Kostnadsfrågor

Sv: Kostnadsfrågor

Nu är du väl ändå ute och seglar lite ? Räntan är detsamma som hyra på en lägenhet, näe du. hyran innefattar visst underhåll i ens lägenhet och utanför. Man betalar ju för att få saker åtgärdade, det ingår i ens hyra. Drift och underhåll i fastigheterna. I drift och underhåll ingår värme, vatten, el (i vissa fall även hushållsel), sopor, grovsopor, städning i trapphus och markskötsel.
I princip håller jag med dig, men i TS fall har de ju kallhyra - dvs uppvärmning och hushållsel ingår inte och kanske får de också betala för sophämtning mm.

I princip håller jag med dig, men i TS fall har de ju kallhyra - dvs uppvärmning och hushållsel ingår inte och kanske får de också betala för sophämtning mm.

Visst är ni helt rätt på det.
Ja, det är kallhyra (därför jämför jag lite med räntorna av ett hus). Vi får själva stå för el, värme etc.

Mynta2Nu är du väl ändå ute och seglar lite ? Räntan är detsamma som hyra på en lägenhet, näe du. hyran innefattar visst underhåll i ens lägenhet och utanför. Man betalar ju för att få saker åtgärdade, det ingår i ens hyra. Drift och underhåll i fastigheterna. I drift och underhåll ingår värme, vatten, el (i vissa fall även hushållsel), sopor, grovsopor, städning i trapphus och markskötsel.

Att betala ränta är som att kasta pengarna i sjön bokstavligen. Sen äger du faktiskt ingenting i och med du köpt hus, banken äger ditt hus.
Jag är ju väl medveten om att underhåll och drift ingår (därför tråden startades från början, jag ville bilda mig en uppfattning om hur andra har det :))
Ja, att betala ränta är att kasta pengar i sjön, helt rätt. Det är det att betala hyra i en lägenhet också (enligt mig).
Ja, banken äger mitt boende (utom det jag amorterar, såklart), fastighetsägaren till min lägenhet äger "min" lägenhet. D.v.s jag äger ett hus mer än min lägenhet.

Att betala ränta är som att kasta pengarna i sjön bokstavligen. Sen äger du faktiskt ingenting i och med du köpt hus, banken äger ditt hus.

Banken äger huset på den del du lånat men det är du som ägare som får ut ev. värdeökning på huset vid försäljning (eller i värsta fall värdeminskning).

Att hyra lägenhet är för mig ett mycket sämre alternativ än att köpa hus med trädgård och låna pengar för detta. Levnadsstandarden är för mig skyhög i ett hus jämfört med i en lägenhet.

Banken äger huset på den del du lånat men det är du som ägare som får ut ev. värdeökning på huset vid försäljning (eller i värsta fall värdeminskning).

Att hyra lägenhet är för mig ett mycket sämre alternativ än att köpa hus med trädgård och låna pengar för detta. Levnadsstandarden är för mig skyhög i ett hus jämfört med i en lägenhet.

Ja det är precis så vi också tänker. Förhoppningsvis blir det en värdeökning på huset. Och precis som du säger, levnadsstandarden förrändras radikalt kan jag tänka mig.

För oss är det värt det, helt klart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 906
Senast: lizzie
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·
Äldre Hej alla, Vet att det inte går att sia om framtiden eller att ingen kan veta... men alltid kul att höra era åsikter om det hela :) Vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 686
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30