eek: Kanske man skulle ta och byta då, säger jag!! :idea: :cool:
Dagens "hobbyhästar" till exempel så överutfodras så det bara smäller om det!! Och sen så står ägarna där och gnäller om sin häst, för det ena och det andra, eller han är sjuk, har problem med magen osv. och allt kan i slutändan spåras till fodret.... Kanske man skulle börja tänka efter lite FÖRE man tynger i sin häst/ponny en hel massa onödigheter, som dessutom deras kropp INTE är gjord för att äta överhuvudtaget :angel:
Men, detta är ju min åsikt, sen får ju andra göra som de vill, och ha sina åsikter och syn på saken ;)

Om hästar i toppeliten får massor av kraftfoder så kan jag inte begripa varför folk har problem med det?

Normal kraftfodergiva i min värld, är att när grovfodret inte räcker till så skjuter man till det som saknas i form av kraftfoder. Min erfarenhet så här långt är dock att det räcker så bra med ett bra hö/hösilage.

Citerar detta för det är exakt vad jag tycker och gör själv :)

Om man läser på om hästens matsmältningssystem så kanske du förstår varför man reagerar. Dressyrhästar överlag är ju en av de största grupperna som är krubbitare också och det finns försök som visar att det KAN beror på kraftfoder osv.

Vad som kan reta mig är att folk som inte är speciellt framgångsrika när det gäller hästar och ridning ofta vet väldigt mycket om hur det ska göras. Nu kanske ni här på nätet är otroligt framgångsrika vad vet jag men det är sorgligt om världsledande hästar, tränare och ryttare inte kan fodra sina hästar enligt många av er.

Vad som kan reta mig är att folk som inte är speciellt framgångsrika när det gäller hästar och ridning ofta vet väldigt mycket om hur det ska göras. Nu kanske ni här på nätet är otroligt framgångsrika vad vet jag men det är sorgligt om världsledande hästar, tränare och ryttare inte kan fodra sina hästar enligt många av er.

Alltså VAAD! Menar du seriöst att det är naturligt för en häst att äta 7kg kraftfoder och mer per dag? Hur många studier m.m. finns det inte inom detta ämne och hästens matsmältningssystem, funktioner, mat, träning och ja gud vet allt. Kan absolut inte hålla med dig överhuvudtaget där. Och om vi tittar på vilka hästar det är som oftast har någon rubbning (krubbitning, stressade, magtrubbel/magsår, vävning, luftsnappning etc) av något slag inom hästvärlden, vilka hästar är det? Inte de som står i mitt stall i alla fall. Däremot har jag träffat på måååånga som står i till exempel tävlingsstall, och får just denna "diet" vareviga dag.
Visst, du får ha din åsikt, jaa, men jag kan inte förstå hur man kan "blunda" för ren och skär fakta.

Senast ändrad:

Utfodring av häst lever oftast kvar sen gammalt tillbaka. Det är väl ungefär som när man förr lindade in barnen hårt för att ben och armar skulle bli raka... Det är ju rena forskningsrapporter som idag visar att vi egentligen överutfodrar med kraftfoder.

Om man är intresserad så kan man ju följa försöken på Wången där man tränar upp hästar från föl med endast hö och tillskott av lucernpellets. Än så länge vad jag vet har det gått helt utmärkt!

*Kl*
Jag ger så lite kraftfoder som det är möjligt, men har man "fel värden" på grovfodret så kan det ju behövas en del kraft.
Normala givor är max 2 kg per dag för mig (men i vanliga fall 0-0,5 kg).

Är det en tävlingshäst (eller avel etc) som behöver mängder med energi osv så skulle jag hellre köpa ett näringstätt silage/hö om man börjar komma upp i kraftfoder över 2 kg per dag.

Till min häst vill jag ha ett silage som har rätt låg energi men med proteinkvot på 6-7.

Isåfall har hippson fått om bakfoten, här är artikeln där de intervjuar Kittels groom under OS.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/olympiska-spelen-ur-hastskotarens-synvinkel.htm

Saxat ur artikeln för er som inte orkar läsa hela :)
"Även om det finns foder att tillgå på plats valde alla svenskarna att ha med sig eget hö och eget kraftfoder.
- Jag är inte så glad i att byta hö, de kan bli dåliga i magen, berättar Marie.
Och det är inte lite mat som har tagits med. Scandic äter nio kilo müsli per dag, ett halvt kilo "Top action", och ett och ett halvt kilo mash. Plus att han har fri tillgång på hö.
Oj, och då ser han ju faktiskt inte alls tjock ut!
- Nej, han behöver det. Just nu är han väldigt fin och "fit" i kroppen tycker vi, vi har hittat en bra balans för just honom.
Foderstaten säger definitivt något om att det är skillnad på vad en tävlingshäst och avelshingst på den här nivån presterar och gör av med, jämfört med en "vanlig" hobbyhäst..."

Till en vanlig häst som får mineralbehovet täckt av antingen hö eller hö+mineraler brukar jag ge typ 1-2 dl betfor och max 0.5 kg kraftfoder typ mülsli eller pellets. Max vad jag behövt ge har varit ca 1.5 kg till min pensionär men då har bytt ut en del mot 1kg lusern sedan för att slippa så mycket kraftfoder :) Ger alltid hästarna så mycket hö de kan äta utan att bli supertjocka och så får de något krubbskrammel med någon dl betfor & morötter på kvällen.

kl

Det där med scandic, är ni säkra på att ni inte fått det på bakfoten? För jag läste i ett hästmagasin om hur våra svenska stjärnor fodrar sina hästar. O jag vill starkt minnas att Scandic var den enda som fick mkt hö, o lite kraftfoder, för han var typ oridbar annars. Medan Jens Fredricsson (kan minnas fel) gav dessa stora mängder kraftfoder, tror det var 7 kg kraftfoder o 6 kg hö, till sin Aurora vafan hästen heter..

Nej, har har du fel. Läs ovanstående inlägg ang. artiklen om Scandic.
Gällande Fredricssons hästar kan jag säga dig till 100 % att hans hästar inte får så mycket. Har själv fodrat dem...

Ingen av mina får något kraftfoder, och endast en av de jag haft tidigare har fått kraftfoder dagligen (hon magrade av, åt inte så mycket på fri tillgång, fick fri tillgång på lucern och fick av ett annat foder (minns ej vilket) som hjälpte henne upp i vikt.

Min stora får inget när hon tävlas heller. Hon har alltid fri tillgång på grovfoder.

Ger helst inget sådant alls, och om jag ska ge det så ska det vara rena produkter och inte massa mixar.

Däremot får mina mineraler utöver höt.

Jag tycker inte att 6-7 kg är så anmärkningsvärt.
jag förstår att de har svårt att få tag på kalashö och släpa det jorden runt.

Mitt fullblod äter när hon tränas 10 kg hö och 3-4 kg kraft. Mer hö vill hon inte ha och mindre kraft kan jag inte ge utan att hon blir smal. Vårt hö har helt ok värden, men även en energimängd på 8 mj/kg foder ger bara halva behovet vid 10 kg.

Så en högpresterande hingst kan jag tänka mig behöver mycket mat.
Och hö är ofta inte tillräckligt effektivt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar