Sv: Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?
Du menar alltså att det tillhör hästens natur att genomföra den träningen som krävs för att tävla dressyr på toppnivå att det är något hästarna på prärien också hade klarat eftersom du anser att man inte behöver förändra foderstaten jämfört med deras?
Och även jag har sprungit i många tävlingsstall, både dressyr, hopp, fälttävlan och galopp. Ändå tycker jag att krubbitning/vävning/luftsnappning oftast förekommer i små "wannebe"tävlingsstall som gör en massa saker som dom tror är rätt av ren okunskap.
Och överlag känns det som det är mycket mindre stress relaterade beteenden idag på hästarna jämfört med vad det var förr.
/Camilla
Alltså VAAD! Menar du seriöst att det är naturligt för en häst att äta 7kg kraftfoder och mer per dag? Hur många studier m.m. finns det inte inom detta ämne och hästens matsmältningssystem, funktioner, mat, träning och ja gud vet allt. Kan absolut inte hålla med dig överhuvudtaget där. Och om vi tittar på vilka hästar det är som oftast har någon rubbning (krubbitning, stressade, magtrubbel/magsår, vävning, luftsnappning etc) av något slag inom hästvärlden, vilka hästar är det? Inte de som står i mitt stall i alla fall. Däremot har jag träffat på måååånga som står i till exempel tävlingsstall, och får just denna "diet" vareviga dag.
Visst, du får ha din åsikt, jaa, men jag kan inte förstå hur man kan "blunda" för ren och skär fakta.
Du menar alltså att det tillhör hästens natur att genomföra den träningen som krävs för att tävla dressyr på toppnivå att det är något hästarna på prärien också hade klarat eftersom du anser att man inte behöver förändra foderstaten jämfört med deras?
Och även jag har sprungit i många tävlingsstall, både dressyr, hopp, fälttävlan och galopp. Ändå tycker jag att krubbitning/vävning/luftsnappning oftast förekommer i små "wannebe"tävlingsstall som gör en massa saker som dom tror är rätt av ren okunskap.
Och överlag känns det som det är mycket mindre stress relaterade beteenden idag på hästarna jämfört med vad det var förr.
/Camilla