Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Ja, gradantalet kan man mäta på en sadel, men det är inte allt som ska passa.. Som sagt, ett enhetligt bomviddssystem hade inte funkat i praktiken.

Längd är också nåt som inte bara går att mäta sådär... Dyrare sadlar kan oftast beställas med kortare bossa, eller så kan en modell av ett märke vara 3 cm kortare än en annan modell. Och ett exemplar kan vara 2 cm längre än ett annat exemplar... Vissa märken har 20-30 modeller och det blir svårt att hålla reda på alla då. Många vet inte heller hur de ska mäta, och då blir det helt fel..

Längd är också nåt som inte bara går att mäta sådär... Dyrare sadlar kan oftast beställas med kortare bossa, eller så kan en modell av ett märke vara 3 cm kortare än en annan modell. Och ett exemplar kan vara 2 cm längre än ett annat exemplar... Vissa märken har 20-30 modeller och det blir svårt att hålla reda på alla då. Många vet inte heller hur de ska mäta, och då blir det helt fel..

Jag tycker det är ett bra försök av sadelmakaren på Eldshestra att börja göra listor av alla sadlar hon får in, så folk har någon som helst vägledning. Det kommer aldrig att gå att beskriva en sadel med ord exakt precis som du säger, men vägledande ord är guld värda.
Lillhästen i Stav mfl, försöker också lära ut till folk att göra sina egna mankmallar. Ju mer folk lär sig, destu bättre sadlar lär hästarna få. Dessutom behöver ju hästen byta sadel flera gånger under sitt liv oftast, så ju mer folk kan, destu bättre.
Alla har inte tillgång till sadelutprovare, och många hästsportsbutiker kan nästan ingenting om sadelutprovning.
Det är bara att kämpa på med att få hästar och sadlar att passa ihop!

Javisst, Christina Allansdotter har gjort ett stort jobb genom att mäta alla dom sadlarna.
Håller helt och hållet med dig att det är bra med vägledning. Därför är jag också på forumet ;) Folk måste lära sig mer om hur sadlar ska ligga och vad som skiljer olika tillverkare åt.

Du är verkligen en levande uppslagsbok ;)
Har du sadelmakeri som yrke?

Jag puttar lite....

Har ju en Albionsadel som jag älskar, men som är lite lång f´ör min korta häst.
Men som jag förstått det är albion en av de absolut kortaste :confused:
Kanske skulle leta efter en albion med mindre sätesstorlek då! Min är 17, eller 17.5.

Om man jämför globus clic med Albion, vilken är då kortast? Raka, svängda?
Hur är Jensens sadlar i jämförelse?

Globus Clic och Albion k2 är likvärdiga. Finns dock kortare sadlar som är något centimeter kortare. (Ex Clincher, finns hos Ingdams, Olof borde kunde göra den ännu kortare också)

Men alla dessa är raka, och din häst var väl inte det?

*suck* Nej, han är ju inte det. Inte helt rak, men inte supersvängd heller. Men min albion tycker jag ligger lite tokigt på honom. Ska kolla nogrannare nästa gång jag har sadeln här.

Så Clincher är också rak?

Finns det någon superkort bomsadel som INTE är spikrak? (Jag kan ha sitsstorlek 16-16.5, det hjälper ju längden lite).

Eller jag kanske får satsa på en måttsydd, eller fortsätta fundera på startrekk dressyr. Jäkla sadel-djungel!

Sammets_rosa: County dressyr är lång, så har hästen en väldigt kort rygg blir det svårt. Den är runt 48 cm i 17". Så har hästen ett sadelläge runt 45 eller mer så prova den gärna, men har hästen ett sadelläge på 35-40 så är det knappt lönt att prova...

Muninn: Clincher är väldigt rak ja.
Arabian / L&R är inte spikrak och man kan ändra bommen. Men den är ju ändå rak.
Frank Baines kanske kan vara nåt, men de är ju inte lika korta som ex Clincher.
Du kan ju prova någon Jensen och se om någon av dom passar, prova både med rundbossor och kilbossor. Med lite tur kanske han har rätt modell begagnat också.

Jag har en sigma dressyr som sitter som em smäck på min kortryggade häst.Så loftur sadeln passar inte han just nu..
Han är unghäst lite överbyggd och omusklad.

Det jag inte gillar med den är att den knirrar som tusan.

Jag har blivit intresserad av Top Reiters junior sadel, såg att den fanns i 16". Någon som kan berätta lite mer om den för mig? :d

Satt igår och pratade med en som hade en Globus Gloi. Hon sade att hon använde sin sadel till de flesta hästarna och den passade bra på både hästar med rak rygg och sväng. Är inte Globus sadlar väldigt raka i bommen?

Satt igår och pratade med en som hade en Globus Gloi. Hon sade att hon använde sin sadel till de flesta hästarna och den passade bra på både hästar med rak rygg och sväng. Är inte Globus sadlar väldigt raka i bommen?

Jo det är de. Speciellt Gloin...

*kl*

Kickar igång den här tråden igen, då jag skulle vilja veta hur många centimeter de kortaste sadlarna man kan hitta har!

Jag har kvar min Albion, 17", c:a 50 cm lång. Det är alldeles för långt för mitt lille djur har jag insett. Så här ser det ut efter att jag ridit:

http://www.pixbox.se/alb930547

Där har jag haft en padd under också, men den är lika lång som sadeln och formad efter denna (alltså, det är ingen tjock, fyrkantig sak :))

Med utgångspunkt av de bilderna, vad tror ni skulle kunna passa? Ser sadeln ut att vara lagom svängd/rak?
Någon speciell sadeln ni tänker direkt på?
Just nu skiter jag i om jag trivs med den, men jag vill gärna kunna hitta en beg. eller att den är rel. billig ny. Några måttbeställda Childericer är inte prioritet ett alltså :)

Tusen tack!

Åh, jag är kär! Den ser helt underbar ur, och mitt första intryck är att den borde passa!
Tror du Agersta kan vara snälla och mäta den åt mig så jag kan jämföra med min?

Hur är den att rida i, trevlig?

På bilderna på Gabriel i detta inlägg rider jag i den sadeln första gången (den är sprillans ny). Lillh*sten har den också, men den är inte ute på sidan än. Ring och be dom eller Ag*rsta mäta den.
Att rida tycker jag den är helt ok, (ev något liten i sätet, men det beror ju på ryttarens sätesstorlek också :angel: ).

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka