Kostnad för olika staket?

F

Funi_

Jag drömmer om den framtida gården någon gång om några år. Börjar självklart redan nu klura på hur hagarna ska byggas bäst ;)
Är det någon som har prisuppgifter för trä respektive platstaket? Per meter då givetvis.

Sv: Kostnad för olika staket?

Varierar väldigt mycket och det spelar också in hur högt staketet ska vara, hur många tvärgående slanor, hur långt mellan stolparna, hur grova stolpar, vilket träslag m m. Plus att det har en tendens att stiga något för varje år. Även kvaliten på materialet spelar in det finns ju olika sortering på trä. Oftast ju billigare ju sämre. För en del plaststolpar så hänger det också på hur många och vilken typ av trådar man vill ha.

Sv: Kostnad för olika staket?

När jag satte staket runt ena hagen valde jag s k fyrantsnät. Är SUPERNÖJD! Det kostade 20 kr per meter exkl stolpar. Trästolpar som är impregnerade kostade här ca 20 kr styck. Har i genomsnitt 3 meter mellan Utöver detta tillkommer en kostnad på 0.1 kr per märla.

Meterkostnaden hamnar på 20:- (nätet) + ca 7 kr (1/3 stolpe + 3-4 märlor. Dvs ca 27-28 kronor metern.

Då har man ett ganska underhållsfritt staket som är 120 cm högt och håller det mesta inne/ute. Väldigt mycket arbete med att sätta upp det dock, jämfört med vanligt eltrådstaket.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar