Att Hyra eller Äga bostad

Felet är ju att det verkar så enkelt och fördelaktigt att ombilda så folk lockas av det. Det verkar ju hur vanligt som helst? Det är ju bara fördelaktigt för den som bor där nu, och sen blir det ännu färre hyresrätter.
Ja, så är det. Men jag har förståelse för om man först röstar mot, förlorar, och sedan köper. Jag har hittills sluppit det, dock.

Ja, jag också. Så har de flesta jag känner gjort, inte jätteskoj att vara den enda som inte köper.
Fast i den föreningen jag var med att ombilda var det inget konstigt med att vissa inte köpte. Det är ju inget konstigt med att föreningen har några hyresgäster, däremot blev vi väldigt hårda med byten och såg hellre att folk sa upp lägenheten så föreningen kunde sälja den och således amortera av på lånen.

Men det var ingen som var arg eller så. Ville hyresgästerna vara med på städdagen fick de vara med. Finns ju massa anledningar till att folk inte vill köpa.

Mm, fast det beror ju på uppgång det...jag tänker på de vanliga hyggliga höll jag på att skriva, människorna som fastnade i skuldfällor de aldrig återhämtade sig ifrån i början på 90-talet. Bostadsmarknaden kommer ju att krascha förr eller senare. Och de som då inte har råd med sina lån kommer ju hamna i en förfärlig sits. Som ytterst såklart handlar om det som du säger, en bostadspolitik som ju inte är någon politik eftersom det är marknaden som styr. Tills kraschen kommer fortsätter vi vanliga människor att göda bankernas ägare för vi har inget val. Det finns inga hyresrätter kvar eftersom de som fanns är ombildade, hårdraget sett.
Först - ja, vi saknar bostadspolitik. Bedrövligt nog.

men sedan. Skuldfällorna kom ju mycket av att folk lånade summor de egentligen inte hade råd med. Rejält höga räntor är övergående. Och kan till en del undvikas genom att binda på längre sikt.

Huruvida bostadsmarknaden kommer att krascha återstår att se. Om man påverkas beror väl egentligen helt och hållet på om man köper för kort vinning eller långsiktigt boende?

Skulle jag spara ihop till kontantinsatsen skulle jag få spara läääänge för att bo där jag bor. Vi fick en ombildning på halsen och kände oss tvugna och hade möjligheten tack vare mina föräldrar och inget krav på kontantinsats. Vi köpte för att ha bostad, planen är att sälja sen och skaffa två små lägenheter i förorten så barnen har nånstans att bo, vi får flytta till småstad eller hoppas att mina Köpoäng räcker till en hyresrätt.
När sonen var liten sparade hans farföräldrar 500 kr/månaden i något som hette Stockholms bostadsrättsförening (eller liknande), man kunde bara köpa om man hade sparat o bostäderna kunde bara säljas tbx till föreningen, priserna låg på 30 000 ungefär.

Ja, jag också. Så har de flesta jag känner gjort, inte jätteskoj att vara den enda som inte köper.

Exakt. Är det en stor förening skulle jag kunna vara kvar som hyresgäst, men vi är 16 lägenheter. Det känns för personberoende för en dräglig boendemiljö.

Tja, hur lätt är det att köpa något för en månadskostnad på 13 - 14 000 plus amorteringar? Jag kan det inte.
Kan och kan?
Om man späker sig och kämpar så kan man ju.
Vi hade den räntekostnaden på gården de första åren, 1993 till litet senare, och det var ju tufft.
Men nu så går gården plus och jag kan bo gratis om jag vill, med stallplatser och bra pendlarläge till Stockholm.

Många verkar ju se ägande som frihet, jag ser det bara som en börda.
Äga egen fastighet ger en frihet.
Frihet att hyra ut, bygga om och på andra sätt göra litet som man vill.
Bostadsrätt och hyresrätt har samma begränsningar där, någon annan skall bestämma vad man får göra och inte göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka