Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Sv: Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Alltså VAAD! Menar du seriöst att det är naturligt för en häst att äta 7kg kraftfoder och mer per dag? Hur många studier m.m. finns det inte inom detta ämne och hästens matsmältningssystem, funktioner, mat, träning och ja gud vet allt. Kan absolut inte hålla med dig överhuvudtaget där. Och om vi tittar på vilka hästar det är som oftast har någon rubbning (krubbitning, stressade, magtrubbel/magsår, vävning, luftsnappning etc) av något slag inom hästvärlden, vilka hästar är det? Inte de som står i mitt stall i alla fall. Däremot har jag träffat på måååånga som står i till exempel tävlingsstall, och får just denna "diet" vareviga dag.
Visst, du får ha din åsikt, jaa, men jag kan inte förstå hur man kan "blunda" för ren och skär fakta.

Du menar alltså att det tillhör hästens natur att genomföra den träningen som krävs för att tävla dressyr på toppnivå att det är något hästarna på prärien också hade klarat eftersom du anser att man inte behöver förändra foderstaten jämfört med deras?

Och även jag har sprungit i många tävlingsstall, både dressyr, hopp, fälttävlan och galopp. Ändå tycker jag att krubbitning/vävning/luftsnappning oftast förekommer i små "wannebe"tävlingsstall som gör en massa saker som dom tror är rätt av ren okunskap.

Och överlag känns det som det är mycket mindre stress relaterade beteenden idag på hästarna jämfört med vad det var förr.

/Camilla

Som många sagt, beror detta helt på hästen...
Hemma har jag ett sto, som får fri tillgång på hösilage/bete + 1dl mineraler varje dag. Trots det tycker jag att hon är lite överviktig, skulle behöva få ner henne lite i vikt. Ett till sto, digivande, som också står på fri tillgång grovfoder, samt varierande mängd krafft groov 125 (när hon gav som mest di 2-3kg om dagen, nu är hon nere på drygt 0,5kg om dagen). Tanken med henne är att hon ska ner på enbart grovfoder och mineraler, lagom till fölet är avvant... Hon klarar sig fint på det, hon har faktiskt gått upp en del under digivningen. Det var första fölet och då jag inte visst hur hon skulle reagera på digivningen, tog jag det säkra före det osäkra...
Har ytterliggare ett sto, som är dräktigt, som jag banne mig inte får att klara sig på enbart grovfoder, så hon äter också någonstans mellan 1-1,5kg groov om dagen...

Det är väldig skillnad hur mycket man behöver ge stona när dom ger di.
Har också digivande sto här hemma fri tillgång på hö under natten, bete gadtid och sedan 3,5kg kraft grov, 3,5 kg havre och 1 kg betfor.
Lik förbannat lyckas jag inte hålla hull på henne, så tanken är att hänga in en spann med lucernpellets också under natten, så det blir fri tillgång på det med och sedan i månadskiftet när fölungen blir 5 månader skilja av henne nattetid, för det brukar vara det effektivaste sättet att få tillbaka hullet på digivande ston som tappat det.
Och detta är samma sto som med förra fölet klarade sig på bara betet, och sedan i stort sett på bara höet...

/Camilla

normalgiva skulle jag kalla 0-1 kg kraftfoder

förstår inte varför folk absolut ska trycka i sina hästar 4 kg havre och sedan tycka det är konstigt att dom är tjock??:confused:

men vi hade en mager liten 3-åring som vi fick ge 6 kg krafft groov för att hon skulle gå upp i vikt efter strul med tänderna. (fri tillgång på hösilage)

Vad som kan reta mig är att folk som inte är speciellt framgångsrika när det gäller hästar och ridning ofta vet väldigt mycket om hur det ska göras. Nu kanske ni här på nätet är otroligt framgångsrika vad vet jag men det är sorgligt om världsledande hästar, tränare och ryttare inte kan fodra sina hästar enligt många av er.

...så du menar att det bara är tävlande hästfolk som kan nåt? Att folk som inte brinner av tävlingsiver inte har kunskap? Tack och lov så är det INTE alla som tänker som du...personligen anser jag mig inte någon dumbom och klarar av att följa foderforskning precis lika bra som om jag vore tävlande på hög nivå ...:cool:

Bara för att vissa är i eliten när det gäller ridning så behöver de inte vara experter på hästhållning och utfodring för det. Det finns ju flera olika inställningar även bland elitryttarna när det gäller hästhållning i stort.

Då får man väl önska att elitryttarna läser på buke så att dom får reda på att dom överutfodrar sina hästar med kraftfoder.

Intressant att du delar med dig av dina erfarenheter med digivande ston. Stoet som jag redan nu under första delen av dräktigheten måste utfodra med groov, är jag faktiskt lite orolig för när det börjar bli dags för fölning och digivning. Hade faktiskt en tanke att jag redan nu ska prova ge henne lucern och se om hon vill äta det (har förstått att det inte är alla hästar som tycker om det), då jag misstänker att hon kommer att behöva något sådant när digivningen kommer igång sedan...
Vet inte riktigt vad man kan hitta på annars... Oftast är det ju proteinerna de får för lite av, de digivande stona... Min erfarenhet från i år är att energinivån egentligen inte behöver vara så hög, där får de alldeles tillräckligt från hö/bete osv...

Då får man väl önska att elitryttarna läser på buke så att dom får reda på att dom överutfodrar sina hästar med kraftfoder.
Den kunskapen hittar man lämpligtvis på bl.a. SLU samt andra liknande institut. Buke är inte någon kunskapskälla så länge inte det inte finns en hänvisning till en säker källa...

Intressant att du delar med dig av dina erfarenheter med digivande ston. Stoet som jag redan nu under första delen av dräktigheten måste utfodra med groov, är jag faktiskt lite orolig för när det börjar bli dags för fölning och digivning. Hade faktiskt en tanke att jag redan nu ska prova ge henne lucern och se om hon vill äta det (har förstått att det inte är alla hästar som tycker om det), då jag misstänker att hon kommer att behöva något sådant när digivningen kommer igång sedan...
Vet inte riktigt vad man kan hitta på annars... Oftast är det ju proteinerna de får för lite av, de digivande stona... Min erfarenhet från i år är att energinivån egentligen inte behöver vara så hög, där får de alldeles tillräckligt från hö/bete osv...
Jag tycker det är rätt vanligt att man behöver lägga till energi också. Olja brukar hjälpa rätt bra, annars vill man mest ha proteinerna så är ju soja ett alternativ, däremot ska man nog tänka sig för lite där för om jag inte minns helt fel så är soja en av delarna i groven för att få upp proteinen.

Jag hade testat lucern och fri tillång, helst pelletsen om hon äter det för det är lättare och går fortare att äta än vad det hackade strået gör.
Jag hade även börjat ge henne i god tid för det är bättre att hon har ett visst extra hull att ta av inför digivningsperioden än att hon ligger på gränsen redan vid starten. Det är allmänt lättare att behålla ett hull än att lyckas få det att öka på ett digivande sto.

/Camilla

Hmm... Testade att räkna på sota o vetekli, mot det hösilage vi hade förra vintern o tyckte att kalcium/fosforkvoten blev i lägsta laget o fick dessutom inte upp proteinnivåerna till minimumnivåerna ändå... Nu vet man ju inte exakt hur det ser ut i år ännu, men med lucern borde kalcium/fosfor bli bättre har jag ör mig... Hur är det med proteinet, är det bättre eller sämre än soja/vetekli?

Visst kan man skaffa sig kunskap på buke! Däremot får man ju själv ansvara för att sålla lite och att kontrollera att det som är nytt för en verkligen stämmer.

Jo visst kan man lära sig saker här. Jag menade bara att ett forum inte är den stora källan till kunskap och ska du lära dig något här krävs det att man har en hel del kunskaper innan för att kunna sålla och värdera vad som skrivs.

Hmm... Testade att räkna på sota o vetekli, mot det hösilage vi hade förra vintern o tyckte att kalcium/fosforkvoten blev i lägsta laget o fick dessutom inte upp proteinnivåerna till minimumnivåerna ändå... Nu vet man ju inte exakt hur det ser ut i år ännu, men med lucern borde kalcium/fosfor bli bättre har jag ör mig... Hur är det med proteinet, är det bättre eller sämre än soja/vetekli?

Via lucernet får du in en massa kalcium, så det beror ju på hur mycket forsfor du har i den övriga foderstaten, annars funger det att höja forsforen med både havre och vetekli.

/Camilla

Fick en Ca/P-kvot på 1,2-1,3 då jag gav vetekli, så det känns som att jag borde ge mer Ca och då borde ju Lucern vara ett bra alternativ... För på digivande ston vill man väl ligga på 1,8-2 om jag inte minns tokigt... Funderar på om det finns något mer fodermedel än lucern som har samma effekt?

Man ska alltid räkna utifrån grovfodret och inte bara ge på måfå.
Sedan är det så att vi ger våra hästar lite bara för att och alldeles för mycket i många fall, speciellt kollar många inte upp hur mycket socker det egentligen innehåller och att pelleterat foder inte är gjort för att mata hästar till då de kokas vid tillverkning.

Ett bra grovfoder räcker i de flesta fall, men hästen är en individ och allt ska bestämmas utifrån det.

Hej!

När jag jobbade på ridskola var det vanliga att ponnyerna fick 0.5 kg krafft eller havre per fodring (3 ggr/dag om jag inte minns fel) och de stora hästarna fick 1 kg/ fodring. Utöver det fick de smala hästarna vetekli, en blöt skopa. Om jag inte minns fel fick alla hästar 1 skopa betfor/dag också, utom på helgerna. En skopa var ungefär ett halvt vitt krafftmått.

I min värld är normalt det hästen behöver. Min pålla har inte behövt kraftfoder på 3 år, bra hö i rätt mängd gör underverk och piggheten påverkas inte det minsta på henne. Betfor undviker jag pga sockerinnehållet och pga att min förra häst fick flippen gång på gång av det.

/Lavinia, måste ta sig samman och analysera nya stallets silage.

Jag är en sådan som inte fodrar kraftfoder "bara för att". Har en Nsv/Arab, och hon käkar minst kraftfoder i hela stallet ( i full kondition, rids dagligen på hobby nivå samt deltar i lokala dressyrtävlingar). I stället är det mycket hö/ensilage. Kraftfodret är mest som "krubbskrammel" när alla andra får;).
På en dag får hon i kraftfoder väg:
3 dl krossad havre
1 dl torr betfor + vatten
Mineraler och salt efter behov.

Har även kört på samma upplägg för tidigare hästar - inkl en hyffsat svårfödd fullblodskorsning. Denne gick på fri tillgång på hösilage av ganska bra värden, till de lite musli som krubbskrammel (runt 4 dl/dag). Blev jättefin på den foderstaten! ( Kan tillägga att hon inte reds så hårt dock..)

...så du menar att det bara är tävlande hästfolk som kan nåt? Att folk som inte brinner av tävlingsiver inte har kunskap? Tack och lov så är det INTE alla som tänker som du...personligen anser jag mig inte någon dumbom och klarar av att följa foderforskning precis lika bra som om jag vore tävlande på hög nivå ...:cool:

Fast om du med dina kunskaper då skulle fodrat Scandic med 1-3kg kraftfoder skulle han väl sett ut som ett benrangel , det kanske är svårt att sätta sig in i hur mycket foder en resande, tävlande hingst på elitnivå i dressyr behöver för att hålla hullet när man bara har hästar på hobbynivå.

*kl*
När min gamle gick svår internationell fälttävlan fick han 4kg kraftfoder och fri tillgång till hö.
Min stora unghäst får 3kg havre för att han ska orka dra runt sin kropp, den lite mindre grå (på 168) får 2kg musli coolmix från spillers. Båda går fälttävlan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar