Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Sv: Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Jag har nog inget mått på vad jag anser är normalt.

Men övergår det 3-4kg/dygn för en stor häst så reagerar jag iaf.

Mitt fullblod får fri tillgång på hö med låga värden, 0,5kg havre, 0,5kg lucern pellets och 0,25kg proteiner + mineraler.

Min islänning får också fri tillgång på hö och 2dl lucernpellets + mineraler.

Fick en Ca/P-kvot på 1,2-1,3 då jag gav vetekli, så det känns som att jag borde ge mer Ca och då borde ju Lucern vara ett bra alternativ... För på digivande ston vill man väl ligga på 1,8-2 om jag inte minns tokigt... Funderar på om det finns något mer fodermedel än lucern som har samma effekt?

Det är väl betfor du har som också höjer kalciumet i foderstaten.
I alla fall vad jag kan komma på just nu, precis vaknat efter att ha jobbat i natt så allt är inte helt i ordning i hjärnkontoret ännu ;)

/Camilla

Annars kan man ju göra det enkelt för sig och ge foderkalk, om man nu inte behöver mer energi, protein eller så alltså.

Beror ju helt på grovfodret vad som är normal giva. Men min ena tävlingshäst har som mest fått 3 kg kraftfoder då han var i fälttävlanskondis. Annars får han totalt 1 kg per dag, fördelat på tre mål mest som krubbskrammel. (Havre)

Sen har vi fullblodet som äter 3 kg havre, 1,5 kg müsli, 0,8 kg betfor och 1 kg lusern...Plus så mycket hö han får i sig, ca 10 kg.

Generellt tror jag många ger för mycket kraftfoder. Dyrt och onödigt.

Dilemmat senast var att fodret innehöll för lite protein och kalcium, för det digivande stoet. Dock en hel del för mycket energi...

aha

ja i såna fall är ju lusern det bästa som du redan var inne på...

Men hur mycket är det i vikt? Om du inte väger fodret kan du inte räkna ut hur mycket hästen får i sig. Allt näringsinnehåll anges i vikt.

Jo och den efterföljande frågan var om det fanns några alternativ till lucern? Har provat ge det och i ärlighetens namn var inte hästen stormförtjust...

Den här hästen går på 3 kg kraftfoder per dag. Han tränas rätt rejält och rids fullt ut 7 dagar i veckan. 1,58 och hingst. 3 kg tycker jag är en normal kraftfodergiva vid ett normalt jobb dagligen. Men normalt för mig kanske är mer än för de flesta i o f s.

CSC_1097.jpg

CSC_1095.jpg

När vintern kommer måste jag dra ner något på kraftfodret p g a kylan här, då går han på mellan 2 - 2 1/2 kg kraftfoder per dag.

Hmm, då får man försöka hitta på annat.... För lusern var ingen hit tyckte hästen... När ni provat lusern-pellets, har den då varit mycket hård och svårtuggad för hästen då?

Hingstar brukar ju generellt behöva mer mat än andra hästar också så i ditt fall är säkert tre kilo alldeles vettigt :)
Jättefin häst!!

Personligen tycker jag att det bästa är att bara ge grovfoder in i det längsta.
Därför köper jag bra hö, ofta ligger det på 9-10 MJ/kilo ts och med en kvot mellan 6,5-9.

Behöver hästarna mer så ger jag i första hand lusern, som oxå är grovfoder. Digivande ston är givetvis ett kapitel för sig, och där är soja enklast, som mest 1,5 kilo soja/dag har jag gett.

Har haft häst som har gått 12 mil distans, och tills han fick problem med tänderna så var han aldrig tunn.

Sen kan jag ha förståelse för att en hingst behöver mer, framförallt om den är på resande fot. Men då är frågan, en hingst som stressar så dant att han behöver ha fri tillgång på grovfoder + 7 kg kraftfoder, är det verkligen en lycklig häst?? Behöver min hingst så mkt i framtiden så kommer jag garanterat skära honom. :cool:

Brukar fodra lusernpellets med betfor, vilket gör att (Kvarnbys) faller isär av fukten.

Lusern strå kan vara ett alternativ, många gillar varianten med en skvätt melass. Salsas gräspellets kanske kan vara värt att titta på?

Själv använde vi Hippo Alfa för att få upp proteinet, smakligt och därför prisvärt när det kommer till kräsna hästar.

Som svar på ursprungsfrågan fick fullblodet 3-4,5 kg kraftfoder (Alfa) med lätt hobbyridning. Till det riskli och betfor. Fri tillgång på lusern strå och hösilage med goda värden.

Jo och den efterföljande frågan var om det fanns några alternativ till lucern? Har provat ge det och i ärlighetens namn var inte hästen stormförtjust...

Min häst är inte heller speciellt förtjust i lusernpellets men om jag blandar i foderjäst som han älskar så äter han med förtjusning. Kanske värt att prova?

Digivande ston är givetvis ett kapitel för sig, och där är soja enklast, som mest 1,5 kilo soja/dag har jag gett.

Oj, vad mycket soja. Har du aldrig oroat dig för överutfodring med den stora mängden soja?
Jag är personligen rätt restriktiv med just soja eftersom hästar är känsliga mot det. Givan av soja bör väl begränsas till 100 gram per 100/kg häst och dygn, har iaf jag lärt mig? Men den rekommendationen kanske har ändrats sedan jag använde det för 20 år sedan :)

3 kg kraftfoder är nog en normal giva till en häst som din. Tjusig häst!!!

KL
Som hobbyryttare anser jag att hästarna klarar sig på grovfoder i första hand och att man täcker upp ev. brister med ett lämpligt kraftfoder. Att tävlingshästar behöver mer kraftfoder är inte så konstigt, men jag kan tycka att 9 kg är i mesta laget.. Frågan är ju också hur mycket grovfoder den hästen egentligen orkar äta efter att ha stoppat i sig 9 kg kraftfoder på en dag?

Fast det beror ju helt på hästen.

Fullblodet hade aldrig i livet klarat sig på bara grovfoder.

Hur menar du? Om energi- och proteinbehovet är täckt, gör det skillnad om det är täckt med enbart grovfoder eller måste man tillsätta kraftfoder ändå?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar