Kort på era körhästar!

Sv: Kort på era körhästar!

Idag körde jag, sambo och hund en sväng med Lillen upp till kyrkan för att dricka kaffe, ca 90 min fram och tillbaka. Nya bootsen funkar kanon nu med ledskydden som skyddar mot skav i karleden. Härligt :)

Malte och Lillen hade roligt ihop, de ville helst springa ikapp de stunderna Malte fick vara lös, riktigt söta ihop och bra draghjälp till Lillen :)

100701.jpg



På väg hem från kyrkan. Prästen som råkade komma förbi när vi precis kommit kom fram och
skulel kela lite med honom och hunden :)

100702.jpg


100703.jpg



Malte och Lillen travar på fint:

Filmklipp
 
Sv: Kort på era körhästar!

Den ser väldigt bekväm ut din vagn måste jag säga :)

Nja, jag är inte så förtjust i den, med förra hästen körde jag nästan bara med min maratonvagn så den här är hemsk i jämförelse ;)

Men jag lånade kuskkilen från maratonvagnen och satte dit provisoriskt på rockarden och då blev det så mycket bättre, får ont i ryggen nästan direkt utan kil.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Aha, ja om man jämför med en maratonvagn så kan jag förstå om det är ett visst "nerköp" :p

En kuskkil har jag faktiskt funderat på om jag skulle pröva på min lilla amatörvagn, jag har en ovana att sjunka ihop som en potatissäck när jag kör och därmed få rätt ont i ryggen. Kanske en kil skulle lös en del av mitt hållningsbekymmer?
 
Sv: Kort på era körhästar!

Aha, ja om man jämför med en maratonvagn så kan jag förstå om det är ett visst "nerköp" :p

En kuskkil har jag faktiskt funderat på om jag skulle pröva på min lilla amatörvagn, jag har en ovana att sjunka ihop som en potatissäck när jag kör och därmed få rätt ont i ryggen. Kanske en kil skulle lös en del av mitt hållningsbekymmer?

Japp, men håller på att lacka om maratonvagnen inför försäljning + att Lillen inte är körd med fyrhjuligt än så då känns det bra att lära känna honom först med rockard.

Det skulel det säkert. Jag får MYCKET bättre hållning. Utan kil sjunker jag ihop direkt och blir jättetrött i ryggen nästan direkt, idag körde jag ändå 45 min åt gången utan att bli trött :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

*KL*
Mina körhästar.
http://bruksponny.zoomin.se/Z2893023
Jag har visat dem tidigare i tråden, men den bruna heter Muller, är 13 år, erfaren klippa som drar vagn på olika uppdrag, marknader bl a.
Fuxen Merlin är 5 år, och gör små framsteg i inkörningen. Jag är inte säker på om han kommer fungera 100% som körhäst, men tränas för det ska han ändå. Han är till salu pga att vi inte fungerar så bra ihop.

Han gör trots detta framsteg, och nu har vi kommit så här långt... (klicka på länken ovan)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jag får nog testa en sån då. Jag har ett kraftigt skumgummi hemma som jag kunde skära till en provisorisk kil av att testa med först, så behöver jag inte slänga ut pengar på en riktigt innan jag vet om det gör ngn skillnad för just min hållning.
Jag återkommer med resultatet av testet :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vilken fin vagn! Jag vill också ha...:love:
(fin häst också)
Dina boots till hästen ser ut att sitta bra. Vad är det för märke??
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vilken fin vagn! Jag vill också ha...:love:
(fin häst också)
Dina boots till hästen ser ut att sitta bra. Vad är det för märke??

Ja visst är den, fast den är ganska dum att köra, kommer i självgungning på något sätt och känns som den ska trilla ihop ;) Blir nog inte mycket mer körning med den i år känns det som, kom inte ihåg att den var så obekväm.

Ja dom funkar över förväntan! Till min gamla häst hade jag easyboot epic men dessa är betydligt bättre hittills. Det är cavallo sport men jag fick köpa till ledskydd (vilket dom också rekommenderar) för han fick skav av dom i karleden först, men med skydden så verkar det funka toppen :)
 
Sv: Kort på era körhästar!

Jaha. Går det inte att lösa med att flytta sätet eller ändra vikten någonstans? Man ska alltså försöka om det är möjligt provköra vagnar innan man köper. Bra att tänka på i framtiden.
 
Sv: Kort på era körhästar!

Vi var ute på körtur igår, med båda våra hästar och i sällskap med grannen. Unghästen fick hänga med på släp, han tränas till packhäst eftersom barnen inte kan rida på honom ännu. Om ett tag ska vi prova med sadelväskor. Han har haft dem på sig över sätet i sadeln ett par gånger, men jag har inte velat fästa dem än bakom sadeln som man brukar. Han är inte bekväm alls med nya saker som vi hittar på med honom.

Jag tog kort. Ibland kommer jag ihåg att använda den.:D Kameran alltså...

Underbart hur vi bor egentligen. Sköna, trafikfria småvägar i storskogen, bredvid sjöar, smultronställen och härlig utsikt, hur långt man nu orkar köra.:love:

Unghästen Merlin vid kvarnen där vi fikade.



Min äldsta dotter 9 år har blivit så duktig på att köra vagnen. Hon orkade i 2½ timma innan hon bad att få byta med mig. Jag höll i Merlins grimskaft utom vissa bitar när jag skulle kuta i förväg för att ta bilder.



Grannens b-ponny. Hon har en sk skitsele, men har löst det alldeles förträffligt med att få bort svanskappan och fästa bakselen och få upp skacklarna till rockarden. Svanskappan gick inte använda till denna ponny, eftersom han kliar svansen pga exem. Resultatet blir ett utmärkt ekipage som fungerar till hemmakörning. :bow::)



 
Sv: Kort på era körhästar!

Åh jösses så härligt det såg ut, vad avundsjuk jag blir! :D
Jag vill också bo så som ni bor, här hos oss finns det inte alls så fina körvägar och till råga på allt är E4 och järnvägen framme och förstör på flera ställen :(
 
Sv: Kort på era körhästar!

Övningskörning inför bröllopskörning:

Vi HAR satt en rem till bröstan fel, skedde i hasten och med utselning a´la lite bråttom... och nej, bröstan ligger inte så bra på Viggo, det är en shiresele som är omställd lite här och där för att passa honom skapligt inför denna gång. Men lokselen funkade ju inte till skacklarna på denna vagn så då får det gå en gång (ja tre med provkörning och övningskörningen då).

Men han är duktig gamle travhästen!

Kusken Jenny och groomen Rouise vid parken i Borlänge:

Parken.jpg


Kusken Rouise och groomen Jenny med en för tillfället lite stressig Viggo - han vet ju att vi vänt hemåt och stan var lite läskig!

Stressad.jpg


Det känns bättre om man får lite moraliskt stöd av Jenny:

trstad.jpg


Hemma hos Jenny, stående bredvid transporten känns allt bra igen!

Finkrning.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 528
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 585
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 311
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 838
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp