Att Hyra eller Äga bostad

Jag köpte en lägenhet ca 1994 som då kosteda hälften av vad den hade kostat ett par år tidigare. Centralt i Göteborg. De som sålde den var inte särskilt glada. Jag fattar inte varför något liknande inte skulle kunna hända igen.

Dessutom fattar jag inte idén att man "betalar till sig själv" när man betalar till banken. Man återbetalar ett lån plus räntor till banken, INTE till sig själv.
Allt som du amorterar ned förväntas du få tillbaka när bostaden säljs.

Jag tror absolut att bostäderna kan gå ned i pris. För dyra bostäder är 20% mycket pengar. Men för en bostad köpt för tex 2 miljoner hade jag inte brytt mig. Det kostar att hyra också. Dessutom dippar priserna så blir nästa bostad man köper billigare så det behöver inte vara en förlust i slutändan...

Vår lägenhet var nere och vände på 70% av värdet vad vi köpte den för och steg sen till 200%. Så sett över tid om man inte måste sälja på studs så går priserna både upp och ned.

Jag köpte en lägenhet ca 1994 som då kosteda hälften av vad den hade kostat ett par år tidigare. Centralt i Göteborg. De som sålde den var inte särskilt glada. Jag fattar inte varför något liknande inte skulle kunna hända igen.

Dessutom fattar jag inte idén att man "betalar till sig själv" när man betalar till banken. Man återbetalar ett lån plus räntor till banken, INTE till sig själv.
Du skrev precis det jag skulle skriva, man betalar verkligen inte till sig själv, utan till bankens räntor!. Bankerna gör ju miljardvinster tack vare alla oss som måste köpa bostäder eftersom det inte finns några hyresrätter. Det blir ju bara en rundgång på pengar, hyresrätter är inte en så dum idé alls. Jag tror inte alls särskilt många faktiskt räknar på en ränta på t ex 11% (ett fullt möjligt scenario om några år) och då sitter man med skägget i brevlådan. En etta på söder i Sthlm kostar ju tre miljoner, en sketen etta liksom. Det är gaaalet.

Allt som du amorterar ned förväntas du få tillbaka när bostaden säljs.

Jag tror absolut att bostäderna kan gå ned i pris. För dyra bostäder är 20% mycket pengar. Men för en bostad köpt för tex 2 miljoner hade jag inte brytt mig. Det kostar att hyra också. Dessutom dippar priserna så blir nästa bostad man köper billigare så det behöver inte vara en förlust i slutändan...

Vår lägenhet var nere och vände på 70% av värdet vad vi köpte den för och steg sen till 200%. Så sett över tid om man inte måste sälja på studs så går priserna både upp och ned.
Prisökningen medan man bor i en bostad man äger motsvaras ju av priset på den nya bostad man behöver om man säljer den första. Det blir som en fiktiv, digital ekonomisk tillväxt, tycker jag.

Nja, så är det väl inte riktigt. Det beror ju på hur mycket man betalar i hyra osv.
Jag hyr en lägenhet för 8000/mån. I likadana hus på samma gata, kostar ränta (den låga ränta vi har nu) plus månadsavgift utan amorteringar runt 13 000/mån om man köper i de likadana hus som ombildats till bostadsrätt. Jag har svårt att se fördelen med att äga då.

Jag hyr en lägenhet för 8000/mån. I likadana hus på samma gata, kostar ränta (den låga ränta vi har nu) plus månadsavgift utan amorteringar runt 13 000/mån om man köper i de likadana hus som ombildats till bostadsrätt. Jag har svårt att se fördelen med att äga då.
Samma här, vi hyr ett hus och betalar säkert minst 10 000 kr mindre per månad än vad många belånade fastighetsägande västeråsare gör. Plus att vi slipper betala för reparationer o dyl.

Räntan beror på hur mycket lån man har så jag förstår inte riktigt hur du fick fram summan 13 000?

Prisökningen medan man bor i en bostad man äger motsvaras ju av priset på den nya bostad man behöver om man säljer den första. Det blir som en fiktiv, digital ekonomisk tillväxt, tycker jag.
Det beror på var man köper och säljer. Jag har precis sålt en lägenhet i stockholm för nästan dubbla inköpspriset och köpt hus i en mindre stad. En rätt bra affär.

Dessutom; tänk om de hade behållit istället för att sälja. Vad köpte de för och vad skulle du uppskatta att den är värd idag?

Om du vill flytta därifrån och istället köpa något har du kanske inte 1.5 miljoner att lägga in i nya bostaden. Det kanske grannarna har som har amorterat.

Och hur lätt är det att få tag i en hyresrätt där du bor då?

Jag tror generellt att det är fördelaktigare att äga sin bostad. Men som i mitt fall har jag alltid bott i hyresrätt och har inte ekonomin att köpa bostad. Jag tycker eg att lånetak och amorteringskrav är bra, men det kommer också göra att det tar längre tid innan jag kommer kunna ta mig in på bostadsmarknaden. Men har man möjligheten skulle jag rekommendera att äga sin bostad.

Och betänk då när räntan går upp.....då kan det blir 20 000 kr i månaden i stället och folk försöker sälja och sen är bostadsbubblan sprucken liksom.

Tja, hur lätt är det att köpa något för en månadskostnad på 13 - 14 000 plus amorteringar? Jag kan det inte.

I övrigt tänkte jag skriva något om den stora turen att partners mormor fixade kontraktet 1979 då huset var nybyggt, men det blev så långt.

Elker, vad undrar du?

Frågan gällde ju för- och nackdelar med att äga/hyra. Ingen har väl påstått att mest fördelaktigt och tillgängligt vanligtvis sammanfaller.

Precis. Det är ju det som är problemet! Det finns ju inga relativt billiga hyresrätter i storstäder alls. De är ju ombildade till bostadsrätter där ägarna betalar till bankernas hutlösa vinster....jag tycker man ska bygga billiga subventionerade hyresrätter i storstäderna. Men då minskar ju bankernas vinster så det lär ju inte hända i min livstid.

För övrigt tror jag många likt mig själv hjärtans gärna skulle ha en hyresrätt men jag sitter såklart i en bostadsrätt för jag och mina barn måste ha tak över huvudet och vi var privilegierade nog att ha råd att kunna köpa.
Så var det för mig då jag hade en bostadarätt. Hellre en för dyr bostadsrätt än bostadslös, så klart. Men jag gillade aldrig tanken på och känslan av själva ägandet. Jag gillar i stort sett inte att äga.

Om du vill flytta därifrån och istället köpa något har du kanske inte 1.5 miljoner att lägga in i nya bostaden. Det kanske grannarna har som har amorterat.

Men om hon har sparat mellanskillnaden på 5000 kr i månaden istället, samtidigt som grannarna (i bästa fall) har amorterat 5000 kr i månaden, så blir det ju ingen skillnad. Om man nu ska jämföra hyra vs amortering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka