Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Mätte idag en Golden Star 36 sprillans ny, mellan 90-93 grader.

Tilägg: Hann inte ta kort på den, men ska tillbaka till butiken snart igen och hämta lite beställda saker, och kan ta kort då. Hursomhelst var den RIKTIGT smal (precis som alla andra 36:or jag sett)

Senast ändrad:

Fast stämmer detta? Många islandshästar av grövre typ är ju ungefär som din haflinger... Jag tror du tänker mer på den mer lättbyggda typen av islandshäst. Jag har en bred islandshäst md kort rygg och mankhöjd ca 144 där Prestige Hippos Dressage bomvidd 36 ligger bra. Man får bra sits också, men jag känner mig fastlåst i den sadeln jämfört med min Nordica bomvidd 32 och gillar inte dressyrsadelns "uppknuffning" av min bak. Nordican är min favorit men den är några nr för liten för den här killen på bressen, men lagom lång och svänger bra. Tänker sälja min Prestige (som är som ny och bara är använd ett fåtal ggr) och vill absolut inte ha en dressyrmodell igen utan en islandsmodell, dels för jag vill ha bättre rörlighet för sätet, jag vill inte att min bak "knuffas upp" av att sadeln svänger upp bak och jag vill inte behöva svinga benet skithögt över ett "ryggstöd" utan ha den mer slät bakåt för att minska risken när man rider unghästar bla. Tips för min smak, hästen och min bakdel?

Jag har faktiskt aldrig sett en islandshäst som är så bred som min haflinger... (du kanske bara har sett gamla bilder på honom, han är väääldigt maffig nu...)
Har du provat Avalon? Om den inte blir för smal för hästen kanske du gillar den... Annars kanske County kan vara nåt= Böjd i bommen, men islandsmodellen har ett flat säte och finns i väldigt breda bomvidder.

Tilägg: Hann inte ta kort på den, men ska tillbaka till butiken snart igen och hämta lite beställda saker, och kan ta kort då. Hursomhelst var den RIKTIGT smal (precis som alla andra 36:or jag sett)

Men du ska mäta en Prestige Top Dressage. Ingen annan.

Jag har faktiskt aldrig sett en islandshäst som är så bred som min haflinger... (du kanske bara har sett gamla bilder på honom, han är väääldigt maffig nu...)
Har du provat Avalon? Om den inte blir för smal för hästen kanske du gillar den... Annars kanske County kan vara nåt= Böjd i bommen, men islandsmodellen har ett flat säte och finns i väldigt breda bomvidder.

Konstigt, Min valack slår t o m massiva nordsvenskar i bredd.

En del av mina är faktiskt som fjordingar i typen och storleken, någon tom större, närmre 150 (en son till den jag letar sadel till), och med bred rygg... Islandshästar finns i alla modeller och jag har en del riktigt stora och rejäla! :cool:

Men jag hade en rejäl bred och ändå liten nordsvensk på 147 som slog allt, men så var hon GROOOVT byggd också.

Finns det någon länk till sadeln Avalon? Jag har provat County på hans far och den trivdes både jag och hästen med och det kanske är det rätta. Minns bara inte om den har rejäla knästöd för det var 7 år sedan, men med tanke på att jag jämnt rider unghästar så är det högprioriterat också.

Senast ändrad av en moderator:

Bomvidden är densamma på alla, vare sig det är en hopp eller dressyr. Bilden jag visade tidigare i tråden var en Top Dressage eller en Hippos i 37 bom, och den var ju inte bredare än en GS i 37 bom som jag har provat förut.

SÅ bred är inte din häst, han ser inte ut att vara bredare än en helt vanlig ponny.

Men att se det på ett foto, är ju stört omöjligt när man inte ens kan se det på plats med blotta ögat. För att få den riktiga bilden krävs ju en mätning, jag har gått igenom detta så många gånger med bägge mina hästar. Den ena en grov dam och en normalbyggd vallack, trots sin grovhet och en bedömning med ögat så borde damen vara den som drar den större sadeln och ändå är det tvärtom till allas förvåning.

Avalon har för högt bakvalv för min smak och jag tror jag skall hålla mig ifrån dressyrsadlarna. Jag trivs inte i dem och känner mig för låst i sätet. Rider man mycke med underskänklar är det säkert ok men jag använder inte underskänkeln ofta utan rider mest med sätet och behöver en helt annan rörlighet än vad dressyrsadlarna tillåter. De är ju inte så väl lämpade till gångartshästar precis då de kräver mer sätesridning, särskilt unghästar vilket är det jag rider mest och det enda jag har just nu... Tristan och Bennys Harmony ser mer intrerssanta ut, om de nu är tillräckligt breda vill säga...

När du skriver att du trivts med County, är det då deras islandsvariant du menar?

Vad är det som är så kul? Vanliga ponnier är bredare än vad man tror, och brukar se ut som en lagårdsdörr över ryggen. Och iom att du tycker att din häst kan ha Prestige 37 så är din häst INTE särskilt bred.

Boj: Klart det är skillnad att se hsten bara på en bild och IRL, men iom att Prestige 37 inte låg 20 cm ovanför hästen så drar jag slutsatsen att hästen inte är så hiskeligt bred...
Prestige 37 är smalare än Stubben 33,5, och skulle jag lägga någon av sadlarna på min häst hade den knappt fått plats på halsen, och min häst är långt ifrån så bred som "massiv nordsvensk".

Sambaengi: Har du kollat på Jensens islandssadel?

Där har du rätt, ang Stübben. Det fanns en hel del sadlar på SM och sadlarna är i dag bredare än de varit tidigare. Tittade på bl a Taktur med ställbar bom, tog hem Stübben Focus och provade ut i XW- helt underbara sadlar att titta på. De är bredare överhuvudtaget med mera plats för ryggraden/mellanrummet mellan bossorna. Det är bra att utvecklingen går framåt när det gäller sadlar till islandshästar.

Kom ihåg att jag köpte den här sadeln för fem eller sex år sedan. Då fanns det ytterst få breda sadlar som var väldigt korta samt passade svängd rygg. Prestigen var då den enda jag hittade och den har fungerat bra, kanske för att den är så följsam.

När du skriver att du trivts med County, är det då deras islandsvariant du menar?

Ja, jag tror det, om den nu fanns för 7 år sedan, jag är lite osäker och minns inte riktigt men både jag och hästen trivdes i sadeln vi provred. Den var i alla fall definitivt inte så djup i sitsen och hade inget högt bakvalv.

Jag blir så glad när man ser att en del har mätt gradantalet och även längden på sadlar och hästarnas mankbredd, för det är så svårt att få nån uppfattning om detta när i stort sett alla sadelmärken har olika system för breddstorlekar.
Jag önskar att det infördes ett enda gemensamt.
Jag vet att det innebär ca-bredder och längder på sadlarna, men i allafall! :)
Jag tackar Lill-hästen i Stav för deras strävan att få ett någorlunda överskådligt system för de sadlar de har hemma.
Hoppas fler följer efter.

Där har du rätt, ang Stübben. Det fanns en hel del sadlar på SM och sadlarna är i dag bredare än de varit tidigare. Tittade på bl a Taktur med ställbar bom, tog hem Stübben Focus och provade ut i XW- helt underbara sadlar att titta på. De är bredare överhuvudtaget med mera plats för ryggraden/mellanrummet mellan bossorna. Det är bra att utvecklingen går framåt när det gäller sadlar till islandshästar.

Kom ihåg att jag köpte den här sadeln för fem eller sex år sedan. Då fanns det ytterst få breda sadlar som var väldigt korta samt passade svängd rygg. Prestigen var då den enda jag hittade och den har fungerat bra, kanske för att den är så följsam.

Fortfarande finns det väldigt få breda sadlar till hästar med svängd/överbyggd rygg. Enda jag kommer på som man kan få riktigt bred är County (med måttbeställning). Stubben har på senare år fått bredare kanaler och blivit lite mjukare överlag, men tyvärr finns det ännu inte breda sadlar där heller, och till skillnad från de flesta märken så vägrar Stubben ta emot måttbeställningar (jag har försökt med både mutor och snälla ord, men hepp. Fabriken sa tvärnej. Där krossades min dröm om en Avalon, som är min absoluta favoritsadel of all times, till min breda häst.)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka