Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

*kl*

Idag var det premiärtur för min lilla flicka att gå ordentligt i vagnen, och det skötte hon med bravur finaste-finaste flickan min :love:

Jag håller fortfarande och finjusterar inställningarna på selen och tror att jag nog kan höja bröstan ngt hål till?

Bakselen får jag inte heller riktigt ordning på, skall den ligga bra fram så halkar den ned bak & tvärtom :(. Jag skall se om jag hittar ngn bild som bättre beskriver problemet, men här kommer en bild från idag iaf:

kortur2.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Va duktiga ni är! Vilken söt bild :)


Ja , nu när jag har en körhäst igen så slänge jag väl in bilder på honom i den här tråden med :)

100519.jpg


100520.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Såg inte att du hade lagt fråga här också men jag såg ditt problem med bakselen i förra tråden men jag vågade inte kommentera när du inte frågade :confused:

Du behöver få fram baksele fästet på skaklen så att draglinjen (hålligen linjen) när din häst håller vagnen inte blir bruten. Som det är nu så kommer den antagligen att bli bruten och tryck kommer att hamna i bärremmen som går över korset. Vi hade en ponny en gång och vi fäste faktiskt bakselen i skakelöglan för att få perfekt "draglinje".

Du kan testa dig fram lite genom att stå jämte och din medhjälpare kan putta på vagnen för att simulera nedförsbacke. När du står jämte så kan du känna och se hur bakselen påverkar din häst.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Hej,

Jag vet inte riktigt hur man får fram en bild, men jag gör ett försök..
Jag har en 6 år och är körd i ett år, Han är en väldigt ambitiös häst.

Här är när vi tränar för andra gången lite maraton.. det gick jätte bra. :love:

100_1056.JPG[
 
Sv: Kort på era körhästar!

nähä det gick inte så bra med bilden.. jaha då blir det utan
 
Sv: Kort på era körhästar!

Såg inte att du hade lagt fråga här också men jag såg ditt problem med bakselen i förra tråden men jag vågade inte kommentera när du inte frågade :confused:

Du behöver få fram baksele fästet på skaklen så att draglinjen (hålligen linjen) när din häst håller vagnen inte blir bruten. Som det är nu så kommer den antagligen att bli bruten och tryck kommer att hamna i bärremmen som går över korset. Vi hade en ponny en gång och vi fäste faktiskt bakselen i skakelöglan för att få perfekt "draglinje".

Du kan testa dig fram lite genom att stå jämte och din medhjälpare kan putta på vagnen för att simulera nedförsbacke. När du står jämte så kan du känna och se hur bakselen påverkar din häst.

Oj, jag missade ditt svar, såg det inte förrän nu :(
Jag skickar ett PM till dig istället för att kapa tråden med mina frågor :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Här ett par bilder från gårdagens tur bland maskrosor och vitsippor. Muller tycker det är jättekul nu att äntligen få komma ut och jobba, och nyttigt också för den yngre pållen att komma med ut i släptåg. Det blir ju lite tråkigt att bara jobbas på hemmaplan annars.



 
Sv: Kort på era körhästar!

*kl*

Äntligen en bild på min blivande körhäst!
Inte jag som tagit bilden men jag lånar den från lojstahedrussen.se:

Tafl.jpg


Han är född den 17 maj på Lojsta Hed.

Vad tycker ni, är han en Mård eller en Järv?
 
Sv: Kort på era körhästar!

*kl*

Här kommer några bilder på min, han är född 08 och är under inkörning, han har endast haft vagnen 1 gång =) Han kommer bli min framtida körhäst/ridhäst :)


29740_1425215105866_1097402303_1234872_4749002_n.jpg

29740_1425214785858_1097402303_1234866_8155746_n.jpg

29740_1425214865860_1097402303_1234867_8343701_n.jpg

29740_1425215065865_1097402303_1234871_3935965_n.jpg

29740_1425215145867_1097402303_1234873_3502128_n.jpg
 
Sv: Kort på era körhästar!

Åh jag blir så himla sugen på att köra när man ser alla bilder!
Har aldrig någonsin provat att köra häst någon gång men ser så himla kul ut! Om man skickar iväg hästen på inkörning, är det bara att hoppa i vagnen och köra sen då? :angel:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 528
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 586
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 311
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 838
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp