Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Sv: Kraftfoder - vad anses "normalt" enligt dig?

Det fanns inte en chans att täcka hans behov ens med stuterikvalité. Trots fri tillgång fick han inte i sig de mängderna som behövdes.

Men då hänger jag inte med, vad var det du opponerar dig emot i mitt inlägg? Jag skrev "grovfoder i första hand och att man täcker upp ev. brister med ett lämpligt kraftfoder"

Tack! Nej, han vilar aldrig, han går 7 dagar i veckan. Känns han lite seg så går han inte så mycket, men för det mesta så går han fullt ut. Han får själv tala om i vilket skick han är i och är han pigg och fräsch så är det bara att rida på. Och det är han i stort sett jämt.

Tack Highcat och Estivuz också! :)

*kl*

Det är dock lite lurigt med hur hästen tar upp energi beroende på fodret har jag märkt. Om jag ger min ponny 10 kg hö täcker jag behovet gott och väl. Men hon blir seg. Lägger jag på havre på 10 kg hö-blir hon tjock, förstås eftersom hon då får för mycket energi men pigg. Så för att ha en slimmad och pigg ponny får jag dra ner på höet så att jag kan ge henne havre. Nej, det är inte rätt enligt boken-men vad gör man?

Det där är jättesvårt. Man får ändå säga att det är skillnad på energi och energi.
Ett tips jag fick här på buke och som funkade på min häst var att öka mängden protein för att slimma upp hästen utan att minska på grovfodret.
Fråga mig inte varför det gav resultat men det gjorde det. Fick tipset av någon som gjorde så inför utställning och bedömning av hästarna.

O sen får man verkligen inte glömma att alla är individer. Så mycket mat som jag ger fullblodet nu och jag ser ändå inte någon skillnad. Han går väl upp ett gram i veckan ungefär. De andra hästarna i stallet skulle spricka... :angel:

Det ger resultat för att det kostar en massa energi att omvandla proteinöverskott.. Därför kan det ibland även tyckas vara omöjligt att fodra upp en smal häst :)

Det där är jättesvårt. Man får ändå säga att det är skillnad på energi och energi.
Ett tips jag fick här på buke och som funkade på min häst var att öka mängden protein för att slimma upp hästen utan att minska på grovfodret.

Ska absolut prova det! Den andra jag har får Krafft Muskel så då provar jag att lägga det till på henne också:).

Var det för att öka energin som du ökade mängden protein?

*kl*

Det är dock lite lurigt med hur hästen tar upp energi beroende på fodret har jag märkt. Om jag ger min ponny 10 kg hö täcker jag behovet gott och väl. Men hon blir seg. Lägger jag på havre på 10 kg hö-blir hon tjock, förstås eftersom hon då får för mycket energi men pigg. Så för att ha en slimmad och pigg ponny får jag dra ner på höet så att jag kan ge henne havre. Nej, det är inte rätt enligt boken-men vad gör man?

Spader Äss har förklarat det där med MJ en gång på ett bra sätt. Kontentan av det hela handlade om glucos. Min får bara 8 kg torrt hösilage per dygn för annars blir han för tjock. Får han mer hösilage och mindre kraftfoder blir han för slö. Jag är en sån som helst ger så mycket stråfoder som möjligt, men går det inte så går det inte. Teorin stämmer inte alltid med verkligheten tyvärr. Speciellt inte om man har en lättfödd ras. Ibland önskar jag att jag hade ett fullblod :)

Oj, vad mycket soja. Har du aldrig oroat dig för överutfodring med den stora mängden soja?
Jag är personligen rätt restriktiv med just soja eftersom hästar är känsliga mot det. Givan av soja bör väl begränsas till 100 gram per 100/kg häst och dygn, har iaf jag lärt mig? Men den rekommendationen kanske har ändrats sedan jag använde det för 20 år sedan :)

Det är inte per dygn utan per utfodringstillfälle!

Många faktorer spelar in; kvalité på grovfoder, typ av häst (dvs lättfödd/svårfödd, ålder mm), motion/arbete, sjukdom/sjukdomshistoria...och säkert många andra faktorer jag glömt. ;)

Elithästar har jag ingen erfarenhet av, men jag tror man ska vara försiktig med att jämföra dom med hobbyhästar. Det är som att jämföra vad jag äter och en längdskidåkare på elitnivå, det går bara inte.

Min medryttarhäst fick fång för 2 år sedan, hans behov täcks så långt det går med grovfoder så han får minimalt med kraftfoder. Hobbyhäst på 13 år, ganska lättfödd, motioneras 5-6 ggr i veckan och då mest uteritter o dressyr. Tävlas av mig i dressyr i lätta klasser, jag hopptränar o terrängtränar även med honom då o då.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar