vildros

Trådstartare
Hejsan. Efter ganska långdragna problem med typ astma/bronkit på min perser står hon nu på kortison, en tablett som heter Prednisolon. Hon är nästan symptomfri nu. Hon ska ha 1 tablett/dag hela livet, men vi ger bara varannan dag, känns inte bra att ge mer när det inte verkar behövas.
Saken är den att hon har fått en väldig aptit, en vanlig biverkning om jag har förstått rätt? Vi har tvingats ransonera maten lite :smirk:
Men nu det senaste är hon ännu värre, hon slickar på ALLT! grapefrukt, tepåsar, plastburkar, linsvätska, hårspray, ALLT! Jag undrar då, kan hon ha fått någon brist av all kortison (eller av nåt annat)? Vad kan behandlingen få för biverkningar mer än ökad aptit?
Något mer att tänka på? Vi funderar på att börja med vitamintabletter igen, var några år sen sist :angel:

Sv: kortison

Det är sant att kortison ger ökad aptit. Kortisonbehandling på lång sikt kan ge massor av biverkningar, i alla fall för människor, tex benskörhet och grå starr. Dessutom finns risken för att kroppen slutar producera eget kortison när man hela tiden tillför konstgjort.

Jag tycker ni ska prata med er veterinär om aptitproblemet. Om katten är bättre i sin astma kanske ni kan minska dosen kortison ännu mer. En överviktig katt är ju heller inte bra.

Som sagt, kortisonbehandling under lång tid är inget bra. Kortison är ett "stresshormon" som har en nedbrytande effekt på kroppens vävnader, ffa muskler och skelett. Det finns risk att man utvecklar benskörhet.

Du behöver INTE ge mer kortison än vad som krävs för att hålla henne symtomfri. Försök få ner dosen så lågt som möjligt, du får prova dig fram.

Jag har ju en katt som fick diagnosen astma för 1 och ett halvt år sedan. Den lägsta kortisondosen vi var nere på var 1 tablett var 3-4:e dag.

Men nu har han varit utan kortison sedan början av december, eftersom jag håller på att behandla honom med homeopati.
Än så länge har han inte fallit tillbaka i samma symtommönster som innan vi började med kortisonet (1 hostattack varje dag, minst), utan nu hostar han kanske 1 ggr i veckan, eller mindre.
Men homeopatibehandlingen är inte slutförd ännu, så jag hoppas att vi ska hitta rätt så han slipper äta mer kortison! Det kändes inte kul att stoppa i så mycket kortison i en så ung katt som min Chivas. Han var ju inte ens ett år när han fick sin diagnos... :(

Vad får katten för mat idag? Om det är torrfoder som gäller rekommenderar jag att dy byter till våtfoder istället, MJAU, EaglePack eller Specific. Då får katten mer mat i magen vilket ger bättre mättnad MEN katten går inte upp i vikt. Våtfoder (med lågt kolhydratinnehåll) förebygger även diabetes, en vanlig biverkning när man ger kortison.

Nu är det ju så här att katter han ett helt annat nedbrytningssystem när dom bryter ner kortison än hundar och människor.
Därför kan man inte dra raka paraller mellan hur hundar och människor reagerar på kortison, kontra katter...

Jag har haft en katt som hade eosinofila granulom, och han åt under nästan 1 år en så hög dos kortison att den skulle, enligt våran vet, ha tagit livet av en grand danios (stavning?) på mindre än 1 månad.....

Det tog nästan 3 år innan han var nere på en dos av 1 tablett varannan dag....

Efter ytterligare 3 år är han nu helt kortisonfri och har heller inte haft någon granulomattack sen ca 2 år tillbaka....

Har de? Det har jag aldrig hört talas om... På vilket sätt då menar du? De tål alltså högre doser utan biverkningar, eller? Hur kommer det sig?

Det är många mediciner som det skiljer sej åt.
Du kan ge en hund vissa värktabletter som är dödligt farliga för en katt...
På samma sätt så är det noga med att ta reda på om du har en blandrashund vilka raser som ingår...vissa raser tål inte vissa vaccin eller vissa avsmaskningsmedel.
Därför ar det viktigat att inte djur över huvudtaget kan få tag på våra mediciner..
Något att tänka på om man skulle av misstag råka spilla ut t.ex. hostmedicin eller tabletter.

Själv har jag alltid kortison hemma då det är bra ifall någon av katterna får ett insektsbett som svullnar eller vid akut ospecifik klåda...då kan man ge dom det omedelbart.
För oftast sker sådana saker på fredagkväll/natt, men om man ger dom 10 mg morgon och kväll över helgen så har oftast svullnaden lagt sej till måndag morgon...
Och vet man att katten blivit insektsbiten behöver man knappast kontakta veterinären, men är man osäker RING VETERINÄREN.

Däremot är det rätt problematiskt vid värk då katten ofta kan snedtända på morfin och vanliga värktabletter är dödliga...
Då är det bara inläggning på en djurklinik som gäller....

För att inte tala om hur det var tidigare ifall ens katt fick diabetes...dom flesta katterna tålde ju inte det insulin som var gjort för hundar...
Men som tur är så finns det nu insulin som är specifikt gjort för katter...

Men jag vet inte hur det är med dagens epilepsimedel, i fall det finns katt specifikt medel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
4 170
Senast: nilie
·
Hästvård Min häst har allergi, nässelutslag från manken och bak till svansen som vägrar ge med sig. Hon blev sprutad med kortison som endast... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 203
Senast: Rialavargen
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka