Kortaste sadeln?

Sv: Kortaste sadeln?

Ja Globus CLIC i 16.5 ligger runt 35 cm. Har mätt två gånger, senast för några veckor sedan och den är verkligen kort. Hur det är med de andra globusmodellerna i 16.5 vet jag inte.

Vilken sadeltyp är kortast då?
Är allroundsadlar kortare än dressyr? Distans, hopp etc?

Albion och Clincher är ännu kortare.

Yeahnny: Globus Clic finns i 16" och 16½", Turner finns från 16½".
Den är några cm kortare då, exakt hur mkt kortare varierar från exemplar till exemplar.

Dressyrsadlar brukar vara kortast. Hopp och allroundsadel har en längre anläggningsyta. Distans och islandssadlar brukar ha ännu längre anläggningsyta.

Ja Globus CLIC i 16.5 ligger runt 35 cm. Har mätt två gånger, senast för några veckor sedan och den är verkligen kort. Hur det är med de andra globusmodellerna i 16.5 vet jag inte.

Oj ja det var kort! Jättebra ju! :banana:

Hur är breda kan man få sadlarna? Vad motsvarar de olika storlekarna? :d

Albion och Clincher är ännu kortare.

Yeahnny: Globus Clic finns i 16" och 16½", Turner finns från 16½".
Den är några cm kortare då, exakt hur mkt kortare varierar från exemplar till exemplar.

Är Albion ännu kortare än Globus Clic?
Är det nån som vet hur lång en Albion 16,5 eller 16 är i såfall?
Och vilken modell är det då?

Min mammas Olympic Jessica (dressyrsadel) var den kortaste hon hade på sin häst med 16,5 i bomvidd.

Vet inte exakt men min griffin ligger på 125 grader och Globus clicen 38 är ganska mycket smalare än den i det ex jag jämförde med iaf..
Kanske kan det variera lite från ett ex till ett annat för jag tycker att de ofta är ganska olika i sitt utförande.

Globus 38 och Griffin xxw är lika breda, det enda som skiljer sig är att Griffin har mycket mer utrymme framtill mellan bossorna, så den upplevs vidare på en häst, men mäter du dom skiljer det sig bara några grader.

D-K hur är det med prestige-sadlarna, det har ju kommit nån modell för Island om man kollar på agerstas hemsida. Men längd, vidd?

Förlåt för kidnappning av tråd, men du är ett "uppslagsverk" :bow:
... och tanke två, möjliga sadlar med rundbossor?

Tyvärr inte mätt Prestiges islandssadlar :/
Vidden är dock densamma som för alla Prestigesadlar, dvs bom 37 är endast runt 95 grader.

Ja, islandshästar brukar inte vara så breda iom att de är så små. Då de är så små och rätt så smäckra så brukar en bred islandshäst inte vara mer än 110 grader... Och oftast är de runt 95-105 grader.

Ok. Strunta i prestigen; men kortast möjliga, relativt vid och med rundbossor - vad finns det då att ta till. Prislapp än så länge max 25´ ;)
Ryggen på skrället är mera rund än rak.

Hm.. svårt.. Men då får jag nog svara Stubben... Har du en bild på hästen?
För det finns ju knappt några sadlar som är breda, korta och har rundbossor.. Eller det finns ingen sadel med rundbossor osm är BRED och rätt så kort... Dom som är korta är inte breda, och tror inte det finns en enda som verkligen är bred, vare sig den är lång eller kort...
Men det finns ju sadlar med kiblssor som är böjda i bommen, då finns ju t.ex. County.

Globus 38 och Griffin xxw är lika breda, det enda som skiljer sig är att Griffin har mycket mer utrymme framtill mellan bossorna, så den upplevs vidare på en häst, men mäter du dom skiljer det sig bara några grader.

Jag tog med min sadel till affären och jämförde en 38 clic med min Griffin och det skiljde ganska mycket bredmässigt på kopparjärnen. Så tyvärr så är det inte så enkelt att att det bara handlar om konstruktionen framtill mellan bossorna.
Nu är ju min visserligen supervid efter inridning, men det påverkar ju som du vet inte kopparjärnet.

Henri de rivel, kommer inte ihåg modellen (men Brandybus har en sådan) och jag tror de finns ner till 16"

Jag har mätt en Esperanza och en Griffin xxw och det skiljde bara några grader. Esperanzan såg dock smalare ut framifrån iom att den var helt ny och aldrig riden i, medan Griffinsadeln var begagnad. Men när man mätte dom skiljde det sig inte mer än 5 grader om man räknar med en viss felmarginal.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka