Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Tyvärr inte mätt Prestiges islandssadlar :/
Vidden är dock densamma som för alla Prestigesadlar, dvs bom 37 är endast runt 95 grader.

Det kan inte stämma. Jag har en Prestige Top Dressage till min megabreda islandshäst. Han mäter två händers bredd över ryggen (ca 20 cm) och är kort samt överbyggd. Den enda sadel som passade var Prestige. Den klämmer inte alls och sitter fortfarande, 5 år efter köpet, mycket bra. Det är 20 cm mellan ortspetsarnas "topp".
Vet att fler köpt Prestige pga de är så breda och korta.

Har bomvidd 37.

Vad har han för bomvinkel?
Jag har mätt Prestige 37 och den är INTE mer än 100 grader (och när jag mätte fick jag den till mellan 94-97) hur man än gör.
Korta är de inte heller, 17" var längre än min 18" Globus.

Min sadel som faktiskt är bred, är 130 grader, har 35-36 cm mellan ortspetsarna. Lite skillnad om man säger så...

Jämför själv:
Prestige 37

P3.jpg

Globus 34, 105 grader

framifrn.jpg

Din sadel är inte så bred..
Dålig bild på hur sadeln ligger på hästen, men den ser ut att ligga väldigt högt över hästen-

Den ser då ungefär ut som din Globus.

Ja, hade inget annat inne. Kan visa nya om du vill. Ligger högt? Det är ett renskinn under. Den passar perfekt ännu.

Den är inköpt för 5 år sedan, då fanns inte Globus t ex. Har tyvärr ej sett Globus så jag kan inte göra någon jämförelse.

Har du inga fler bilder på hur sadeln ligger på hästen? Tycker fortfarande den ser för smal ut..

Tycker nog den här visar bra hur den ligger.

http://img.photobucket.com/albums/v690/lenohr/LenasAlbum2/DSCF1252.jpg

Den lutar varken bakåt eller framåt, den ligger helt stilla och emot hela ryggen med bossorna - det finns INGA tecken på att den skulle vara för smal eller för bred. Inga märken varken fram av ortspetsarna och inget bak. En så väl anpassad sadel lär jag få svårt hitta.

*kl*

Vet inte hur den skulle ligga men en del Bates-sadlar finns i 15", dock är ju även de långa sadlar.

På den bilden tycker jag den ser för smal ut... Har du ingen bild direkt från sidan?

Här är hästen 50 kg tyngre och har mer svank pga spändhet, han är dessutom överbyggd 4 cm:

PrestigepSnutt0421.jpg

Jag tycker nog det är väldigt svårt se om en sadel passar eller inte via bild?? Nog kan man se om den är för lång och grava fel eller felläggning, men någon finkänsla kan du knappt få av de här bilderna. Jag har talat om att den ligger så bar den kan, glider inte, trycker inte, ligger väl om ryggen med gott om plats om ryggraden och klämmer ieet nånstans så det får du nöja dej med eller åka hit och titta efter själv :angel: Det är så vitt jag förstår väldigt svårt sadelutprova via bild :smirk:

Nej, man kan inte se små fel genom en bild nej, men genom att se balansen i sadeln kan man se om den ligger helt åt helvete eller om den är något att ha.
Sadeln såg att ligga hyfsat i balans (för att vara en så överbyggd häst, då är det svårt att få en sadel att ligga riktigt bra) men av de andra bilderna du visat ser den inte ut att komma ner ordentligt på hästen.
Och sen så var din sadel alldeles för lång...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka