Att Hyra eller Äga bostad

Det är ganska sällan ägare till bostäder, bilar, cyklar mm hyr ut det till förlust. En del tror de "tjänar pengar" på att leasa en bil, antagligen i tron att den som leasar ut bilen gör en förlust. Min mormor och morfar bodde i hyresrätt hela deras liv. De tyckte det var fantastiskt att inte behöva bekymra sig om kylskåpet gick sönder (hände aldrig) och att det kom någon om det var stopp i avloppet och fixade det. Smidigt men de gjorde knappast någon ekonomisk affär under sin livstid.

Skulle jag sälja min bostad nu skulle jag kunna summera åren med en ungefärlig månadskostnad på 400 kr inklusive allt.

Det är ganska sällan ägare till bostäder, bilar, cyklar mm hyr ut det till förlust. En del tror de "tjänar pengar" på att leasa en bil, antagligen i tron att den som leasar ut bilen gör en förlust. Min mormor och morfar bodde i hyresrätt hela deras liv. De tyckte det var fantastiskt att inte behöva bekymra sig om kylskåpet gick sönder (hände aldrig) och att det kom någon om det var stopp i avloppet och fixade det. Smidigt men de gjorde knappast någon ekonomisk affär under sin livstid.

Skulle jag sälja min bostad nu skulle jag kunna summera åren med en ungefärlig månadskostnad på 400 kr inklusive allt.
Och sen då? De flesta som säljer sin bostad torde köpa en ny för pengarna.

Och sen då? De flesta som säljer sin bostad torde köpa en ny för pengarna.
Ett svar är att vi alla dör och bara haft materiella ting till låns, så då spelar det ingen roll alls. En del bor i hyresrätt efter att ha sålt och har då en rejäl peng att använda på ålderns höst. Det är ett alternativ. En del lånar med huset som säkerhet och har en god ekonomi. Andra låter barn ärva, vilket de då själva inte får någon glädje av. Som min far brukar säga, "blir det något över till er barn har jag räknat fel"

Jag hyr en lägenhet för 8000/mån. I likadana hus på samma gata, kostar ränta (den låga ränta vi har nu) plus månadsavgift utan amorteringar runt 13 000/mån om man köper i de likadana hus som ombildats till bostadsrätt. Jag har svårt att se fördelen med att äga då.
För ett år sedan hade jag haft cirka 1000kr lägre månadskostnad om jag hade köpt en betydligt fräschare bostad 200 meter bort. Inkl amortering.

Det svider i mig att vi sponsrar vår osympatiska hyresvärd... Det är faktiskt en av de motiv jag har för att köpa ett boende

(Sambon procastinerar bostadsköp)

Vilket som är bäst beror väl på ens livssituation. Har man inte tänkt bo så länge, är det troligt att man måste flytta ifrån med kort varsel eller inte har ekonomi för handpenning tex är det bäst att hyra. Mest ekonomiskt på sikt brukar dock vara att äga iom att månadskostnaden sällan är högre, men det beror så klart på vad man hyr och vad man köper.

Och den där bostadsbubblan har man ju pratat om i minst 8 år nu och ännu har inget hänt. Nu vet jag inte var ni bor eller tänker bosätta er, men i Sthlm ser jag ingen anledning till att bostadsbubblan ska spricka snart, det finns helt enkelt en högre efterfrågan än tillgång och det driver upp priserna. I ditt fall hade jag nog kollat efter ett eget, men låtit det ta den tid det tar att hitta drömboendet eftersom ni inte sitter dåligt till som det ser ut idag behöver ni inte ha bråttom.

Det är lite samma läge här (utanför Falun så priserna är dock inte i Sthlms-nivå). Mäklarna skriker efter objekt, även tomter. Det är ytterst sällan det kommer ut något och när det blir något blir det alltid budgivning med medel till hög ökning av utgångspriset.

I övrigt säger jag äga vilken dag i månaden som helst. En hyra ska vara VÄLDIGT låg för att jag ska se det som ett vettigt alternativ.

Min fasta månadskostnad för huset (lån, el, sopor, vatten osv) skulle inte täcka en 1:a här i byn. Men visst, säger något stort "sploing" blir det en stor kostnad direkt.

Dessutom fattar jag inte idén att man "betalar till sig själv" när man betalar till banken. Man återbetalar ett lån plus räntor till banken, INTE till sig själv.

Man betalar till sig själv på så vis att bostaden förr eller senare blir ens egen. Det kan en hyresbostad aldrig bli, de pengarna "försvinner" ju utan att man har nått för det sas.

Personligen föredrar jag att äga, att vara helt fri att göra vad man vill, när man vill, hur man vill med bostaden och sen är det ju så i mitt fall att om ca 5 år så äger jag en bostad, helt utan lån och kommer bo billigt som tusan sen för resten av mitt liv.

Sen är det ju riskabelt med ägande på så vis att när något går sönder/måste göras i underhåll så är det en själv som får betala och dylikt kan bli väldans dyrt om man har otur.

Att hyra är enkelt på så vis att man inte har något direkt ansvar för det strukturella, för underhåll, reparationer osv, så det finns ju klara fördelar med det också, så man får väga fördelar mot nackdelar i fråga om hyra vs äga.

Men om hon har sparat mellanskillnaden på 5000 kr i månaden istället, samtidigt som grannarna (i bästa fall) har amorterat 5000 kr i månaden, så blir det ju ingen skillnad. Om man nu ska jämföra hyra vs amortering.
Fast det kan inte vara en likvärdig bostad. En hyresrätt har högre hyra än vad en bostadsrätt har avgift. En bostadsrätt med avgift 8000 och sen 5000 i ränta är en bostad för ca 4 miljoner i inköp. Det kan aldrig motsvara en hyresrätt för 8000. Några andra skillnader måste det finnas som gör bostadsrätterna så pass dyra.

Fast det kan inte vara en likvärdig bostad. En hyresrätt har högre hyra än vad en bostadsrätt har avgift. En bostadsrätt med avgift 8000 och sen 5000 i ränta är en bostad för ca 4 miljoner i inköp. Det kan aldrig motsvara en hyresrätt för 8000. Några andra skillnader måste det finnas som gör bostadsrätterna så pass dyra.
Man hade kunnat tro att hyror skulle ha en relation mellan standard och attraktivt läge.
Det verkar de inte ha, bortsett från svindyra nyproducerade bostäder.

Så min dåligt underhållna lägenhet i en av de minst populära områdena i stan är (minst) lika dyr som kompisens i ett välskötta landshövdingahus i ett superpoppis område...

Hej alla,

Vet att det inte går att sia om framtiden eller att ingen kan veta... men alltid kul att höra era åsikter om det hela :)

Vad tänker ni? Vi hyr idag ett hus (svärfars hus då han skiljt sig och köpt lägenhet istället).
För detta huset betalar vi 10.000 kr / mån men då ingår allt.
Jag tycker att det är en ganska dyr hyra, men så klart positivt att allt ingår.

Jag är lite inne på att jag nu hellre vill köpa ett eget hus, men sambon min är rätt tveksam han menar på det att priserna är höga nu och att det antagligen lurar en bostadsbubbla och att ett prisfall är inom rimlig tid... han har ganska bra koll på världsekonomin, och hur den sett ut över tid. Han har ett stort intresse i trading/börsen osv.. så jag lyssnar ju en del på honom.

Men jag tycker största nackdelen är att det är så tråkigt att hyra.. jag vill ha mitt helt egna till vår lilla familj. Och dessutom tycker jag det är en hög hyra, kostnaderna kommer antagligen inte bli dyrare än vad dom är idag. Och det har vi råd med.

Jag hyr. Men jag bor i lägenhet i stan. Ser nästa uteslutande fördelar med att hyra, mindre risker, inget bolån, om ngt går sönder så ringer jag vår kompetenta fastighetsskötare som fixar - vanligen samma dag.

Jag vill vara rörlig och kunna flytta på mig vid behov, jag är inte särskilt händig och vill ha någon som tar hand det praktiska, jag vill inte skuldsätta mig 2-2,5 mille. Så inget köp här.

Hus är kanske annorlunda, jag har inte koll på hur det ser ut i olika delar av landet.

Föredrar att äga då det finns en chans att bo riktigt billigt som äldre och skulle inte orka sitta i kö flera år för att få hyra.

En vän fick hyreslägenheter nu efter 7 år, hade hon tackat nej till den trea hon fick för att fortsätta köa för en etta eller två hade hon fått vänta ännu längre.

Samma här, vi hyr ett hus och betalar säkert minst 10 000 kr mindre per månad än vad många belånade fastighetsägande västeråsare gör. Plus att vi slipper betala för reparationer o dyl.
Ja, det där ska man verkligen inte förakta! Jag trivs med att äga hus, men det är inte så kul när de stora (och ofta oväntade) utgifterna kommer :( !

Äger min bostad. Har nu villa, men flyttar till gård om två veckor. Innan villan var den en bostadsrätt. Innan dess (mitt första egna boende) en hyresrätt och alla egna boenden inkl kommande gården är billigare i drift, ränta och amortering än hyresrätten. Inte inkl ev renoveringar då. Ser faktiskt ingen fördel med hyresrätt.

Man hade kunnat tro att hyror skulle ha en relation mellan standard och attraktivt läge.

Så min dåligt underhållna lägenhet i en av de minst populära områdena i stan är (minst) lika dyr som kompisens i ett välskötta landshövdingahus i ett superpoppis område...
Det beror på bostadens utgifter. Hyran ska täcka bostadsvärdens utgifter. Det är hopplöst att försöka gissa till vilka åtgärder som är gjorda och vad det är som kostar. I ett sämre bostadsområde kan jag bara gissa att de får lägga ned mer pengar på skadegörelse och nedskräpning än i ett bättre bostadsområde.

Samma här, vi hyr ett hus och betalar säkert minst 10 000 kr mindre per månad än vad många belånade fastighetsägande västeråsare gör. Plus att vi slipper betala för reparationer o dyl.
Då måste de bo i Västerås dyraste hus. För 10 000 i månaden betalar du ett hus för fem miljoner och de betalar dessutom mer än så eftersom du heller inte bor gratis. Jag tänker att köper någon ett hus för 10 miljoner har de råd med 20 000 i månadskostnad.

Elker, vad undrar du?
Hur lätt det är att få ett förstahandskontrakt där du bor. Det vill säga: hur lång är kötiden?

Många människor väljer nog att köpa just för att kötiderna är så långa. De kan alltså inte välja hyresrätt ens om de skulle vilja.

@Kattennizze hade inga problem att förstå mig så läs hennes inlägg om du fortfarande känner dig osäker på vad jag menar.

Det beror på bostadens utgifter. Hyran ska täcka bostadsvärdens utgifter. Det är hopplöst att försöka gissa till vilka åtgärder som är gjorda och vad det är som kostar. I ett sämre bostadsområde kan jag bara gissa att de får lägga ned mer pengar på skadegörelse och nedskräpning än i ett bättre bostadsområde.
Framför allt tror jag att det bristande underhållet just här beror på att hyresvärden kan skita i det för att så många hyresgäster varken vågar eller kan klaga.

Räntan beror på hur mycket lån man har så jag förstår inte riktigt hur du fick fram summan 13 000?
Genom att se vad ett par i princip exakt likadana lägenheter som min på samma gata sålts för och vilken månadsavgift de har. Det är ju inte så svårt att räkna ut vad man skulle behöva låna och räntan på det. 13 är nog lågt räknat, 14 mer realistiskt. Då med dagens ränteläge som INTE är det normala över tid.

Den intressanta skillnaden i mitt fall är ju helt enkelt att hyran härrör sig från 70-talets bostadsmarknad och -politik. Att köpa på 2010-talets villkor ger väldigt mycket sämre villkor. Det syns ju på hur svårt det är för unga att flytta hemifrån idag.

Men frågan var ju hyra eller äga, idealt liksom. Då svarar jag hyra. Svaret på frågan Hur fan ska jag hitta nånstans att bo, är väl snarare Köp om du kan. Väldigt många kan inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka