Att Hyra eller Äga bostad

Jag tror den här tråden var skyldig att jag började intressera mig för att bygga eget hus, men i dagsläget har jag inte pengarna, måste nog betala av lite mer på bilen först och skaffa sambo, sen kanske.. :rofl:

Förälskade mig i det här huset:
accent.jpg

Vi sålde nyligen vår bostadsrätt. När vi räknade efter så täckte vinsten avgiften för de år vi bott plus att det blev pengar över..vi bodde innan i en 1a och avgiften för bostadsrätten (en 3a) var bara nån hundring dyrare än hyran för 1:an..Vet inte hur det skulle varit fördelaktigare att hyra då :p

Men har du inte ställt barnen i bostadskö?! Det är ju typ lag på det, direkt på BB ställer man dem i kö serru, och till privatskolan också. Jag har faktiskt ställt mina barn i kö, det var ingen åldergräns i den kö jag var intresserad av.
Många har 16 eller 18 års gräns. Sthlm har 18 iaf.

(Tur det...)

Jag skulle säga Äga i de flesta fallen. Undantaget om man råkar sitta på äldre billig hyresrätt i centralt/bra läge då, då finns det ju ingen direkt anledning att köpa. Det är ju liksom ett guldläge men åandra sidan få förunnat.
Just nu sitter jag i en hyresrätt och bidrar till fastighetsbolagets vinster, jag ser inte hur det skulle vara bättre framför att låna och bidra till bankernas vinster. Samtidigt har jag gått miste om den värdeökning för boendet som flera vänner med bostadsrätter haft, och som nu kan köpa större och bättre. Framtiden är såklart svårt att sia om, men om man har planer på att bo långsiktigt, och har råd att köpa, hade jag satsat på att köpa nu också.
När det gäller hus så definitivt Äga. Jag hade inte velat vara i händerna på icke-professionell privatperson som hyresvärd, vilket det oftast handlar om när det gäller hus. Det skulle kännas alltför osäkert när det gäller mitt boende.

Jag blir ibland stressad av att jag borde ha köpt bostadsrätt när jag kunde, men dels visste jag inte riktigt var jag ville bo och dels orkar jag inte fixa saker som har med boendet att göra. Alltså laga saker eller hitta rätt person som kan laga en viss sak. Så skönt med ett nummer/felanmälan via nätet och så får nån annan lösa saken. Sen gör lån mig hispig också.

När jag flyttade senast kollade jag på lägenheter med tvättmaskin och utan, och jag klarar inte av att tvätta i tvättstuga så i de utan skulle jag vara tvungen att köpa en egen och det kändes som jordens projekt att bara välja en och få den inkopplad. Och sen om den går sönder är det mitt problem. Nu kommer säkert nån skriva att det händer ju inte så ofta, eh jo, på förra stället förbrukade jag tre tvättmaskiner på fem år (var iofs uppenbart att det märket och modellen inte var nån höjdare). Valde en lägenhet där tvättmaskin ingår, jag orkar verkligen inte med sånt där. Oroar mig för tillräckligt med saker, orkar inte oroa mig för att jag behöver lösa allt som går åt helvete i lägenheten också.

Jag blir ibland stressad av att jag borde ha köpt bostadsrätt när jag kunde, men dels visste jag inte riktigt var jag ville bo och dels orkar jag inte fixa saker som har med boendet att göra. Alltså laga saker eller hitta rätt person som kan laga en viss sak. Så skönt med ett nummer/felanmälan via nätet och så får nån annan lösa saken. Sen gör lån mig hispig också.

När jag flyttade senast kollade jag på lägenheter med tvättmaskin och utan, och jag klarar inte av att tvätta i tvättstuga så i de utan skulle jag vara tvungen att köpa en egen och det kändes som jordens projekt att bara välja en och få den inkopplad. Och sen om den går sönder är det mitt problem. Nu kommer säkert nån skriva att det händer ju inte så ofta, eh jo, på förra stället förbrukade jag tre tvättmaskiner på fem år (var iofs uppenbart att det märket och modellen inte var nån höjdare). Valde en lägenhet där tvättmaskin ingår, jag orkar verkligen inte med sånt där. Oroar mig för tillräckligt med saker, orkar inte oroa mig för att jag behöver lösa allt som går åt helvete i lägenheten också.
Det som får mig att vilja köpa något eget är att det nog är lättare att göra det själv än att få vår hyresvärd att göra något.
Jag och sambon funderar på om vi borde fira de dammfyllda spindelnäten som hänger som ett sjok i ett av trapphuset hörn, jag tror att just den på vår våning snart fyller fem år.
Man får vara glad om 3 av 4 saker i tvättstugan fungerar och skulle vi skaffa en spisfläkt för att slippa att allt i köket blir klibbigt lägger de på en dryg 100lapp på hyran i all tid och evighet....

Det som får mig att vilja köpa något eget är att det nog är lättare att göra det själv än att få vår hyresvärd att göra något.
Jag och sambon funderar på om vi borde fira de dammfyllda spindelnäten som hänger som ett sjok i ett av trapphuset hörn, jag tror att just den på vår våning snart fyller fem år.
Man får vara glad om 3 av 4 saker i tvättstugan fungerar och skulle vi skaffa en spisfläkt för att slippa att allt i köket blir klibbigt lägger de på en dryg 100lapp på hyran i all tid och evighet....

Det gör ju så himla mycket om man har en bra värd.
Jag avgudar min, han är helt fantastiskt.
Fixar allting på stört, alltid samma dag och är så himla gullig och trevlig att prata med.

Det gör ju så himla mycket om man har en bra värd.
Jag avgudar min, han är helt fantastiskt.
Fixar allting på stört, alltid samma dag och är så himla gullig och trevlig att prata med.
Ja. Och jag är genom jobbet, väl medveten om att det finns ännu sämre värdar än vår.
Vad som äcklar mig mest har dock varit när man kunnat se att till och med Allmänyttan vanskött vissa områden och inte andra.

När det gäller hus så definitivt Äga. Jag hade inte velat vara i händerna på icke-professionell privatperson som hyresvärd, vilket det oftast handlar om när det gäller hus. Det skulle kännas alltför osäkert när det gäller mitt boende.
Sant.
De flesta hus som hyrs ut ägs av en person som har bara ett hus att hyra ut. Inte sällan med en relation till just det huset. Det kan dra ner seriositeten rejält. Inte minst här på buke har vi haft folk som varit i händerna på halvt galna hyresvärdar.

Har man hyreshus med lägenheter så har man antagligen mer erfarenhet som hyresvärd.

Ja, då är det ju såklart ingen höjdare. Jag var ju inte jättenöjd över att hyra hos förra hyresvärden som ville vräka mig utan anledning. Nuvarande fixar saker snabbt, men tyvärr hellre än bra :laugh: och det är lite hej och hå. Viktiga saker styrs upp i alla fall.

Prisökningen medan man bor i en bostad man äger motsvaras ju av priset på den nya bostad man behöver om man säljer den första. Det blir som en fiktiv, digital ekonomisk tillväxt, tycker jag.
Mm, fast det beror ju på uppgång det...jag tänker på de vanliga hyggliga höll jag på att skriva, människorna som fastnade i skuldfällor de aldrig återhämtade sig ifrån i början på 90-talet. Bostadsmarknaden kommer ju att krascha förr eller senare. Och de som då inte har råd med sina lån kommer ju hamna i en förfärlig sits. Som ytterst såklart handlar om det som du säger, en bostadspolitik som ju inte är någon politik eftersom det är marknaden som styr. Tills kraschen kommer fortsätter vi vanliga människor att göda bankernas ägare för vi har inget val. Det finns inga hyresrätter kvar eftersom de som fanns är ombildade, hårdraget sett.

Jag fattar inte det, för att det ska ombildas måste väl typ majoriteten som bor där vilja det? Varför vill folk ha den utvecklingen?
Tror det är väldigt svårt att stå emot om man har möjlighet att köpa sin hyresrätt relativt billigt och sen vänta in prisökningen och tjäna några miljoner. Bara för att man en gång i tiden fick ett hyreskontrakt. Att ha en bostad handlar idag om att tjäna pengar och göra klipp, inte om en social rättighet. Jag tycker det är så oroande för jag kommer aldrig att ha råd att köpa lägenheter åt mina barn på studieorter direkt.

Tror det är väldigt svårt att stå emot om man har möjlighet att köpa sin hyresrätt relativt billigt och sen vänta in prisökningen och tjäna några miljoner. Bara för att man en gång i tiden fick ett hyreskontrakt. Att ha en bostad handlar idag om att tjäna pengar och göra klipp, inte om en social rättighet. Jag tycker det är så oroande för jag kommer aldrig att ha råd att köpa lägenheter åt mina barn på studieorter direkt.
Aha, ja några miljoner kan ju iofs vara svårt att stå emot. Felet är väl då att det är tillåtet att ombilda hur som helst? Det behövs ju fler hyresrätter, inte färre O_o. Tycker det är helt galet.

Prisökningen medan man bor i en bostad man äger motsvaras ju av priset på den nya bostad man behöver om man säljer den första. Det blir som en fiktiv, digital ekonomisk tillväxt, tycker jag.
Fast det beror ju på vart man tar vägen. Flyttar man inom samma område så absolut blir det ingen större skillnad, men man kanske flyttar ut på landet från stan eller man kanske flyttar till ett annat land. Dessutom kanske man flyttar ut i sommarstugan som jag gjorde, vilket innebar att jag bara fick loss en massa pengar.

Jag och exet bodde i en hyresrätt som omvandlades till brf. Vi fick en boendekostnad som var dubbelt så hög som innan, vi bodde där i 8 år efter köpet och gjorde 1,2 miljoner i vinst på den innan skatt tillsammans. De pengarna hade vi inte kunnat spara ihop under den tiden vi bodde där och trots högre kostnad så tjänade vi pengar i slutändan, vilket vi inte hade gjort ifall vi inte hade köpt lägenheten.

• Gilla
Reactions: Sar
Aha, ja några miljoner kan ju iofs vara svårt att stå emot. Felet är väl då att det är tillåtet att ombilda hur som helst? Det behövs ju fler hyresrätter, inte färre O_o. Tycker det är helt galet.

Alltså, vi köpte loss vår i ombildning för typ 5 år sedan. Vi betalade 41 000 kr/kvm. Den senaste i huset som är likadan som vår gick för mer än det dubbla per kvm.
Att välja på att köpa till under marknadspris eller sitta kvar som ensam hyresgäst i förening med 16 lägenheter och med en relativt hög hyra (9000kr/mån) eller att just nu äga lägenheten och ha en lägre månadskostnad... det blir inget val om man får lånen. Alla fick lån till 100% av köpeskillingen eftersom vi betalade mindre än vad lägenheterna ansågs värda. Det är inte rätt, men det är så det funkar. Vi är inte intresserade av att snåla i 10-15 år för att få ihop den där insatsen, men att bo kvar som hyresgäst om det kunde undvikas var prio.

Alltså, vi köpte loss vår i ombildning för typ 5 år sedan. Vi betalade 41 000 kr/kvm. Den senaste i huset som är likadan som vår gick för mer än det dubbla per kvm.
Att välja på att köpa till under marknadspris eller sitta kvar som ensam hyresgäst i förening med 16 lägenheter och med en relativt hög hyra (9000kr/mån) eller att just nu äga lägenheten och ha en lägre månadskostnad... det blir inget val om man får lånen. Alla fick lån till 100% av köpeskillingen eftersom vi betalade mindre än vad lägenheterna ansågs värda. Det är inte rätt, men det är så det funkar. Vi är inte intresserade av att snåla i 10-15 år för att få ihop den där insatsen, men att bo kvar som hyresgäst om det kunde undvikas var prio.
Felet är ju att det verkar så enkelt och fördelaktigt att ombilda så folk lockas av det. Det verkar ju hur vanligt som helst? Det är ju bara fördelaktigt för den som bor där nu, och sen blir det ännu färre hyresrätter.

Felet är ju att det verkar så enkelt och fördelaktigt att ombilda så folk lockas av det. Det verkar ju hur vanligt som helst? Det är ju bara fördelaktigt för den som bor där nu, och sen blir det ännu färre hyresrätter.

Det är inte jätteenkelt. I vårt fall avled hyresvärden (privat) och barnen ville sälja. Den förening som fanns erbjöd mer pengar än den andra person som ville köpa. Vi har endast 1 äldre pensionär i huset, resten var mellan 25 och 55. Hade det funnits fler äldre eller fler ensamstående hade intresset troligen varit mindre. Liten förening, 2-6 rum+kök. Ingen vill vara kvar som hyresgäst då och alla insåg att det var ekonomiskt fördelaktigt plus väldigt bra villkor eftersom husets alla lån placerades hos en bank.
Jag gillar ju hyresrätt, det är en lyx-lösning tycker jag. Man betalar för att slippa vattenskador, städdagar och ständiga renoveringar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka