Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Har bara hört att Top Reiters nya är KORT. Ingen egen erfarenhet. Värt att kolla upp...

Har dom gjort ändringar på den första JR sadeln eller är det bara en annan design, på den med en röd linje? Kunde inte hitta någon fakta om det på frostimports sida, du kanske vet?

Jag hade tidigare en JR som var jätteskön att rida i men som inte låg bra på hästen.

Isf var din rejält uttöjd... Jag har aldrig sett en 36:a som varit så bred...

Vi är många som har just Prestige till BREDA hästar. Jag vet inte vad du sett för sadlar. Varför skulle Boj´s sadel vara "uttöjd"??

Min P fungerar utmärkt och denna typ av sadel finns på fler breda islandshästar här runt omkring.

Just nu känns du väldigt trångsynt.

Därför att Prestiges 36 bom är inte 113 grader bred från början.
Därför måste den ha varit uttöjd.

Jag har faktiskt aldrig sett en Prestige ligga bra på en bred häst (100 grader tycker jag inte är brett, vid 115-120 grader - då börjar vi snacka bred) just för att de inte är särskilt breda. Och även om man har fått den utprovad av utprovare är det ju ingen garanti för att den passar, för jag har sett hur många Prestige som helst på "breda" hästar, men kan inte direkt påstå att det är många som har legat bra - just för att de är så smala.

Jag har faktiskt aldrig sett en Prestige ligga bra på en bred häst (100 grader tycker jag inte är brett, vid 115-120 grader - då börjar vi snacka bred) just för att de inte är särskilt breda. Och även om man har fått den utprovad av utprovare är det ju ingen garanti för att den passar, för jag har sett hur många Prestige som helst på "breda" hästar, men kan inte direkt påstå att det är många som har legat bra - just för att de är så smala.

Då är det ju konstigt att många utbildade sadelutprovare rekommenderar Prestige till breda hästar..

Det är inte konstigare än att många utprovare säljer just Prestige för att de får högre provision på dom....
Min häst var 115 grader bred när jag anlitade utprovare sist. Spikrak rygg har han med. Märken jag blev rekommenderad (provade olika modeller, köpte på öppet köp osv) var Prestige, Stubben, Passier. County blev också godkänd.
Och tja.. Vad ska jag säga. Alla som kan det minsta om sadlar vet att varken Prestige, County, Passier eller Stubben är något att ha till en bred, rund och rak rygg.

Så du menar att utbildade sadelutprovare rekommenderar Prestige till vilken häst som helst just för att de får högre provision??

Jag trodde det finns något som heter yrkesetik också.

Isf var din rejält uttöjd... Jag har aldrig sett en 36:a som varit så bred...

Uttöjd, hur menar du då? En spritt språngande ny sadel som är uttöjd, det har jag aldrig sett. Det lustiga är är min madame har en likadan sadel fast i storlek 34, den köpte jag visserligen begagnad men den var två månader och riden i ca 3 ggr.

Jag har inte köpt min sadel genom sadelmakare. utan köpt dessa privat genom personer som av en eller annan anledning varit tvungen att göra sig av med sin sadel.

Ja, det finns många utprovare som är såna.
Tyvärr är de flesta utprovare inte särskilt ärliga, och det finns bara 2 i hela Sverige som jag skulle våga lita på.

En ny sadel kan också skilja lite i storlek, men dock ska det inte vara 15-20 grader (har jag aldrig sett bland kvalitetsmärken).
Din sadel med 34 bom, var den lika bred som 36an eller vart vill du komma med det?
När jag menar uttöjd så har den helt enkelt blivit uttöjd av en för bred häst. Alternativt att den är felmätt. Kan du inte ta en bild på din sadel framifrån?

Din sadel med 34 bom, var den lika bred som 36an eller vart vill du komma med det?

Att ingen sadelmakare har sålt dessa sadlar till mig, däremot har jag varit med dem hos sadelinprovare för att få dem godkända för respektive häst samt justerad efter dem också.

När jag menar uttöjd så har den helt enkelt blivit uttöjd av en för bred häst. Alternativt att den är felmätt.

I bägge fallen mättes dom var och en, 36 höll som jag skrev 113 grader medan 34 ca 109-111. Den sadeln ansågs fö vara ett mellanting mellan 34 och 35, så om jag förstått dig rätt så har jag 2 st uttöjda sadlar. 1 som var helt ny, och en som var 2 månader gammal och riden i ca 3 ggr. Eller så är sadel makaren/inprovaren ett klantarsel, nu är det en person jag har stor respekt för eftersom han är otroligt kunnig så det har jag lite svårt att tro på dessutom felmäta två gånger efter varann.

Han mätte dom på en naken bom? Isf är det konstigt att du har fått så uttöjda sadlar, för 34an är lååångt ifrån 110 grader, och 36an med... Kan kolla om jag hittar en ny Prestigesadel idag i 36 bom, så ska jag mäta. Om jag får fota av butiken så lägger jag upp bilder idag.

Tyvärr inte mätt Prestiges islandssadlar :/
Vidden är dock densamma som för alla Prestigesadlar, dvs bom 37 är endast runt 95 grader.

Fast stämmer detta? Många islandshästar av grövre typ är ju ungefär som din haflinger... Jag tror du tänker mer på den mer lättbyggda typen av islandshäst. Jag har en bred islandshäst md kort rygg och mankhöjd ca 144 där Prestige Hippos Dressage bomvidd 36 ligger bra. Man får bra sits också, men jag känner mig fastlåst i den sadeln jämfört med min Nordica bomvidd 32 och gillar inte dressyrsadelns "uppknuffning" av min bak. Nordican är min favorit men den är några nr för liten för den här killen på bressen, men lagom lång och svänger bra. Tänker sälja min Prestige (som är som ny och bara är använd ett fåtal ggr) och vill absolut inte ha en dressyrmodell igen utan en islandsmodell, dels för jag vill ha bättre rörlighet för sätet, jag vill inte att min bak "knuffas upp" av att sadeln svänger upp bak och jag vill inte behöva svinga benet skithögt över ett "ryggstöd" utan ha den mer slät bakåt för att minska risken när man rider unghästar bla. Tips för min smak, hästen och min bakdel?

Har bara hört att Top Reiters nya är KORT. Ingen egen erfarenhet. Värt att kolla upp...

Jag har en Top reiter Sport 2000. Den fick jag låta bygga om och bredda kanalen på. Bred och kort men spatlarna bak stör även om det är flexibla sådan så är järnet i dem inte tillräckligt flexibelt. Men den ligger kanon på en bred femgångare med rak rygg. Och hästarna verkar verkligen trivas i den. Dock är den tyvärr inte tillräckligt bred för ovannämnda kille som STOR!

Om det är den här som Silkisif menar så tycker jag också att den är ruskigt kort! Sen hur bred den är, är såklart en annan femma.

http://webshop215.yr.se/pages/resources/shopImages/215/large/produkter/3jrmedrand.jpg

Från Frostimports webshop...

Annars är den i modellen det jag söker. Undrar hur breda som finns. Den andra var hyfsat lätt att bygga om och bredda men inte tillräckligt för den här kille. Den här modellen ser bättre ut eftersom den svänger upp bättre bak. Men passar nog bättre på en passhäst med rakare rygg, dock ganska bred eftersom jag breddat den så den är bredare än Nrdica 32 bom och vid i kanalen. Påminner en del om County att rida i och jag tycker hästarna höjer ryggen bra i den, de hästarna den passar på vill säga.

Vår 36:a är betydligt vidare än 95 grader, uppmätt hos auktoriserad sadelmakare.

Eftersom du har samma bomvidd som på min Prestige så vore jag väldigt tacksam om du kunde ange vinkeln. Jag uppfattar den också som betydligt större!

Såg sedan at tdu hade svarat på det längre ned. Jag gissade på 115 och då var det inte så fel!

Min pålle var i höstas inte bara bred utan hade tyvärr desutom ca 100 kg övervikt (extremt lat i hagen och lättfödd, han är bantad nu) och Prestige hippos dressage bomvidd 36 låg bra på honom, som gjuten faktiskt. Sadeln är splirrans ny så den är inte det minsta uttänjd! Har dessvärre ingen bild på den. Så jag måste hålla med Boj och Balderum Norr och jag har hört flera andra med riktigt breda islandshästar som har just Prestige. Jag är nöjd med allt utom att den är hög bak och knuffar upp rumpan, men ligger bra gör den och den är många ggr bredare än min Nordica 32 bom, trots att den är uttöjd och väl använd...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka