Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag tycker det är sjukt att det kostar 3500:- exkl moms att skicka en häst på destruktion när det kostar 1500:- att skicka en ko (gäller även köttdjur). En häst är inte större än en ko så för mig känns det som om man använder hästägare som kassako.
/Shaggy som skaffat tillstånd att gräva ner sin häst.
Fast en storhäst väger bra mycket mer än en ko, även om den är av köttras.
Så du menar att en ko av köttras inte väger mer än 250 kg. Låt mig tvivla. Dessutom kostar en häst under 250 kg fortfarande 3000:- exkl moms altså fortfarande dubbelt så mycket som en ko.Fast en storhäst väger bra mycket mer än en ko, även om den är av köttras.
Alexandra_W: Är det Lantbrukstjänst som hämtar i Uppsala? Var ej med när gammelman hämtadesMaj 2012, Uppsala
Vet ute akut och avlivade i boxen med spruta. Tror det gick på 2600 kr.
Blev hämtad dagen därpå (Lantbrukstjänst? 4300 kr
Gör den? Inte ens min jättehäst vägde mer än våra herefordkor som går till slakt. Kan inte tänka mig att slaktvikten blir högre på en häst heller?
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.
Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.
Men vad har ni andra betalat?
Alexandra_W: Är det Lantbrukstjänst som hämtar i Uppsala? Var ej med när gammelman hämtades
Fast jag tycker det är sjukt att det kostar 3500:- exkl moms att skicka en häst på destruktion när det kostar 1500:- att skicka en ko (gäller även köttdjur). En häst är inte större än en ko så för mig känns det som om man använder hästägare som kassako.
/Shaggy som skaffat tillstånd att gräva ner sin häst.
Lantbrukstjänst var det nog, Var ej med när gammelman blev hämtad, utan pappa fick vara med då. Vetten från Ambulanstoriska (Ultuna) ringde demSthlm Nödslakt kan också komma om man inte är alltför långt norrut men annars är det lantbrukstjänst man ringer.
När vetten tog bort min i stallet så frågade hon om hon skulle beställa hämtning. Nej sa jag , jag har numret framme redan. Då sa killen att jag kan ta din på vägen hem kl 17.00 samma dag. Skönt att inte ha pålle liggande på parkeringen i dagar.Lantbrukstjänst var det nog, Var ej med när gammelman blev hämtad, utan pappa fick vara med då. Vetten från Ambulanstoriska (Ultuna) ringde dem
Avlivningen var jag med på. Akut med veterinär med spruta i hans box
Ok. Det numret hade/har inte jag...När vetten tog bort min i stallet så frågade hon om hon skulle beställa hämtning. Nej sa jag , jag har numret framme redan. Då sa killen att jag kan ta din på vägen hem kl 17.00 samma dag. Skönt att inte ha pålle liggande på parkeringen i dagar.