Att Hyra eller Äga bostad

Avgörande för hyran verkar vara byggnadsåret. Eller året för senaste rejäla renovering. Jag måste skaffa en hyrestvåa i förorten för att få ner bostadskostnaden märkbart. Det kommer jag också att göra vad det lider. Jag har börjat längta tillbaka.
Det är självklart att ett stambyte och nya badrum höjer hyror och avgifter med en betydande summa. Ägaren till fastigheten får ett större lån att betala tillbaka på. Det finns ingen som renoverar gratis.

Fyra miljoner för min stora fyrarummare i mina kvarter kan du FETGLÖMMA!! Det är så himla sällan rea, har jag märkt.
Du förstod nog inte vad jag skrev.

En bostadsrätt för 4 miljoner med en avgift på 8000 kan inte motsvara en likvärdig hyresrätt för 8000.

Det måste vara något annat som skiljer. Tex standard och då är de inte likvärdiga.

Det är självklart att ett stambyte och nya badrum höjer hyror och avgifter med en betydande summa. Ägaren till fastigheten får ett större lån att betala tillbaka på. Det finns ingen som renoverar gratis.
Nej. Det är inte självklart. Det är inte ens sådana renoveringar jag tänker på. Vettiga hyresvärdar arbetar inte så.

Du förstod nog inte vad jag skrev.

En bostadsrätt för 4 miljoner med en avgift på 8000 kan inte motsvara en likvärdig hyresrätt för 8000.

Det måste vara något annat som skiljer. Tex standard och då är de inte likvärdiga.
Men snälla du. Vi pratar om EXAKT likadana lägenheter i EXAKT likadana hus bredvid varandra, som byggdes samtidigt.

Men snälla du. Vi pratar om EXAKT likadana lägenheter i EXAKT likadana hus bredvid varandra, som byggdes samtidigt.
Då är det väldigt märkligt. Vad gör BRF:en med sina pengar? De ska inte ta högre avgift än de har utgifter och det borde inte matcha en hyra. Undra vad de har för soliditet? Är det en stor förening? Strävar de efter FÖR god ekonomi?

jag tycker största nackdelen är att det är så tråkigt att hyra.. jag vill ha mitt helt egna till vår lilla familj. Och dessutom tycker jag det är en hög hyra, kostnaderna kommer antagligen inte bli dyrare än vad dom är idag. Och det har vi råd med.
Räkna på det. Titta på hus till salu som du kan tänka dig, räkna på kostnaderna. Ta reda på vilka möjligheter ni har att låna och vilken ränta ni kan få. Då har du den ekonomiska delen av beslutsunderlaget klar - sen tillkommer känslan av hur du vill bo.

Själv föredrar jag att äga. Jag uppskattar både friheten och ansvaret.

Då är det väldigt märkligt. Vad gör BRF:en med sina pengar? De ska inte ta högre avgift än de har utgifter och det borde inte matcha en hyra. Undra vad de har för soliditet? Är det en stor förening? Strävar de efter FÖR god ekonomi?
Jag har ingen aning. För mig är poängen att jag inte vill att banken äger min ekonomi. Det vill jag göra själv. I valet mellan att betala lånekostnader och att hålla häst, väljer jag att hålla häst.

Stambyten är för övrigt INTE investeringar, det är underhåll. Investeringar vore sådant som att bygga ut balkongerna så att de blir större/fler, och liknande.

Hyra är ju bekvämt som f-n. Helt plötsligt är jag orolig för vattenskador. Det var jag inte när vi inte ägde vår bostad.
Jag ser med avund mina kompisar ringa vaktmästaren när något går sönder i deras lägenheter. Själv har jag just bytt min blandare, borde måla fönster och har ett kylskåp som börjar falla ihop. Dessutom bekymrar jag mig över att föreningen drivs amatörmässigt och har dåligt samvete över att jag inte drar mitt strå till stacken:D

Edit: allt ovan är naturligtvis lyxproblem. Jag är medveten om att jag är lyckligt lottad som har den här möjligheten när kötiden för moitsvarande lägenhet att hyra är oändligt lång.

Det låter mycket klokt. Tror du har större glädje av hästen nu :D

Sen finns den aspekten med kontantinsats som gör att det i princip är omöjligt för många att köpa en bostad, då spelar det ingen roll hur ekonomin är på sikt.

Skulle jag spara ihop till kontantinsatsen skulle jag få spara läääänge för att bo där jag bor. Vi fick en ombildning på halsen och kände oss tvugna och hade möjligheten tack vare mina föräldrar och inget krav på kontantinsats. Vi köpte för att ha bostad, planen är att sälja sen och skaffa två små lägenheter i förorten så barnen har nånstans att bo, vi får flytta till småstad eller hoppas att mina Köpoäng räcker till en hyresrätt.

Skulle jag spara ihop till kontantinsatsen skulle jag få spara läääänge för att bo där jag bor. Vi fick en ombildning på halsen och kände oss tvugna och hade möjligheten tack vare mina föräldrar och inget krav på kontantinsats. Vi köpte för att ha bostad, planen är att sälja sen och skaffa två små lägenheter i förorten så barnen har nånstans att bo, vi får flytta till småstad eller hoppas att mina Köpoäng räcker till en hyresrätt.
Men har du inte ställt barnen i bostadskö?! Det är ju typ lag på det, direkt på BB ställer man dem i kö serru, och till privatskolan också. Jag har faktiskt ställt mina barn i kö, det var ingen åldergräns i den kö jag var intresserad av.

I vårt hus bromsar en stor majoritet när någon ibland börjar höra sig för om ombildning. Det är väldigt skönt.

I vårt fall/område är köp att föredra över att hyra en motsvarande lägenhet.

Maximal belåning på vår bostad hade inneburit en totalkostnad för ränta, amortering och avgift till föreningen på ca 9701 kr exkl. ränteavdrag, 8873 kr inkl. ränteavdrag. Av detta är 4250 kr avgift till föreningen, ränta 2579 kr och amortering 2692 kr. Detta räknat på en ränta på 2,07 %, vilket är möjligt att binda idag (vi har bundet på runt 2,2% och det var några år sedan).

En motsvarande lägenhet som hyresrätt i samma område, samma storlek och byggd bara några månader senare än vår kostar 10 446 kr.

(El och varmvatten tillkommer, värme ingår. Grundutbud av tv, internet och telefon ingår i vår avgift till föreningen, vet inte hur det är med den saken hos hyreslägenheten).

Så även med maximal belåning är det billigare att köpa än att hyra. Då kan dessutom tilläggas att i andra delar i staden, delar som ligger lika långt från stan som vi bor, finns det motsvarande hyreslägenheter hos allmännyttan som kostar uppåt 13 000 kr per månad.

Trodde knappt att sådana människor fanns kvar med de värderingarna. Kul att höra att inte alla vill göra sig en hacka.
Mycket är det nog för att de som då och då genom åren försökt driva på om ombildning så uppenbart gör det för att köpa billigt och så snabbt som möjligt sälja dyrt. Ombildade hus runtomkrig har som jag ser det farit illa av ombildningar. Folk flyttar in med kortsiktiga planer och hopp om snabb prisökning, och är tydligt mindre rädda om gemensamma utrymmen och sådant än vad vi mer långsiktiga hyresgäster är. De flesta i min trapp är inte personer som kan lägga en massa i kontantinsats och betala räntor, bara för att ändå bo kvar där vi bor sedan länge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka