Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Idag har jag klämt och känt på Knights Lady hawk.

Den var inte i närheten av att va så bred som jag behöver ha, upplevde den inte vidare än wintecs vita. Ser ut och känns precis som en wintec hade tom samma syning under som gör att det blir en liten knöl på ett visst ställe på bossan, hade även samma böjning. Upplevde den väldigt stum i kopparjärnet som man fäster de lösa järnen i. Det var tung för att vara en syntetsadel.
Det positiva var att den i 16.5 var kort och såg skön ut i sätet.

För övrigt så är det bara att konstatera att det inte var nåt för oss. Jag har nu gett upp för tillfället och köper hem en griffin till av nån av de få modeller som har xxw kvar i små korta str.

Du har inte funderat på Royal Island? Den är ca 43 cm kort, och något rundad i bakkanten. Billig dessutom, ca 2000:-
Fast den vida modellen är visst inte mer än 110 grader förstås.

Du har inte funderat på Royal Island? Den är ca 43 cm kort, och något rundad i bakkanten. Billig dessutom, ca 2000:-
Fast den vida modellen är visst inte mer än 110 grader förstås.

Det är ju helt kört med en häst som efter noggrann mätning har närmare 130 grader.

Det är kanske inte SÅ vanligt men det finns. Vi är några stycken här på buke som har den vidden på våra hästar, en väninnas häst är ännu vidare.

Jag har nu vant mig vid att folk inte tror mig förren de ser rygg och sadel IRL.

De flesta hästar är runt 115 grader faktiskt, bara att deras ägare inte vet om det... 115 grader är inte så mycket som man tror. Min häst är också 130 grader, han är bred, men jag har sett mycket bredare än så...

De flesta hästar är runt 115 grader faktiskt, bara att deras ägare inte vet om det... 115 grader är inte så mycket som man tror. Min häst är också 130 grader, han är bred, men jag har sett mycket bredare än så...

Hur har ni gjort när ni mätt bredden i grader? Har ni gjort det själva, eller har ni fått någon hjälp?
Otroligt att tänka sig, att det var inte många år sen, de flesta islandssadlar låg runt 80-90 grader, samt att de flesta islandshästar var mer grovbyggda på den tiden.
Att de öht kunde tölta och röra sig :eek:

Kanske ska tillägga att jag inte har en isis, utan en haflinger ;)
Jag har mätt bomvinkeln själv, det är inte svårt. (sök på bomvinkel så får du fram en och annan tråd där jag beskriver hur man gör)

Här var min häst ca 125 grader, som du ser är han inte så grov som man kan tro att en häst på 125 grader skulle vara...

13.jpg

20.jpg

25.jpg

Globus Clic är kort äv i strl 17. Ännu kortare är Jaguar dressyrsadel.

Globus Clic är kort äv i strl 17.

Det skulle jag verkligen inte påstå! Hade en Globus Clic 17" till min 7-åring, som har en normalkort isis-rygg. Provade den på min 4-åring som har kort-rygg, den var på tok för lång, så det är nog snarare en lagom lång sadel för islandshästar men inte för kortryggade islandshästar.

Globus kanske inte passar en riktigt kort islandsrygg, men vilken sadel gör det? En kort islandsrygg är för mig 25-30 cm, och det finns INGEN sadel som är så kort. Vanliga sadlar i 17" är ca 50-55 cm långa, Globus i 17" är runt 40, vilket är väldigt kort.

Globus kanske inte passar en riktigt kort islandsrygg, men vilken sadel gör det? En kort islandsrygg är för mig 25-30 cm, och det finns INGEN sadel som är så kort. Vanliga sadlar i 17" är ca 50-55 cm långa, Globus i 17" är runt 40, vilket är väldigt kort.

Ja det var baske mig den kortaste bomsadel jag hört talas om.

Finns globus i 16,5? Hur lång är den isåfall?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka