Att Hyra eller Äga bostad

Kanske handlar en väldigt stor del om var man bor?

På den mindre ort där jag finns kostar ett stort hus runt 1,5-2 miljoner. En lägenhet kostade för fem år sedan under 100' men har nu med stor inflyttning stigit till många hundra tusen.

Att köpa ett hus innebär lån på en mille eller mer. Månadskostnaden för en mille är inte överväldigande. Lånar man nu, och amorterar rejält och har lånet bundet i säg fem år så har man hunnit betala av en del till den dag lånet ska tecknas om och man kanske måste sänka amorteringen.

En villa utanför centralorten, i en av tätorterna kostar från en halv mille. Nyligen fanns en liten fin Erskine-villa ute för 400'.

Här är valet mellan hyra och köpa enklare. Man kan hamna på en betydligt lägre månadskostnad om man köper än om man hyr.

Avkomman tittar efter hus. De har en lägenhetshyra på 8 tusen. För den summan kan de köpa en rejäl kåk. T.o.m. en hästgård.

Bor man i storstad är läget helt annat. När en etta kostar vad flera villor kostar här.

Man hade kunnat tro att hyror skulle ha en relation mellan standard och attraktivt läge.
Det verkar de inte ha, bortsett från svindyra nyproducerade bostäder.

Så min dåligt underhållna lägenhet i en av de minst populära områdena i stan är (minst) lika dyr som kompisens i ett välskötta landshövdingahus i ett superpoppis område...
Avgörande för hyran verkar vara byggnadsåret. Eller året för senaste rejäla renovering. Jag måste skaffa en hyrestvåa i förorten för att få ner bostadskostnaden märkbart. Det kommer jag också att göra vad det lider. Jag har börjat längta tillbaka.

Genom att se vad ett par i princip exakt likadana lägenheter som min på samma gata sålts för och vilken månadsavgift de har. Det är ju inte så svårt att räkna ut vad man skulle behöva låna och räntan på det. 13 är nog lågt räknat, 14 mer realistiskt. Då med dagens ränteläge som INTE är det normala över tid.
Vet du hur mycket de lägger i kontantinsats?

Då måste de bo i Västerås dyraste hus. För 10 000 i månaden betalar du ett hus för fem miljoner och de betalar dessutom mer än så eftersom du heller inte bor gratis. Jag tänker att köper någon ett hus för 10 miljoner har de råd med 20 000 i månadskostnad.

Ett hus för 5 mille är ingen ovanlighet här. Obundet lån hos SBAB på 4 250 000 kr kostar 11 025 kr per månad, bundet på 5 år kostar 12 934 kr/månad. Plus driftskostnader. Så jo, vi sparar lätt 10 000 kr i månaden på att hyra.

Har ägt gård och nu hyr jag hus igen. Jag skulle inte vilja äga något igen. Inte i Sverige. Kan dock tänka mig att köpa något utomlands.

Ett hus för 5 mille är ingen ovanlighet här. Obundet lån hos SBAB på 4 250 000 kr kostar 11 025 kr per månad, bundet på 5 år kostar 12 934 kr/månad. Plus driftskostnader. Så jo, vi sparar lätt 10 000 kr i månaden på att hyra.
2,36% på femårigt lån hos SBAB just nu, det ger mycket lägre månadskostnad än så.

OT
Jag trodde det var kunskap hos alla att det generellt är billigare i längden att äga sin bostad, men det verkar inte så.

2,36% på femårigt lån hos SBAB just nu, det ger mycket lägre månadskostnad än så.

OT
Jag trodde det var kunskap hos alla att det generellt är billigare i längden att äga sin bostad, men det verkar inte så.

Jag använde deras lånekalkyl, så det du skriver stämmer inte. Det man amorterar kan ju inte räknas som ett konkret sparat belopp förrän man har sålt sin bostad och vet hur mycket man får betalt. För oss blir det mycket billigare att hyra, även om man bara jämför räntekostnad vs hyra, och ännu billigare om man räknar med drift och reparationer.

Hur lätt det är att få ett förstahandskontrakt där du bor. Det vill säga: hur lång är kötiden?

Många människor väljer nog att köpa just för att kötiderna är så långa. De kan alltså inte välja hyresrätt ens om de skulle vilja.

@Kattennizze hade inga problem att förstå mig så läs hennes inlägg om du fortfarande känner dig osäker på vad jag menar.
Att kunna välja att köpa är ju ett enormt privilegium. Jag köpte till min son, en etta i förorten. Det var direkt obehagligt att se hur familjer som vår i bydgivning efter budgivning konkurrerade ut unga vuxna som SJÄLVA skulle klara sitt bostadsköp, utan stöd av medelklassfamiljers plånbok bakom sig.

I Gbg finns knappt bostadsköer, annar än inom bolagen för de som redan hyr av bolagen. Köa sig in i tex vårt hus KAN man göra, men inte som ett sätt att snabbt skaffa sig en bostad.

Jag bor där genom att min partners mamma flyttade hemifrån och partner bodde kvar, många år innan vi träffades. Sen hade han kollektiv där i rätt många år. Hade det varit en bostadsrätt hade jag inte haft häst pga kostnaden för bostaden, och vi hade troligen sålt den genast när sonen flyttade för att få en mer hanterlig och friare ekonomi. Nu är vi istället en broms på bostadsmarknaden genom att bo kvar och bo större än vi behöver, medan två- och trebarnsfamiljer bir dyrare och mindre än vi.

OT
Jo, jag vet att det lönar sig i längden. Men jag ser inte mitt hem som ett investeringsobjekt och jag vill ha råd att ha häst nu. Inte efter min död.

Jo, jag vet att det lönar sig i längden. Men jag ser inte mitt hem som ett investeringsobjekt och jag vill ha råd att ha häst nu. Inte efter min död.
Det låter mycket klokt. Tror du har större glädje av hästen nu :D

Sen finns den aspekten med kontantinsats som gör att det i princip är omöjligt för många att köpa en bostad, då spelar det ingen roll hur ekonomin är på sikt.

Det låter mycket klokt. Tror du har större glädje av hästen nu :D

Sen finns den aspekten med kontantinsats som gör att det i princip är omöjligt för många att köpa en bostad, då spelar det ingen roll hur ekonomin är på sikt.
Bostadsmarknaden är ju vedervärdig och underpolitiserad. Ett offer för marknadskrafterna, helt enkelt.

Många verkar ju se ägande som frihet, jag ser det bara som en börda.

Det beror på var man köper och säljer. Jag har precis sålt en lägenhet i stockholm för nästan dubbla inköpspriset och köpt hus i en mindre stad. En rätt bra affär.
Vad är det jag ska övertygas om? Jag fattar inte.

Mitt svar på den generella frågan är Hyr. Mitt svar på frågan i mitt specifika fall är Hyr.

Fast det kan inte vara en likvärdig bostad. En hyresrätt har högre hyra än vad en bostadsrätt har avgift. En bostadsrätt med avgift 8000 och sen 5000 i ränta är en bostad för ca 4 miljoner i inköp. Det kan aldrig motsvara en hyresrätt för 8000. Några andra skillnader måste det finnas som gör bostadsrätterna så pass dyra.
Fyra miljoner för min stora fyrarummare i mina kvarter kan du FETGLÖMMA!! Det är så himla sällan rea, har jag märkt.

Jag har hyrt bostad större delen av mitt vuxna liv och har nu köpt min första bostad. För mig blir det samma boendekostnad som när jag hyr (inkl amortering). Jag kommer dock få högre standard då jag köper en nyproduktion.

I min hyresrätt slipper jag oroa mig för om kylskåpet går sönder, men i min nyproduktion kommer jag ju ha helt nya grejer med garanti.

Vem vet om vi gör vinst eller inte, troligen gör vi vinst. Men förr oss känns det iaf mer värdefullt att köpa utifrån dessa förutsättningar.

Det känns också viktigt att komma in på bostadsmarknaden och förhoppningsvis blir det enklare ekonomiskt den dagen vi vill köpa något större och dyrare.
Vi kan ju inte spara motsvarande amorteringen nu eftersom vår hyra är så hög. I vår bostadsrätt kan vi "spara" genom amortering plus spara motsvarande summa som idag.

Jag kan önska att jag köpt bostad tidigare innan priserna blivit så höga som de är idag.. Men men.

Jag vill äga mitt boende (eller ja, banken äger) , så jag valde redan som 23 åring att köpa ett hus. Visserligen ett billigt hus, men det gav oss möjlighet att testa på huslivet innan vi köpte större.

Jag vill ha utrymmen ute och ha möjlighet att ha hästarna hemma.
Dessutom trivs jag inte i längden att bo i lägenhet och jag skulle inte trivas att hyra hus privat heller. Jag vill sköta mig själv med så lite inblandning av andra som möjligt.

Men priserna har gått upp även här ute på landet. Vi köpte vårt lilla hus för 700,000:- för fyra år sedan. Nyligen blev två grannhus sålda för 2,2 resp 2,5 miljoner och ett annat hus i byn ligger ute för strax under 4 milj.
Jag köpte för tolv år sedan en liten bostadsrätt inne i stan för fem tusen, nu gick en likadan grannlägenhet för två hundra tusen.

Jag trodde aldrig att priserna skulle stiga så här mycket i vår lilla kommun och jag lider med vänner som letar hus och boende, det blir bara färre och färre objekt lediga eller till salu.

Fast skillnaden är när du flyttar därifrån. Du flyttar därufrån utan kontantinsats till en annan bostad.

Du kan inte räkna amorteringen som en kostnad.

Och dessutom tycker jag det är en hög hyra, kostnaderna kommer antagligen inte bli dyrare än vad dom är idag. Och det har vi råd med.
Jag tycker också att det är mycket. Samtidigt beror ju, som redan diskuterats, den värderingen på väldigt många saker. Tiotusen för en 200-kvadrats våning på Strandvägen i Stockholm är löjligt billigt, tiotusen för ett torp med utedass i Norrbotten är kanske i överkant.

Jag betalar ca 6000/mån inklusive allt för mitt hus, ett 70-tals suterränghus på ca 150 m2 boyta i bra skick, med nytt kök, nytt tak, nydränerat och 1700 m2 tomt, på landet en knapp timme från Göteborg. Mot den bakgrunden hade jag sannolikt velat söka mig bort från ett 10 tkr hyresboende om jag hade möjlighet. Och jag ser det faktiskt som en frihet att äga min bostad, även om jag rent formellt ju lånar den av banken. Jag riskerar inte heller att min bostad plötsligt en dag ägs av en mindre seriös fastighetsägare med minimal förvaltning. Sånt där som händer. (Hyreshusområdet där jag växte upp hade samma ägare och förvaltare - byggherren själv - i 25-30 år. Efter det har husen haft minst 6 ägare under de följande 20 åren, ingen av dem hade något som helst intresse av en aktiv och seriös förvaltning. Och det är ju inget engångsfall.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka