Kort på era körhästar NO.2

Sv: Kort på era körhästar NO.2

Maxi

dressyren2.jpg

Klubbmästerskap 22/10-06

ååhh :) vilket fint ekipage!!
:)

Tack tack! :)

Ser lite knas ut med draglinorna bara! :smirk: Dom jag fick med till selen var för korta så jag har fått använda mina gamla och haka fast dom med karbinhake i bröstan! :angel: Funkar som nödlösning men ser ju inte så snyggt ut kanske! ;)
Nya, som hör till selen, är beställda och på väg så! Hoppas det blir bättre och framför allt stabilare. :)

Till MittNyaJag:

Min häst hade i våras en sorts rengskållor. Det kliade inte på henne men när man drog i håret på ett visst område (hon hade t.ex en stort fält under manen, en på ena bakknäet och en på sidan vid virveln) så lostnade päls och hud som en enda "pensel". Blev kala fläckar. När man dragit ur en pälstuss var huden vit och "mjölig".

Prova bada hästen i Hexocil djurschampo, det hjälpte på min :idea: Milt och dödar all svamp och bakterier. Luktar supergott också :D

tvättade han i hexocil i sommras utan någon skillnad..
Han är lixom knölig på rumpan, som små skorvar, försöker låta bli att pilla bort dem men det lossnar hår i en liten toffs när man gör det..

De stora "såren" vet jag inte riktigt hur han gjort, han har några på rumpan pluss att han har/hade några i mankammen.. Jag såg aldrig pälsen lossna på dem, utan det var bara som en sårskorpa.
Har haft tjärsalva på dem och då har de blivit bättre..

Nu har han haft täcke på sig dygnet runt sedan jag stallade in dem och jag inbillar mig att det blivit bättre..
Har inte tillgång till varmvatten annars skulle jag väl provat tvätta honom igen, men det känns lite taskigt när det är kallt. :)

tvättade han i hexocil i sommras utan någon skillnad..
Han är lixom knölig på rumpan, som små skorvar, försöker låta bli att pilla bort dem men det lossnar hår i en liten toffs när man gör det..

De stora "såren" vet jag inte riktigt hur han gjort, han har några på rumpan pluss att han har/hade några i mankammen.. Jag såg aldrig pälsen lossna på dem, utan det var bara som en sårskorpa.
Har haft tjärsalva på dem och då har de blivit bättre..

Nu har han haft täcke på sig dygnet runt sedan jag stallade in dem och jag inbillar mig att det blivit bättre..
Har inte tillgång till varmvatten annars skulle jag väl provat tvätta honom igen, men det känns lite taskigt när det är kallt. :)
Eksem.

Använd ett riktigt eksem täcke på honom så fort du märker knott komma på vår/sommaren. Tvätta honom var 14 dag med Hexocil schampo,smörj in honom med Avs14 salva eller Gorisal. Håll noga koll på hans sår och behandla dom med det redan nämnda medel.Använd heltäckande eksem täcke med ordentlig huva.Smörj skap,insidan av lår,öron med tjärsalva.Och du kommer att ha en gladare häst även på sommarens gissel månader;) Klipp ner utsatta ställen rejält innan täckespåläggningen.

Jo, jag helklippte honom helt vid installningen och började med täcke efter det.
Håller honom kortklippt under vintern.. (han fäller inte pälsen, så jag klipper året runt..)

Redan inplanerat att köpa ett exemtäcke till våren.. Tips på bra? (helst inte allt för dyra..)
Bra att veta jag har rätt tanke..
Tycker dock inte det varit så mkt varken knott eller mygg i sommar, mestadels flugor man sett störa honom..

Men, menar du att jag ska tvätta honom varrannan vecka även under vintern, eller bara på sommaren?

Nej bara under knottperioden som behövs tvättas.Att förhindra smuts,svett och svamp att bildas därför tvätta var 14 dag.Men bara på de ställen där han är utsatt,man,svans,korset.

Kan rek Exklusivs täcke.Bra pris,stark hållbarhet.
P1010046_750.jpg

995:- och man kan välja färg dessutom;)

Senast ändrad av en moderator:

Maxi

dressyren2.jpg

Klubbmästerskap 22/10-06

Åh vad trevligt det ser ut!
Blir ju avis ju :D

Vill också ha bra träningsmöjligheter och inte en massa jädra skarsnö :devil:
Missade ju en lite träningstävling för ett tag sen pga två bilar som apjjade samtidigt och så skulle vi på en anna kurs förra helgen.
Men nej då, då var det snöoväder och halka så jag vägrade köra nån häst i transporten. Börjar ju få abstinens ju! :eek:
Jag som är så träningspeppad.

Men ser gärna fler bilder på er :)
Peppar en lite till så man inte tappar farten.

Nysnaggad? :D
Alltid lika söt spec med de röda lindorna o däckelunderlägget! :)

Det var inte många skillnader på Lulle o Lina? :confused:

Vagnen ser bra ut och så lång är den ju inte - har sett mkt värre! :D

Tycker det är bra att du satt bröstan som du gjort! :bow:
Jag tycker många sätter den för lågt och då sitter den ist på bogspetsarna.
Tycker det är lite bättre med bröstan lite på strupen (hästen kan få lite svårare att andas? - iaf ingen fara vid lätt vagn (som nästan alla har) eller lättare motionskörning)) än att den ligger över bogspetsarna (som troligen är lika känsliga som våra "benknölar"? tex armbågen).
Nu är ju bröstan mjuk och de flesta hästar med gott hull (underhudsfett) men det blir ju ändå en viss friktion om bröstan måste ligga på bogspetsarna...

Ang draglinorna kanske ett par - tre hål kortare bli bättre? :)

Ryggstycket ser lite spänt ut?
Om hästen arbetar rätt böjer/höjs ryggen och då är det bra om ryggstycket sitter lite lösare...

Jajamen!
Klippmaskinen har varit framma och dansat omkring. :D
Nu ska matte bara lära sig hur man snaggar en fjordman på bästa sätt..
Efter att kliat av sig manen två sommrar i rad så skippar vi den långa manen... :cry: :love:

Ryggstycket ser lite spänt ut?
Om hästen arbetar rätt böjer/höjs ryggen och då är det bra om ryggstycket sitter lite lösare...

Tackar för ditt svar, alltid bra att vet!
Men spänner jag den lösare åker den runt och håller på. Magen ör ju inte riktigt som den ska på den hästen:angel: Men jag ska absolut testa och se om det fungerar längre fram!

På ponnyer utan manke måste svanskappan sitta så den håller gjorden på rätt plats. Spänn gjorden först, sen svanskappan.

Lisa: bra inlägg om bröstan. Fick höja min brösta på träningen i tisdags, trodde hästen skulle bli blå om läpparna men icke, jobbade på som aldrig förr och dessutom med två i vagnen och i djup ridhussand. Egentligen är det med facit i hand få som inte kan ha brösta.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Jag ska äntligen bli med hund - igen! :bump: Efter min älskade schäferhanes Nero's bortgång där han sommaren 2012 fick somna in endast...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 081
Senast: Zvinto
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Övr. Grenar Min mamma är inte så bekant med kameran, men kunde växla mellan kort och film, duktigt...
Svar
0
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII

Omröstningar