Kostnad att hålla hund?

Pontevecchio

Trådstartare
Ordentlig som jag är :cool: kollar jag upp kostnaden innan drömmarna om en egen hund tar över.

Vad kostar foder, försäkring osv för en hund i mellanstorlek?

Är det skillnad på försäkring för blandis och renrasig?

Min hund är mellanstor och fodret kostar väl runt 300 i månaden. Hon är inte vuxen än men jag tror inte hon kommer äta för mer än 400-500 i månaden. (Mitt foder kostar 500 kr/15 kg)

Försäkringen kostar 1800 kr för ett år. Hon är renrasig, jag tror att det är billigare att försäkra blandraser.

Sen så kostar ju vaccinering och avmaskning men det gör man ju så sällan så det blir inga stora summor.

Och så brukar man ju bli medlem i bla SKK när man köper hund. Har för mig att det kostar ca 400:-/år. Vill man gå någon kurs genom brukshundklubben får man bli medlem där också, kostar ca 300:-/år. Priser på valpkurser är nog väldigt olika, min kostade 900:- för 12 timmar.

Förresten, jag har glömt en sak. Någon som kan svara på varför man ska vara medlem i SKK? :o :confused:

Någon som kan svara på varför man ska vara medlem i SKK?

En anledning kan vara att få ställa ut på deras utställningar.
Sedan får du hundsport 12 eller 13 gånger om året. (Bara det är värt det tycker jag.)
Du får lite rabatt hos agria har jag för mig. (Försäkring)

Hmm, kommer inte på mer just nu...
Jo, juridisk hjälp om något strular med vovven.

Har en 40 kg vovve som kostar ca 10000:- kr i mat varje år!!
Utöver det är det ju såklart försäkring på ca 1500:-
Vaccinationer, maskmedel, "HygienArtiklar", sjukgrejer om den skadar sig, oförberedda veterinär besök och det är säkert mer grejer!

Mvh/Sandra

Matkostnaden är i runda slänger det priset men då räknar jag med Grisöron och sånt!

Jag har en mellanstor hund på 18 kg, hon äter hundfoder för ca 220:-/månad, köper 15 kg´s säck varannan månad.
Försäkring ca 1200:-/år, endast vet.vård, för blandras och har då 10% rabatt genom medlemskap i SKK.
Då får man tidningen Hundsport 11 gånger/år (nr 1 och 2 brukar väl vara sammanslagna?) och kan ställa ut på deras utställningar.
Kostar 340:-/år har jag för mig.
Lägger ner ett par hundralappar varje månad på tugg och godis (dock 2 hundar).
Vaccination 1 gång om året, kostar?
Kurser, ev. tävlingar/utställningar.
Medlemskap i SBK om man vill det.
Lite tillbehör någon gång ibland, hundtandkräm, shampo.
Jag räknar med att min mellanstora hund kostar ca 5000:- om året, då är inga oförutsedda utgifter medräknade, t ex vet.vård pga skada/sjukdom.
Försöker dock sätta undan en peng ibland för att ha om det skulle hända något.

Om du väljer ett bra foder (vilket du självklart gör ;)) så får du räkna med ca 500 kr/ 15 kg säck. Detta gäller ex Eucanuba, Royal Canin osv som räknas till de främsta fodrena. Sedan beroende på storlek, ålder osv så får du ge olika mkt, min weimaraner unghund ger jag 1 liter om dagen ex, medans min terriertik (väger 8 kg) på 7 år får 1,5 dl om dagen....

Jag har en renrasig hund som i liv har 8000 och i vet.vård 30'000, detta betalara jag 123 kr i månaden för hos IF, dvs ca 1500 om året. När jag skulle försäkra henne ringde jag runt lite och kom fram till att med ungefär samma villkor och exakt samma summor så kostade IF hälften så mycket som Agria... (har aldrig haft något probelem med någon av dessa försäkringsbolag)

En vaccination här nere kostar 280 kr, det gör du en gång om året. Avmaskning har jag inte en aning om, avmaskar så sällan :crazy:

Medlemskap i rasklubb osv är inte så dyrt (150 kr för mig tror jag), SKK har vi redan fått skrivet.

Utställning kostar ca 250 kronor klassen.
Agility ca 60 kr /klass osv osv...

Vill bara påpeka att inom vår klubb tar vi 400 kr för valpkurs på 10-12 tillfällen, sedan 200 kr för alla andra kurser, så tydligen är vi billiga...

Är du under 25 så går du i stället med i Hundungdom och kommer billigare undan, betalar 180 kr om året i medlemskap och kurserna är betydligt billigare.

Koppel osv är en engångskostnad, likaså matskålar sovplats, bur osv. Inte så farligt dyrt...

//E

Inköp av hund kostar ju 7000-8000 kr.
Plus koppel, hundkorg, leksak, mat-vattenskålar, kompostgaller totalt 10 000 :- inkl. hund i förstagångskostnad.

Min hund är av medelstolek: 15 kg
Försäkringen kostar 1300 kr/år
Hundfoder (Lone Star): ca 1200 kr /år
Vaccination 150 kr/år

Annars inte så mycket mer men får ju vara beredd på dyra veterinärkosnader närsomhelst.

Medlemskap i SKK har jag med det räknar jag knappast in i hundkostnader, är ju nöje och inget måste. Utställningskostnader kan man ju inte heller räkna in? Det är jättedyrt, runt 300:- per utställning :eek:

Nu har inte jag en hund av mellanstorlek, så det kostar ju lite mer, men jag skriver ner det ändå :)

Mat: 590 kr/mån (Egentligen 740 kr/mån, men får billigare. Uppfödarrabatt)
Försäkring: 1868 kr/år (Samma här)
SKK: 90 kr/år (Familjemedlem, annars kostar det 340 kr/år)
SGDK: 225 kr/år
Diverse: Ca 100 kr/mån (Bajspåsar, godis för träning osv)

Alltså kostar hon mig strax över 10.000 kr om året. Mer med veterinärens avgifter + vaccinationer, och alla oförutsedda saker som händer/kan hända.

Sv: Kostnad att hålla hund?

Intressant tråd! Det verkar vara mycket billigare att ha hund än jag har räknat med, enligt vad ni skriver!.. :o Fast det är nog bra att räkna högt. Jag har räknat med att inköp av valp plus alla tillbehör och grejer går på 20000:- och att hunden sedan kostar 1000:- i månaden (vilket skulle täcka mat, försäkring, vacc "och sånt", medlemskap i klubbar samt nån kurs då och då) plus en eller ett par tusenlappar per månad för hundpassning på dagtid.... Då har jag tänkt köpa en mellanpudel så småningom, så valppriset ligger på mellan 8-12000, sen ska man ju ha koppel, bädd, leksaker och inte att förglömma klippmaskin och alla möjliga pälsvårdsprylar för att tukta pudellurvet. ;) Det är därför jag räknar så högt på inköpspriset.

Dagpassningen är ett litet bekymmer för mig. Ett bra hunddagis känns som en OK lösning men det är ju så dyrt. För då tillkommer ju ytterligare 2000:- per månad, vilket gör att jag skulle landa på 3000:-/mån i kostnad för att ha hund, vilket känns lite mycket. Det bästa vore ju om man kunde hitta nån bra dagmatte - jag skulle gärna ge 1000:-/mån för en bra dagmatte i närheten av där jag bor, vilket skulle ge en totalkostnad på 2000:-/ mån för att ha hund, vilket skulle vara överkomligt. Men tyvärr växer ju inte dagmattar på trän...

Nu är hundköp inte aktuellt riktigt än för min del, men jag har åtminstone budgeten klar! :p

jag får räkna mina två som en mellanstor då ;) (en chihuahua och en dvärgpudel)... dom kostar ungefär:

mat: 350-400 kr mån
försäkring: 150 kr mån (folksam)
bajspåsar: 30-50 kr
godis o div: 100 kr

dessutom tillkommer:
vacc o avmaskning för kanske 600 per år (har vaccat varje år)
tandskrapning 350 kr per voffe ung.
medlemsskap i olika klubbar kostar väl från 100-400 per klubb
aktiviteter, utbildingar, tävlingar utställningar tillkommer ju.
böcker tillkommer
pälsvård om man har en trimras
sjukvård om hunden blir sjuk
röntgen, mh osv.

det är ganska kostsamt att ha hund, men jag själv tycker det är betydligt roligare att "slösa" på djuren än tex. handla mat eller kläder så utgifterna kring hund känns inte utan är ju en investering på något man älskar.

är tankspridd har säkert glömt massor man kan räkna upp :P

den kostnad som är störst med pudel är pälsvården ;) eller dagis då iofs. mitt tips är att du snabbt går trimkurser och köper egen utrustning. det kanske kostar 5000 att inhandla alla trimgrejer men det tar bara några mån så har du tjänat in det mot för vad det kostar att gå till frissan med lurvet ;)

Ojdå... jag bara betalar utan att räkna efter! Haha! Har en stor schäferhanne, en blandrastik som kommer att väga typ 45kg, och en liten Bichon Havanais tik. Maten till alla tre ligger på ungefär 600kr, sen tillkommer tuggben och sånt. Men vi köper Doggy till de två stora och royal Canin bara till den lilla.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 103
Senast: Diabetikern
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar