Kostnadsfrågor

Armani__

Trådstartare
Jag och sambon bor nu i lägenhet, men kikar runt lite på hus. Ingen brådska, men springer vi på något lämpligt objekt till hyfsade pengar, så är det inte omöjligt att det blir ett hus till oss.

Jag är ju realisten i vårt förhållande, och ekonomen :grin:, därav mina funderingar.
Vad kostar ert hus er varje månad:

-Hur mycket betalar ni på huset?
-Hur värmer ni upp ert hus, och vad kostar det?
-Övriga driftkostnader?
-Övriga kostnader på allt ni investerar i huset, och trädgården etc.?

Jag ska ju börja studera till hösten, sambon jobbar. Och visst är det mycket som kostar kring ett hus.. Vi har just nu en ganska dyr lägenhet (detta samhället har blivit dyrt, tyvärr), och ja det är dyrare med hus, men jag har ingen aning riktigt om hur mycket allt egentligen kostar. Pratade med vår bank-man och han tyckte det var en investering för oss med ett hus istället för vår lägenhet. Att betala räntan (på den summan vi har tänkt att låna för ett husköp), och ammortera lite, blir ungefär vad vi betalar för vår lägenhet idag. Sen är jag ju medveten om att det tillkommer drift och underhåll och en heeeel del annat, är mest nyfiken på vad och ja, dela med er!!
Har dålig koll på området känner jag, men dela gärna med er.

Sv: Kostnadsfrågor

Nu är det ju svårt med driftskostnader o så, det beror ju på uppvärmningssätt...

Det "dyra" med hus är sophämtning,telefon, tvlicens, kanalutbud mm mm. Det låter inte mkt var för sig men ett par hundra på var ställe gör sitt till...
Vissa saker bestämmer man ju inte ens själv över.

Nu är det ju svårt med driftskostnader o så, det beror ju på uppvärmningssätt...

Det "dyra" med hus är sophämtning,telefon, tvlicens, kanalutbud mm mm. Det låter inte mkt var för sig men ett par hundra på var ställe gör sitt till...
Vissa saker bestämmer man ju inte ens själv över.

Ja jo det är klart, och likaså hur stort hus man har att värma upp, hur väl isolerat det är etc. borde ju också spela en stor roll.

Hum.. många bäckar små, små kostnader blir snabbt en stor kostnad.
Men det bör ju fungera bäst om man lägger undan lite varje månad till just driftkostnader, så man vet att man alltid har lite att plocka på, istället för att man, när kostnaden väl kommer, så står man där och ska hosta upp en stor klumpsumma.

Förresten, vad räknar man in i driftkostnaderna?

Men läre väl ochså se till så att man har pengar till ytefall om tvätt maskiner/toa/diskamaskin/handfat och liknade saker går sönder..sedan behövs det ju alltid upp frächnigar på ett hus med för att hålla det i snyggt skick. Vad som hällst kan ju hända men ja till sånna saker ska man väl ha pengar undan laggd till

Man kan ju tex inte ha pengar undand lagg till om det tex skulle bli vatten skada i hela huset för flera 100tusen.. Men till kylskåp och vidare ska man väl kunna betala kontant om det går sönder..

Hoppas ni hittar nå passande hus:D

Men läre väl ochså se till så att man har pengar till ytefall om tvätt maskiner/toa/diskamaskin/handfat och liknade saker går sönder..sedan behövs det ju alltid upp frächnigar på ett hus med för att hålla det i snyggt skick. Vad som hällst kan ju hända men ja till sånna saker ska man väl ha pengar undan laggd till

Man kan ju tex inte ha pengar undand lagg till om det tex skulle bli vatten skada i hela huset för flera 100tusen.. Men till kylskåp och vidare ska man väl kunna betala kontant om det går sönder..

Hoppas ni hittar nå passande hus:D

Ja, självklart! Har stoppat undan mycket nu när vi bott i lägenhet, och räknar kallt med att kunna stoppa undan några hundringar i huset också varje månad. Har en dyr lägenhet nu så kan vi stoppa undan en hel del nu så tror jag att vi kan stoppa undan lite sedan.
Tack för nödvändiga tips, alltid bra!

Ja om man har en dyr lägenhet så behöver det inte skilja så stor skillnad på att bo i hus kostnader och så. Bara att det är mycket skönare att bo i hus:D

Ja om man har en dyr lägenhet så behöver det inte skilja så stor skillnad på att bo i hus kostnader och så. Bara att det är mycket skönare att bo i hus:D

Exakt!
Ska faktiskt på en visning om några dagar och jag ser verkligen fram emot det. Men vi får väl se, huspriset brukar stiga i detta område innan allt är klart så risken är nog ganska litet att det blir vårt. Men hoppas kan man ju alltid :angel::D

Ska hålla tummarna att det går bra iaf:bump:

vi komma nog själva börja leta hus om ca 1år..efter som jag ska starta hund trimm vill jag ha stort så man kan hålla på med det hemma, så kanske man kan ha no lite större stuga på gården och hålla på med det i:)

Men åh vad spännande det lät!
Synd att du bor långt ifrån mig, min hund hade behövt en trimnings-omgång av annat än min kökssax då och då :D (hon är blandras, därför är det lite si och så med den seriösa trimningen, det kvittar liksom hur hon ser ut, hon är ju bäst ändå :angel::p).

lån 900tusen
rörlig ränta på allt (allt är bottenlån)
värme: el + värmepump
Ammorterar: ca 1200 kr/mån
Övriga kostnader: sopor, försäkring (ca 400 kr/mån), vatten, hushållsel... osv
Snittkostnad: 9.000 kr per mån innan skatteavdrag och inkl "fastighetsskatt" (vad heter den nu för tiden, kommunal avgift eller liknande?)

Månadsvis - Amortering topplån (128.000 kr): 1,100 kr + ränta (rörlig) den här månaden totalt: 1,847 kr
Var 3e månad: Ränta på bottenlån 1 (361.000 kr)
Prel. betalning i oktober: 5.819 kr
Var 3e månad: Ränta på bottenlån 2 (361.000 kr)
Prel. betalning i november: 8.041 kr

Alltså ca: 5.800 kr i månaden

Pellets till element och varmvatten, öppen spis i vardagsrummet. Vi tog med vår gamla ved ca 5 kubik. Pellets letar vi billiga och bra leverantörer. Nu senast köpte jag 16kg säckar på granngården för 49 kr st. (kostar 39kr på Byggmax) Och vi har gjort av med 6 säckar på 2 veckor. Men har då haft fest och massa övernattande som diskat, duschat osv.
Vi har varmvattnet på 55 grader. Och kör inte ut någon värme i elementen. Tidigare ägare köpte pellets för i snitt 1.000 kr i månaden.
-Övriga driftkostnader?
Vatten: 19,64 kr m3
El: 109,63 öre kwh
Sophämtning: 107,50 kr/mån
Hemförsäkring: 3.634 kr/år
Boxer: 159 kr/mån
Hemtelefon: typ 150 kr/mån i abonemangsavgift + trafikkostnader.
Bredband: 309 kr/mån
Fastighetsskatt en vet jag inte, eftersom det räknas om på nått nytt sätt i inkomstdeklarationen 2009. Men i år 316,60 kr/mån
Summa ungefär (sommar) månad: 2.000 kr (El och vatten är ju annorlunda nu på sommaren, man duschar svalare, mindre tvätt (små plagg = går in fler i maskinen), pelletsbrännaren går inte lika ofta, det är ljust, jag är hemma hela dagarna men kommer börja jobba i november)
Är ju allt från 0 kr till flera tusen!
Min pappa är snickare så av honom har vi b.la fått virke till att bygga nytt tak på altanen, en centraldammsugare och sop och kompisthinkshållare till skåpet under diskbänken.
Vi fick även mina föräldrars gamla utemöbler när de köpte nya.
Denna månad har det blivit lite heminredning för 2,500 kr. Det som står överst på önskelistan sen är en sängram till oss för 1.800 kr. Istället för att köpa ny duschkabin byter vi plats så badkaret och fula duschkabinen där kommer upp tills vi blivit galna och köper en ny ;)

Så summa per månad 8.500 kr
Då har jag inte räknat med den kommunal fastighetsavgift som började inkomståret 2008 och inte heller fastighetsskatten för inkomståret 2007.
Jag har inte räknat bort skatteavdragen (30% av räntan) och jag har inte lagt dit några kostnader för hus, hem och trädgård.

(Snabb matte på ränteavdraget är nånstans kring 17.000 kr, antingen allt som klumpsumma vid skatteåterbäringen eller minska månadskostnaden med 1.400 kr/mån)

Senast ändrad:

-Övriga driftkostnader?

Våra utgifter i genomsnitt per månad:
Räntekostnad: 12 352 kr
Amortering: 2 435 kr
Uppvärming + hushållsel: 1 400 kr
Samfällighetsavgift (inkluderar vatten, sophämtning och kabel-tv): 683 kr
Villahemförsäkring: 323 kr
Fastighetsskatt/avgift: 0 kr
Totalt: 17 193 kr :eek:

Lånet är på ca 2 912 000 kr och huset är byggt 2007, 144 kvm. Uppvärmning är bergvärme med vattenburen golvvärme. Vi har nyligen bytt elleverantör och kommer därför att minska elkostnaden något. Vi snålar INTE på värme och användandet av maskiner, däremot har vi mest lågenergilampor och alla vitvaror är naturligtvis energiklass A. Vi jämkar på skatten och får ca 4 000 kr extra lön, så den verkliga boendekostanden efter skattereduktion är ca 13 200 kr

Gräsmatta 630 kvm: 23 314 kr för jord och gräsrullar
Altan/trädäck 36 kvm: ca 8 000 kr
Växter, jord, buskar, häck och träd under första året: ca 15 000 kr
En stor markis med motor + 6 st plisségardiner: 17 000 kr
Totalt: 63 314 kr (eller 5 276 kr utslaget på 12 mån)

Det som är kvar att göra är att bygga tak över altanen samt glasa in den. Kostnad ca 40 - 50 000 kr. Dessutom ska vi köpa två markiser till samt en duschvägg till duschen, totalt 10 000 kr.

Det finns mycket mer att göra i trädgården, men allt "det nödvändiga" är fixat nu. Det som återstår sätter jag på nöjes/fritidskontot.

Det "dyra" med hus är sophämtning,telefon, tvlicens, kanalutbud

Va ? Det måste väl ändå vara räntan som är dyrast med ett hus ? Telefon är ju ingen dyr utgift alls. Kanalutbud ? Eh, är det något man måste ha i hus ? Sophämtning är heller ingen stor utgift, dessutom varierar priset kraftigt i villken kommun man bor i. Det kan skillja över 2500:- på den billigaste/dyraste kommunen.

Va ? Det måste väl ändå vara räntan som är dyrast med ett hus ? Telefon är ju ingen dyr utgift alls. Kanalutbud ? Eh, är det något man måste ha i hus ? Sophämtning är heller ingen stor utgift, dessutom varierar priset kraftigt i villken kommun man bor i. Det kan skillja över 2500:- på den billigaste/dyraste kommunen.

Fasta avgifter för vår sophämtning är 300 kr. Sen kostar de ju mer ju större kärl man har och hur ofta de tömmer. Vi är 2 vuxna, 3 katter och 1 blöjbarn. Vi klarade oss på töming 1 ggr i månaden innan vi fick barn ;)

Min kompis hade 0:- i sopavgift. Hon valde att själv köra sina sopor till sopstationen. Visserligen kostade bensinen, men bra mycket mindre än soptaxan.

Men åh vad spännande det lät!
Synd att du bor långt ifrån mig, min hund hade behövt en trimnings-omgång av annat än min kökssax då och då :D (hon är blandras, därför är det lite si och så med den seriösa trimningen, det kvittar liksom hur hon ser ut, hon är ju bäst ändå :angel::p).

haha jasså? ja jag ska nog välja ut några hundar jag kan trimma som inte ska ställas när man inte är så duktig i början:P så slipper dom skäma ut sig i början:D men jag hoppas på det ska bli riktigt skoj! ska utbilda mig till våren då:D så efter det skulle du kunna vara lungt att trimma hos mig:Phaha!

Får man vara nyfiken och fråga hur hög hyra ni har nu, och i vilken prisklass ni letar hus?
Förutom det som tas upp i tråden kan taxa för slamtömning och tömning av avloppstank variera kraftigt mellan olika kommuner, om man nu har eget avlopp, så det är också viktigt att ta hänsyn till.

Vi har haft eget tidigare och då har slamtömingen kostar strax under 1.000 kr

Och vi är tacksamma för att ha kommunalt vatten nu, en kompis har egen brunn och pumpen pajja, 20.000 kr. Sen gick nån ventil sönder så pumpen gick och släpte ut vatten så hans tomt förvandlades till en liten sjö, minns inte vad de kostade att laga.

Får man vara nyfiken och fråga hur hög hyra ni har nu, och i vilken prisklass ni letar hus?
Förutom det som tas upp i tråden kan taxa för slamtömning och tömning av avloppstank variera kraftigt mellan olika kommuner, om man nu har eget avlopp, så det är också viktigt att ta hänsyn till.

Absolut får man fråga det!
Vår lägenhet (tvåa med kokvrå och 2,5 garderob.. :crazy:) kostar oss 4000/månad i kallhyra, sedan tillkommer el och värme på det.
Vi letar hus i 700 000 (ca)-kronors-klassen, plus - minus 50 000 spelar inte så stor roll.

Vi pratade med vår bankman för ett tag sedan och han tyckte deffinitivt att det för oss hade lönat sig att investera i ett lite mindre hus. Och ja, jag litar på honom och har själv räknat på det flera gånger. Tycker det är så tråkigt att gå och hyra och "slänga pengarna i sjön" varje gång hyran ska betalas. När man bor i hus så känner jag att det är en form av investering, man betalar pengar till sig själv och räntan till banken är detsamma som att betala hyra på en lägenhet :idea:

Därför vill jag bara kolla lite runt vad andra betalar och vad som kostar i övrigt, förutom lån och amorteringar.

Nu är du väl ändå ute och seglar lite ? Räntan är detsamma som hyra på en lägenhet, näe du. hyran innefattar visst underhåll i ens lägenhet och utanför. Man betalar ju för att få saker åtgärdade, det ingår i ens hyra. Drift och underhåll i fastigheterna. I drift och underhåll ingår värme, vatten, el (i vissa fall även hushållsel), sopor, grovsopor, städning i trapphus och markskötsel.

Att betala ränta är som att kasta pengarna i sjön bokstavligen. Sen äger du faktiskt ingenting i och med du köpt hus, banken äger ditt hus.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 906
Senast: lizzie
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·
Äldre Hej alla, Vet att det inte går att sia om framtiden eller att ingen kan veta... men alltid kul att höra era åsikter om det hela :) Vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 686
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023