Kort fråga

Yrja

Trådstartare
Vad är anledningen till att valpar under 4 månader ej får införas på utställningsområdet? Är detta nytt eller har det alltid varit så?

Först och främst för att dom verkligen ska ha fått ordentligt skydd av sina vaccinationer. Sen i övrigt tycker inte jag att valpar under 4 månade har på en utställning att göra oavsett, då det är så mycket intryck och en "osäker" miljö för en liten valp med så otroligt många främmande hundar omkring sig :)

Okej, men jag trodde att de hade fullgott skydd när de får andra sprutan, de får ju första vid 8 veckor redan och innan dess har de ju skydd av moderns antikroppar. Väldigt märkligt tycker jag, från 12 veckor hade varit mer rimligt.

Tack för svaren! :)

Enligt en veterinär jag pratade med för ett tag sedan så tar det ett par veckor för vaccinet att få full effekt, så 4-månadersgränsen är väl satt med lite säkerhetsmarginaler.

Okej, men jag trodde att de hade fullgott skydd när de får andra sprutan, de får ju första vid 8 veckor redan och innan dess har de ju skydd av moderns antikroppar. Väldigt märkligt tycker jag, från 12 veckor hade varit mer rimligt.

Tack för svaren! :)
När valparna får första sprutan vid 8 veckors ålder kan de fortfarande ha kvar mammans antikroppar i blodet. Dessa antikroppar attackerar då vaccinet och "neutraliserar" det innan valpen hunnit bygga upp ett immunförsvar mot vaccinet. Därför fyller man på vaccinet vid tidigast 12 veckors ålder för att säkerställa fullgott skydd. Det är också därför vissa väljer att vaccinera först vid tidigast 12 veckor och då räcker det med en spruta.

När valparna får första sprutan vid 8 veckors ålder kan de fortfarande ha kvar mammans antikroppar i blodet. Dessa antikroppar attackerar då vaccinet och "neutraliserar" det innan valpen hunnit bygga upp ett immunförsvar mot vaccinet. Därför fyller man på vaccinet vid tidigast 12 veckors ålder för att säkerställa fullgott skydd. Det är också därför vissa väljer att vaccinera först vid tidigast 12 veckor och då räcker det med en spruta.
Precis. :) Men vaccinet skyddar alltså först 1 månad efter sprutan om vaccinet inte givit effekt vid 8v?

Precis. :) Men vaccinet skyddar alltså först 1 månad efter sprutan om vaccinet inte givit effekt vid 8v?
De har ett visst skydd men kanske inte 100 %-igt. Man får t ex inte heller gå kurs med en valp under 12 veckor. Men eftersom majoriteten av hundarna i Sverige är vaccinerade är det osannolikt att valpen blir smittad av något. Det här med 12-veckorsregeln är alltså att ha både hängslen och livrem. Man ska inte vara så rädd för att valpen blir smittad att man bara håller den hemma. Så fort den landat lite ska den ut och upptäcka världen!

De har ett visst skydd men kanske inte 100 %-igt. Man får t ex inte heller gå kurs med en valp under 12 veckor. Men eftersom majoriteten av hundarna i Sverige är vaccinerade är det osannolikt att valpen blir smittad av något. Det här med 12-veckorsregeln är alltså att ha både hängslen och livrem. Man ska inte vara så rädd för att valpen blir smittad att man bara håller den hemma. Så fort den landat lite ska den ut och upptäcka världen!
Det finns ju en hel del annat som en valp kan drabbas av och som det inte vaccineras mot. Magsjuka t ex och kennelhosta kan slå hårt på en valp (och ja, även en valp som är vaccinerad mot kennelhosta kan få det beroende på vilken sort det är osv). Så det finns många andra bättre ställen en än hundutställning att miljöträna en valp på :)

Sedan är det väl också så att de inte måste få sista sprutan vid precis 12-veckor heller? Att det kan variera lite? 1års-sprutan är det ju tex inte alls noga med, förutsatt att de fått 12-veckors då.

(Tillägg: med "inte noga med 1års-sprutan" menar jag att du lika gärna kan vaccinera hunden nästa gång när den är 2-3 år, om hunden inte ska in på tävlingsplats innan dess.)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 140
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka