Om du väljer ett bra foder (vilket du självklart gör
) så får du räkna med ca 500 kr/ 15 kg säck. Detta gäller ex Eucanuba, Royal Canin osv som räknas till de främsta fodrena. Sedan beroende på storlek, ålder osv så får du ge olika mkt, min weimaraner unghund ger jag 1 liter om dagen ex, medans min terriertik (väger 8 kg) på 7 år får 1,5 dl om dagen....
Jag har en renrasig hund som i liv har 8000 och i vet.vård 30'000, detta betalara jag 123 kr i månaden för hos IF, dvs ca 1500 om året. När jag skulle försäkra henne ringde jag runt lite och kom fram till att med ungefär samma villkor och exakt samma summor så kostade IF hälften så mycket som Agria... (har aldrig haft något probelem med någon av dessa försäkringsbolag)
En vaccination här nere kostar 280 kr, det gör du en gång om året. Avmaskning har jag inte en aning om, avmaskar så sällan
Medlemskap i rasklubb osv är inte så dyrt (150 kr för mig tror jag), SKK har vi redan fått skrivet.
Utställning kostar ca 250 kronor klassen.
Agility ca 60 kr /klass osv osv...
Vill bara påpeka att inom vår klubb tar vi 400 kr för valpkurs på 10-12 tillfällen, sedan 200 kr för alla andra kurser, så tydligen är vi billiga...
Är du under 25 så går du i stället med i Hundungdom och kommer billigare undan, betalar 180 kr om året i medlemskap och kurserna är betydligt billigare.
Koppel osv är en engångskostnad, likaså matskålar sovplats, bur osv. Inte så farligt dyrt...
//E