Kört idag, tömmar!!

Shettisar

Trådstartare
Var ute en runda precis och retade upp mig på tömmarna (likadant varje gång) jag använder tyg eftersom de är lätta.Men de hakar ju upp sig överallt.Är det inte i bogträna framtill så är det i något spänne. Någon som vet vart man hittar läder tömmar passande shettis... Är osäker på längden mao.

Sv: Kört idag, tömmar!!

Börjes har. Såg ett par tömmar där för ca 400 kr tror jag. Och så tror jag Hööks har för 150kr.

vad har man för längd på tömmar till en shettis?

sitta på? antar att du menar i kärran eller? nu har jag ju inte någon kärra eftersom jag ska börja köra in honom denna sommaren och därför tänkte jag köpa tömmar så jag kan börja tömköra...
annars beror det väl på hur nära jag sätter mig;)

är det skillnad på körtömmar och tömkörningstömmar förresten? eller kan jag använda samma?

ska du tömköra ska du ha 16 meter, minst. Till shettis kan 14 duga.

jag har mina Tärnsjö tömkörningstömmar även till körning, älskar dem för mycket för att låta de ligga i sadelkammaren. De är 16 meter.

Till körning kan det räcka med ca 10 m till stor häst. kanske 8 till shettis?

Av en slump kom jag över reptömmar till min shettis, de är väldigt bekväma och lagom tyngd i tycker jag. Det bor väl en liten brukskörare i mig... ;)

Bra att dom är bekväma.;) Sjävl har jag fått låna ett par travtömmar och tycker dom är jätte bra :) och dom är BRUNA mkt viktigt har jag hört "host"

ja det var dom jag tittade på när jag kom på att det kanske är olika för körning och tömkörning:)
dom såg fina ut, men det kanske blir bökigt med så långa till en shettis...eller? känns så onödigt med ett par för tömkörning och ett par till körning!

vilka matrial är smidigast, jag brukar ju föredra läder...men jag tyckte jag såg på hööks eller nåt där det var läder och rep för att det inte skulle haka sig eller nåt...

kasst enligt mig, tömkörning kräver läder.
dessutom har jag vid två tillfälle varit med om att hööks tömmar med rep gått sönder. Inte kul alls med en skenande tömkörningshäst.

Ja,jag har bestämt mig för att satsa på reptömmar också.Så jag ska inhandla rep( bomull) och min käre far har lovat att fixa karbinhakarna och fläta in så de sitter på sin plats....

läder är det tyngd i, det behövs i tömkörning, rep vet jag inte, men jag kan aldrig få den fin fina känslan i rep som i läder. Klumpigt att tömköra med, och blir smutsigt.

En smaksak, med andra ord. De lädertömmar jag har provat hittills har känts klumpiga, tycker jag. Jag föreställer mig att det är som med lädertyglar; gudomliga om de är "inridna" och av bra kvalité, men inte annars.... Och så är det ju så mycket enklare att göra rent reptömmar, ner i spannen med dom bara! :)

Edit: förresten, varför behövs det tyngd i tömmarna när man tömkör menar du? Inte när man kör "vanligt"?

Jag har också reptömmar, mest för att det blev billigast så. Köpte 12 m tjärat(?) hamparep på EKO och två BGB-hakar ca 150 kr kostade det totalt. Tycker att de funkar jätte-bra att köra med, fast jag tror nog att de är tyngre än lädertömmar.

behövs det så mycket som 14 meter till tömkörning tror du?
ska man satsa på för långa körtömmar då eller för korta tömkörnings tömmar? vill inte gärna ha två!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 221
Senast: JennyLz
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar