kostnader på hästen

M

Mickiis

hejsan!
jag ska hyra häst till nästa år och inget är säkert en men jag vill ändå räkna igenom hur mkt allt kostar.
ska ha hästen uppstallad i stockholm. och tänkte göra en likviditetsbudget. alltså ska räkna upp inkomster och kostnader varje månad.
inget aning vad saker kostar men skulle behöva lite hjälp av er som har egen eller hyr.(stor häst)
när du svarar på frågorna, skriv också helst vilken månad du t.ex. avmaskar, vaccinerar, raspar tänder osv. för jag ska som sagt räkna ut ungefär per månad. :)

Avmaskning
*hur mycket för en spruta?
*när på året ( en gång, två ggr? )

Vaccination
Vilka sprutor?
Vad kostar de?
Hur ofta?

Hö (riktat till er som köper själva)
hur många balar går det åt till eran häst per månad, per år går också bra.
vad kostar en bal ungefär?
köper ni ett stort lass? vem transporterar?
köper ni från bonde? hur mkt i pris skiljer från bonde och från återsäljare?

Kraftpellets
hur många säckar går åt till eran häst per månad ca?
vad kostar en säck?

Havre
samma frågor som till kraftpellets.

Raspning av tänderna.
hur ofta? när vet ni att det är dags?
hur mycket kostar en raspning?

TUSEN TACK OM NI VILL SVARA :D

Sv: kostnader på hästen

Kan hjälpa dig lite iallafall, har häst i Stockholm.

Avmaskning
*hur mycket för en spruta? Kommer inte riktigt ihåg..
*när på året ( en gång, två ggr? ) Två gånger per år, nu får du nog göra träckprov innan du avmaskar då vet. måste skriva ut avmaskningsmedel. Träckprovet går på typ 300 kr. Är det ingen mask, så behöver du inte avmaska.

Vaccination
Vilka sprutor? Vanliga (kommer inte ihåg vad det heter) och botulism (Mot en sjukdom som de kan få när de äter ensilage).
Vad kostar de? 300 kr st.
Hur ofta? 1 gång per år om du inte ska grundvaccinera.

Hö(ensilage), havre köper stallet ihop så det ingår i stallhyran. Köper müsli själv (189 kr säck, går åt ca 2 i månaden och jag delar med en annan tjej så eg. 1 säck i månaden) och betfor köper jag själv (kostar 99 kr och delar även det med en annan tjej, 1 säck i månaden).

Raspning av tänderna.
hur ofta? när vet ni att det är dags? 1 gång per år ungefär, eller då kommer tandläkaren helt enkelt :p det kan ju bli oftare om hästen verkar ha ont i munnen osv..
hur mycket kostar en raspning? Med våran tandläkare 1000 kr men då sederar han hästen också.

Avmaskning
*hur mycket för en spruta?
Jag köper 10-pack så då kostar de 50-60kr stycket ungefär, de ligger väl på 90-130kr om man köper styck-vis
*när på året ( en gång, två ggr? )
Ger våren med Pyrantel/Banmint och på hösten med Ivomec om det behövs, fölungar gers oftare. Men räknar man med 1-2 ggr med Banmint el Pyrantel och 1g med Ivomec så är det nog rimligt. Träckprov kostar väl 300-400kr, finns färdig ask med alla grejer man behöver på GG bla.

Vaccination
Vilka sprutor?
Mina får Tetanus + Flu
Vad kostar de?
Öh, på en höft 500kr/häst
Hur ofta?
Tetanus vart 3e år och Flu varje.

Hö (riktat till er som köper själva)
hur många balar går det åt till eran häst per månad, per år går också bra.
vad kostar en bal ungefär?
Vanligt hö kostar häromkring ca 15kr/bal på ca 10kg, till vuxen normal född häst så ca 1 bal/dygn, om värdena är vettiga på höt.
Hösilage går åt ca 1-1½ bal/månad, kostnad ca 450kr/bal.

köper ni ett stort lass? vem transporterar?
köper ni från bonde? hur mkt i pris skiljer från bonde och från återsäljare?
Jag köper från Bonde och har ibland fått det hemlevererat och ibland hämtat själv, har bonden kommit hem så har jag betalat några hundra för besväret.
Om du med ÅF menar de här Horsehage/horse feed etc så är det ungefär dubbelt så dyrt som vanligt hö efter vad jag räknat.

Kraftpellets
hur många säckar går åt till eran häst per månad ca?
vad kostar en säck?¨
Jag använder ej krafts grejer men min müsli kostar 170kr/säck och räcker ca 1månad till en häst, då mitt hösilage är så bra så behöver de inte så mycket.. Müslin finns på samma ställe som Krafts produkter :angel:

Havre
samma frågor som till kraftpellets.
Havre brukar kostar 1-2,50kr/kg hos bonden och ligger på 3-4kr/kg om man köper i affärn

Raspning av tänderna.
hur ofta? när vet ni att det är dags?
hur mycket kostar en raspning?
Har betalat ca 1000kr hos utbildad tandläkare, och har för mig att det ska göras vart tionde månad underfär - inte ett helt år emellan gångerna.
Jag brukar känna efter själv hur det verkar sen kollar jag på när de äter, spiller de mycket, ser det kostigt ut etc.
Jolar de med bettet och håller på med huvudet kan det också bero på tänderna.

Måste bara försäkra mig om en sak.. Vet att det är lite av buke i ett nötskal att misstro folk men iaf.. :)

Du vet väl om att det är annat som kostar förutom det du skrivit?Min häst kostar mig ca 50 000kr om året. Då har jag inte räknat med vet. besök samt raspning av tänder.Bara för att ge dig en helhetsbild...Jag betalar och köper allt själv till min häst, alltså betalar jag bara kallhyra för min lösdriftsplats.

Jag har min häst på Orust.
Men med försäkringar (han är försäkrad i 20´), träningar, kostnader för transport, mat osv så är tyvärr den bistra sanningen att jag lätt lägger över 4tusen i månaden på hästen.
Jag tränar inte speciellt mkt, jag köper väldigt sällan grejjer, gör jag det så tillhör jag dom som helst handlar på Ulla***.

Ville väl inte riktigt inse det när jag köpte hästen men så kostar det tyvärr. Har ett eget hästkonto med eget kort kopplat till det så varje månad för jag över 4000kr dit, det som blir kvar sparas till en liten buffert. Förhoppningsvis ska den räcka till handpenningen på en ny transpor snart.. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II