Sv: Kortharig Collie
Hej! Jag svarar på ditt pm här så jag också får vara med
Jag valde en khcollie för att jag ville ha en framåt hund som var lätt i typen. En hund som orkar hänga med husse ut och springa och matte ut och rida. En hund som är "stor" men inte tung då jag inte vill slita på den för mycket. Jag ville ha en följsam, mjuk hund som jag inte behöver punktmarkera 24/7. Jag ville ha en päls med underhull som var kort. Jag ville inte ha en jakthund då vi har hönor och katter som springer lite överallt. Jag tror jag har ringt till minst 5rasklubbar för hjälp och rådgivning av olika raser som vi funderat på. Vi har tänkt på allt från pointer till jaktlabbe. Tillslut så föll valet på kh-collie och jag fick allt jag önskade mig!
Som matte till Siri kan jag erbjuda henne: mycket sällskap och vara med på jobbet, mycket motion, lydnad och spårträning, få hänga med överallt och ett bra ledarskap. Jag anser att en collie inte får ha en mesig matte. Siri är av naturen framåt men om jag skulle ojjat och pluttat de gånger hon blev rädd så skulle hon nog vara harig. Istället när hon reagerar på något och kollar på mig så visar jag med kropp och minspel att allt är lugnt och inget att bry sig om. Backar hon på något så stöttar jag henne positivt framåt.
Siri är av naturen ganska reserverad, ej rädd. Hon får därför träna på starka, snälla människor. Hon behöver inte älska dem men hon får aldrig känna någon rädsla.
Har man collie tror jag på att tidigt släpa med dem överallt. Siri har vid 6månaders ålder åkt bil, åkt tåg, varit med hos mina svärföräldrar och bott där en helg, bott på gård med mig en vecka, varit på gymmet, varit med hos mormor på äldreboendet flera gånger, gått med matte i affärer flera gånger, stadstränat massor, tömkört med pållen och varit med när jag ridit, hon går till veterinären och äter godis ett par gånger i månaden

, varit på hundpromenader med ca20 hundar flera gånger, tränat på klubben och spårat och mycket mycket mer

Det är nyttigt att de får testa mycket olika saker och känner att de klarar det och är duktiga. Siri älskar utmaningar!
Nu skall vi gå utställningskurs för att Siri skall få träna på att blir hanterad och klappad på av erfarna människor. Får se om vi ställer ut sedan då hon ej har så rastypiska öron