Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Tyvärr skulle det inte funka med samma måttsystem, för då skulle alla bomvidder bara passa en viss typ av häst. Bomvidderna skijler sig åt för att passformen på sadlarna skiljer sig åt. Albion har bredare bomvidder (om man mäter gradtalet) för att de passar bredare och plattare hästar än t.ex. Stubben (som är gjorda för spetsiga fullblod) så det hade inte fungerat att ha samma måttsystem.
Men jag kan hålla med dig om att man borde kunna få lite bättre information om de olika tillverkarna... För det är det väldigt dåligt med. Ingen vet något, ingen kan mäta något åt en för de vet inte hur man gör, och alla tror att bara för att tillverkaren påstår att sadeln passar en viss ras/typ så passar den ALLA inom den rasen osv.... Vilket är sååå tröttsamt.

Hur funkar det med de sadlar som har flyttbara bossor/paneler - går det att sätta dem med större mellanrum?

Om panelerna är flyttbara så kan man ju ha större mellanrum sålänge bossornas fäste inte går utanför bommen på sadeln. Men vad jag vet finns det ingen bomsadel som har det....

Avalon har för högt bakvalv för min smak och jag tror jag skall hålla mig ifrån dressyrsadlarna. Jag trivs inte i dem och känner mig för låst i sätet. Rider man mycke med underskänklar är det säkert ok men jag använder inte underskänkeln ofta utan rider mest med sätet och behöver en helt annan rörlighet än vad dressyrsadlarna tillåter. De är ju inte så väl lämpade till gångartshästar precis då de kräver mer sätesridning, särskilt unghästar vilket är det jag rider mest och det enda jag har just nu... Tristan och Bennys Harmony ser mer intrerssanta ut, om de nu är tillräckligt breda vill säga...

Detta är ett dilemma :confused:
De kortaste sadlarna verkar finnas bland dressyrsadlarna.
Medan de hästar som verkligen behöver korta sadlar är islandshästarna.
Varför görs inte riktigt korta islandssadlar?
Struntar man i att själva hästen behöver en kort sadel, till förmån för ryttaren, som behöver kunna flytta sig bakåt (där man egentligen inte borde sitta, för att kunna rida hästens gångarter med sätet ordentligt? Och kanske också för att underskänklarna ligger under hästen och inte kan användas?)

Detta är ett dilemma :confused:
De kortaste sadlarna verkar finnas bland dressyrsadlarna.
Medan de hästar som verkligen behöver korta sadlar är islandshästarna.
Varför görs inte riktigt korta islandssadlar?
Struntar man i att själva hästen behöver en kort sadel, till förmån för ryttaren, som behöver kunna flytta sig bakåt (där man egentligen inte borde sitta, för att kunna rida hästens gångarter med sätet ordentligt? Och kanske också för att underskänklarna ligger under hästen och inte kan användas?)

Men Pathfinder TöltMaster är en ren gångartssadel och anläggningsytan mot hästen är på bara 41 cm - det måste då vara rätt kort? ;)

De var verkligen korta i vanliga termer, men faktum är att inte bara jag står med vissa hästar som skulle behöva 23-30 cm anläggningsyta, pga av korthet och överbyggnad. Det är de hästarna som nya sadelmodeller skulle behövas till. Inte ens russadlar passar, de brukar vara rakare i ryggen.

Varför behöver man en sadel som kallas för just islandssadel? Spelar ju ingen roll om man köper en dressyr eller islandssadel, bara den passar häst och ryttare.

Varför behöver man en sadel som kallas för just islandssadel? Spelar ju ingen roll om man köper en dressyr eller islandssadel, bara den passar häst och ryttare.

Det har jag också alltid undrat över. Jag antar att det beror på behov av sätesförflyttningar, som hindras av tex ett för högt bakvalv. Det kanske några sadelkunniga kan svara på?
Gångartshästar rör sig ju på ett annat sätt än en tregångare, och behöver väl antagligen sadel därefter?

Det beror lite på vilken häst jag rider också, och hur jag rider.

Jag är ju gammal dressyrtant, så mina Albion dressyrsadlar har fått hänga med sen den tiden. Fungerar jättebra, dock börjar jag tycka att den ena är väl djup- man sitter där man sitter och så är det med det.

Skulle önska en något flatare sadel, för att kunna, som du säger, göra sätesförflyttningar lättare. Vill kunna flytta runt min vikt lite som jag vill utan att störas av att sadeln har "satt mig" i en sits :)

Det beror lite på vilken häst jag rider också, och hur jag rider.

Jag är ju gammal dressyrtant, så mina Albion dressyrsadlar har fått hänga med sen den tiden. Fungerar jättebra, dock börjar jag tycka att den ena är väl djup- man sitter där man sitter och så är det med det.

Skulle önska en något flatare sadel, för att kunna, som du säger, göra sätesförflyttningar lättare. Vill kunna flytta runt min vikt lite som jag vill utan att störas av att sadeln har "satt mig" i en sits :)

Vad jag förstår, så har Albion ändrat gradantalet på sina bomvidder, sedan några år tillbaka. De gamla har man ju koll på vidderna, men har du någon aning om de nya? Butikerna vet ju aldrig nånting, och de riktigt vida finns i stort sett aldrig på lager, utan måste beställas.
Hur många grader är en W, XW eller XXW av de nya?

Hmm.. ingen aning tyvärr. Tror DK har bätte koll!

Jag har en äldre Albion Legend som köptes in för kanske 8 år sedan, och redan då var "utgången" modell.
Sen har jag en Albion Style som är lite nyare, och helt underbar- min favorit av de två sadlarna. Inte lika djup och inte lika bred.

Hur bomvidderna är har jag dock ingen koll på eftersom båda mina är MW :angel: (Mina hästar är inte så breda...)

Tyvärr skulle det inte funka med samma måttsystem, för då skulle alla bomvidder bara passa en viss typ av häst. Bomvidderna skijler sig åt för att passformen på sadlarna skiljer sig åt. Albion har bredare bomvidder (om man mäter gradtalet) för att de passar bredare och plattare hästar än t.ex. Stubben (som är gjorda för spetsiga fullblod) så det hade inte fungerat att ha samma måttsystem.
Men jag kan hålla med dig om att man borde kunna få lite bättre information om de olika tillverkarna... För det är det väldigt dåligt med. Ingen vet något, ingen kan mäta något åt en för de vet inte hur man gör, och alla tror att bara för att tillverkaren påstår att sadeln passar en viss ras/typ så passar den ALLA inom den rasen osv.... Vilket är sååå tröttsamt.

Här har iaf någon försökt sig på bomviddstabell:
www.eldhestra.nu

Det har jag också alltid undrat över. Jag antar att det beror på behov av sätesförflyttningar, som hindras av tex ett för högt bakvalv. Det kanske några sadelkunniga kan svara på?
Gångartshästar rör sig ju på ett annat sätt än en tregångare, och behöver väl antagligen sadel därefter?

Det finns många dressyrsadlar som är öppna i sitsen.
I konstruktionen skiljer det sig inget mellan islandssadlar och vanliga dressyrsadlar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka