Korsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsemanship
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 341
H

horsemanship

Hos hundar brukar man ju säga att blandraser oftare är friskare än rashundar eftersom aveln under lång tid varit alltför inriktad på utseende istället för funktion. I ridsporten finns det ju vissa sådana raser, men många raser har ju ändå avlats på prestation mer än utseende.

Vad anser ni då om korsningar i hästaveln? Vet att många är emot det med motiveringen att det redan finns bra raser för alla ändamål och att man bör inrikta aveln på att utveckla dessa, men finns det fler argument? Eller argument för korsning?

Är även nyfiken på korsningen nordsvensk/PRE som börjar komma mer och mer. Någon som har erfarenhet?

Sv: Korsningar

Ursäkta, såg nu att det redan fanns en tråd i detta ämne. Men det vore fortfarande intressant att hör om någon har erfarenhet av korsningen nordsvensk/PRE.

Personligen har jag inget emot korsningar. Men avel t.ex. med två hästar som inte har goda förutsättningar att ge en bra avkomma tycker jag är dumt oavsett om fölet blir renrasigt eller en korsning. Men om man avlar en ras med en annan och väljer dem efter sina egenskaper och vad de tidigare gett för avkommor och så så tycker jag inte det spelar någon roll. Men dumdristig avel finns inom alla raser, inte bara korsningsaveln.

Och i stort sett allt som vi idag kallar för renrasigt uppkom ju genom korsning...

Och i stort sett allt som vi idag kallar för renrasigt uppkom ju genom korsning...

Precis, en väldigt bra åsikt. Fast då återkommer ju förespråkarna för renrasiga hästar och säger att det redan finns raser för alla ändamål.

Personligen anser jag att har man ett funktionellt mål med en korsning är det väl minst lika legitimt som som ett funktionellt mål för en renrasig häst. Att däremot korsa för att få en "cool färg" eller likande som vissa gör utan tanke bakom rasernas förutsättningar tycker jag är fel.

Fast själv har jag en knabstrupper, som ju är en ganska ung ras, vilka en gång i tiden togs fram just för att man ville ha hästar med "en cool färg" och bättre häst än honom får man leta efter....

OM man ska hålla på med korsningsavel så bör det ha ett syfte.
Att korsa två individer av olika ras, men med liknande egenskaper och användningsområde, med målet att få en häst som är bättre än båda sina föräldrar, tycker jag är helt okej och det är väl SÅ man har korsat fram många av de raser vi har idag.
Men Vad man vill annat än att "få en söt fölunge" när man korsat två raser med vitt skilda användningsområden, DET kan jag inte begripa.
ex islänning/fjording
ardenner/fullblod
travhäst/hopphäst
etc.

Håller med.

Min fundering angående nordsvensk/PRE har med detta att göra. De är ju två raser med helt olika rörelsemönster, men jag vet att många som avlat på denna korsning har hoppats på att få nordsvenskens temperament och muskelmassa, men mer ridhästmodell. Fast jag känner ingen som har en sådan korsning, så jag vet inte hur resultatet blir.

Allavel kräver ju ett mål. Det ska vara ett riktig oc väl grndat sådant, inte bara att få ett föl på sitt sto.
Har man nu målet klart för sig så gäller det att man har för sitt mål lämpliga individer. Än så länge så är ju inte detta något konstigt eller?
Men när man kommer till korsningsavel så börjar folk ofta göra väldigt konstiga saker. Om vi går tillbaka till hundarna så har ju ingen ny ras kommit fram av en en stak korsning. Utan det är uppfödare som haft ett antal individer och under en tid avlat på de ny egenskaper man vill ha. Det kräver ganska många olika individer för att få fram ett underlag för en ny ras där man kan säga att just dessa egenskaper är de som kommer att dyka upp hos avkomman.
När det gäller hästar och korsningsavel så handlar det ofta om en person och ett sto som ska betäckas med en hingst av en annan ras för att man ska få en bättre avkomma än stoet till sig själv. Dett är egentligen inte någon seriös avel och det kommer inte heller att för med sig något för framtiden rent avels mässigt.

Vill man ha seriös korsningsavel och få fram nya raser/egenskaper så måste man ha X antal lämpliga ston och hingstar. Finns säkert någon som är bra på genetik som ange antalet som behövs minst för attt homogenitet på de genskaper man vill ha fram utan att det blir för mycket inavel. Det förkommer i stort sett inte idag. En privatperson har inte de ekonomiska förutsättningarna för detta plus att det tar mycket längre tid med hästar än med hundar. En tik blir ju könsmogen mycket tidigare än ett sto och kan få både fler kullar och fler valpar på en gång än vad man får ut av ett sto.
Inom rasföreningarna håller man på med utvecklingar av raserna genom att ha genensamma riktlinjer och mål, så att alla som avlar inom rasen kan hjälpas åt.

Man kan väl snegla åt ridponnyaveln för att inse hur svårt det är att konsolidera en ras som i sig har en massa andra raser i sig.

Allavel kräver ju ett mål. Det ska vara ett riktig oc väl grndat sådant, inte bara att få ett föl på sitt sto.
Har man nu målet klart för sig så gäller det att man har för sitt mål lämpliga individer. Än så länge så är ju inte detta något konstigt eller?
Men när man kommer till korsningsavel så börjar folk ofta göra väldigt konstiga saker. Om vi går tillbaka till hundarna så har ju ingen ny ras kommit fram av en en stak korsning. Utan det är uppfödare som haft ett antal individer och under en tid avlat på de ny egenskaper man vill ha. Det kräver ganska många olika individer för att få fram ett underlag för en ny ras där man kan säga att just dessa egenskaper är de som kommer att dyka upp hos avkomman.
När det gäller hästar och korsningsavel så handlar det ofta om en person och ett sto som ska betäckas med en hingst av en annan ras för att man ska få en bättre avkomma än stoet till sig själv. Dett är egentligen inte någon seriös avel och det kommer inte heller att för med sig något för framtiden rent avels mässigt.

Vill man ha seriös korsningsavel och få fram nya raser/egenskaper så måste man ha X antal lämpliga ston och hingstar. Finns säkert någon som är bra på genetik som ange antalet som behövs minst för attt homogenitet på de genskaper man vill ha fram utan att det blir för mycket inavel. Det förkommer i stort sett inte idag. En privatperson har inte de ekonomiska förutsättningarna för detta plus att det tar mycket längre tid med hästar än med hundar. En tik blir ju könsmogen mycket tidigare än ett sto och kan få både fler kullar och fler valpar på en gång än vad man får ut av ett sto.
Inom rasföreningarna håller man på med utvecklingar av raserna genom att ha genensamma riktlinjer och mål, så att alla som avlar inom rasen kan hjälpas åt.

När man talar om de friska blandrashundarna menar man ju vanligtvis inte de som är avlade på att bli en ny ras, utan de som precis som vissa korsningar hos hästar är rena gatukorningar.

Håller med om att rasföreningar som hjälper uppfödarna med riktlinjer är jättebra, det finns ju även föreningar för vissa korningstyper som ännu inte fått rasstandard vad jag vet, även om jag inser nu att jag inte kan nämna någon just nu.

nja..alltså. Det går inte riktigt att jämföra hästavel med hundavel ändå, dessutom är det en faktisk myt att blandraser i regel skulle vara friskare hundar . Ang hästblandrasavel ser jag inte lika allvarligt på det som på hundar där jag sällan ser positivt på det. Frågan är VAD en bättre häst är? Vad ska den vara bättre på/till? Behöver den vara bättre? Givetvis ska häsarna i fråga vara sunda tycker jag, men vad avkomman blir i vad för sammanhang vet jag int eom jag tycker att det spelar någon roll. Måste den ha bra gångarter? Mer motor och krut? osv... Nej, den måste ju inte det..Alla vill ju faktiskt inte ha vad i regel klassas som bra och "fina" hästar. Det är många som tycker att en skruttig ardennerkorsning räcker gott och väl när de bara vill ta skogsrundor med pållen och i regel bara är ute efter en häst som är lugn , stabil och trygg...oftast är det ju just dom här "roliga" korsningarna som finns där på marknaden då. Även ridskolorna köper dessa korsningar och även renrasiga ponnys/hästar som har ett gott temperament men kanske inte ett fullgott steg eller är dugligt mer än på de lokala klubbtävlingarna. Däremot är det inte lika lätt att hitta just den här typen av häst i renrasaveln där man oftast strävar efter en bra tävlings eller showhäst. Där spelar typ, gångarter och kanske hur pass bra hästen skulle duga i avel mer roll.
Där vill man ofta ha mer motor i också.

Jag har svårt att tänka mig att många i renrasaveln kan tänka sig avla för den andra marknaden, dvs "snäll o trygg med bred rygg" marknaden.

Angående friskare blandraser beroe det väl lite på hur man ser det. Det är ju ett faktum att vissa raser t ex har betydligt högre antal hjärtfel än andra pga felaktig avel, även om denna siffra vad jag vet är påväg ner. Så egentligen är det väl inte blandrasen i sig som är friskare utan frånvaron av felaktig avel. Givetvis finns det ju massor av raser som är minst lika friska som blandraserna.

Håller helt med dig om att bättre prestationer inte får vara det enda målet med avel. För fritidsryttaren är inte hästens steg och hoppförmåga. Givetvis inriktar sig även prestationsaveln på bra temperament på sina hästar, men vad som är bra temperament skiljer sig ju lite mellan en dressyrhäst på toppnivå och en ridskolehäst.

Men nu diskuterar du hopp/dressyravel, jag tror inte att inblandning av andra raser skulle göra ett dugg skillnad för hållbarheten. Ffa för att de traditionella raserna redan är blandningar. Hingstar kasseras om de har defekter. Den allra största delen problem som dessa hästar har är relaterat till piloterna.

Angående friskare blandraser beroe det väl lite på hur man ser det. Det är ju ett faktum att vissa raser t ex har betydligt högre antal hjärtfel än andra pga felaktig avel, även om denna siffra vad jag vet är påväg ner. Så egentligen är det väl inte blandrasen i sig som är friskare utan frånvaron av felaktig avel. Givetvis finns det ju massor av raser som är minst lika friska som blandraserna.

Absolut, men en sjuk renras får ju inte automatiskt friska valpar om den korsas med en annan ras. Sjuk+sjuk blir så gott som aldrig frisk.
Jag vet att det dock är vanligare med mentala fel/brister i hundblandisaveln än vad det är ur fysisk hälsostatus. Oftast för att folk korsar hundar som är avlade för olika ändamål hej vilt men också för att blandraser inte deltar i mentaltester eller genomgår hd röntgen och annat som förhoppningsvis renrasavlarna ska försöka hålla efter. Däremot säger jag inte nej till en blandras med ett ändamål. Tex vorsteh/husky som tydligen ska vara en utmärkt slädhund.

Men nu diskuterar du hopp/dressyravel, jag tror inte att inblandning av andra raser skulle göra ett dugg skillnad för hållbarheten. Ffa för att de traditionella raserna redan är blandningar. Hingstar kasseras om de har defekter. Den allra största delen problem som dessa hästar har är relaterat till piloterna.
Fast de är ju inte blandingar i dagsläget utan långt tillbaka och det är ju inte riktigt jämförbart med dagens "produkt". Jag kan mycket väl tänka mig att man kan förbättra hållbarheten på hästarna genom att tillsätta låt säga ponny. Men på lång sikt eftersom att en sådan korsning kanske inte skulle vara jätteönsvärd för den som vill satsa järnet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har inte menat att diskutera enbart hopp/dressyravel även om jag nämner det i tidigare inlägg. Tvärt om så säger jag ju i flera inlägg att avel inte enbart ska inriktas på prestation, vilket även annan avel än hopp/dressyr gör. Jag har medvetet undvikit att ta ställning till huruvida renrasig skulle vara bättre eller sämre än korsningar inom hästaveln.

Att dagens raser är korsningar i grunden har jag ju också sagt.

Förstår helt enkelt inte om du håller med mig eller debatterar emot mig. Det är måndag morgon och jag har jobbat hela natten och ska jobba många timmar till, så det är väl därför...

Absolut, men en sjuk renras får ju inte automatiskt friska valpar om den korsas med en annan ras. Sjuk+sjuk blir så gott som aldrig frisk.
Jag vet att det dock är vanligare med mentala fel/brister i hundblandisaveln än vad det är ur fysisk hälsostatus. Oftast för att folk korsar hundar som är avlade för olika ändamål hej vilt men också för att blandraser inte deltar i mentaltester eller genomgår hd röntgen och annat som förhoppningsvis renrasavlarna ska försöka hålla efter. Däremot säger jag inte nej till en blandras med ett ändamål. Tex vorsteh/husky som tydligen ska vara en utmärkt slädhund.

Sjuk+sjuk blir sällan frisk ovsett om det är korsningen är renrasig eller inte är ju helt sant :) Vilket ju visar att det är felaktig avel och inte renrasigheten som ger felen.
Menar du att det är vanligare med mentala brister hos blandisar än hos renrasiga. Det var nytt för mig, även om man givetvis har hört skräckexempel på korningar som givit helt instabila individer.
Min blandis har ett utmärkt ändamål. Inte jakt, vallning, draghund eller liknande. Han vill bara gosa med mig och bättre ändamål än så kan inte jag komma på ;)

Med eller emot. Inte vat jag, Jag har inte fattat var du står i debatten heller!! Två förvirrade tycks det.

Jag har inget problem med korsningar och inget problem med renrasavel heller.

Jag svårt att se varför korsningar som sådant skulle tillföra tex hållbarhet. Jag är 100% övertygad om att hållbarhet och sundhet i första hand har med ridning och hästhållning att göra.

Den andra marknaden behöver ingen avla för specifikt. Den kommer liksom till av sig självt. Hästarna finns. Köparna tycks också finnas.
Däremot tror jag inte att varken korsningar eller renras spelar ngn roll. De flesta hästar kan passa i den marknaden. De flesta hästar har också störra kapacitet än sina piloter. Oavsett vilken ambition piloten har.

Jag har inte riktigt tagit ställning egentligen. Jag argumenterar ofta med mig själv i mina inlägg vilket gör dem lite förvirrande, sorry.

Men som du säger, för fritidsryttaren spelar renras eller korsning mindre roll, och korsning innebär ju inte automatiskt bättre hållbarhet, tvärtom kan ju en ogenomtänkt korsning få problem med felaktig byggnad mm.

Någon sa tidigare att avel på ett sto enbart för att få en bättre avkomma än stoet inte är seriöst och inte tillför något till aveln och det kanske förvisso är sant, men för den enskilda hästägaren, med ett bra friskt sto, som önskar förbättra hennes egenskaper och därmed få en bättre sporthäst som ser större möjlighet att göra detta genom korsningsavel bör ju kunna göra det. Som du säger finns det ju en marknad för dessa hästar också.

Alla vill ju faktiskt inte ha vad i regel klassas som bra och "fina" hästar. Det är många som tycker att en skruttig ardennerkorsning räcker gott och väl när de bara vill ta skogsrundor med pållen och i regel bara är ute efter en häst som är lugn , stabil och trygg...oftast är det ju just dom här "roliga" korsningarna som finns där på marknaden då. Även ridskolorna köper dessa korsningar och även renrasiga ponnys/hästar som har ett gott temperament men kanske inte ett fullgott steg eller är dugligt mer än på de lokala klubbtävlingarna.
Att hävda att korsningsaveln generellt skulle ge fler hästar som är lugna, stabila och trygga är väl lika dumt som att generellt hävda att blandrashundar alltid är friskare... ;)

Det är MÅNGA som vill ha ett föl med sitt travarsto, men de har INGEN som helst aning om vad stammen bakom stoet brukar lämna och jag tror nog att ganska många av dessa travarkorsningar INTE faller in under kategorin "lugn, stabil och trygg"....

Sen är jag övertygad om att det finns massor med lugna, stabila och trygga hästar inom renrasaveln också, både bland halvbloden och andra raser, t.ex tinker/IC, nordisar, kallblodstravare, morganhästar, fjordingar och säkerligen många andra raser också.

Man kanske ska börja med att kolla in avelsmålen för varje specifik ras. Det är säkert inte så många som tänker tanken att skaffa sig ett engelskt fullblod för promenadridning i skogen. Eller för skogskörning (dra timmer). Likka lite som man köper en islandshäst om man vill tävla hoppning på högsta nivå eller en ardenner som förstahandsval när man vill tävla dressyr...
De varmblodiga ridhästarna (halvblod) ÄR de facto inriktade på att producera tävlingshästar, enligt ASVHs mål, kanske ska man som ryttare söka bland andra raser om man är ute efter något annat. :idea: Utan att för den skull klaga på halvbloden!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 829
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 488
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 762
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ohh - vad trött jag blir på många av er i den här tråden. Många av de traditionella raserna har problem. Den traditionella aveln... 21 22 23
Svar
440
· Visningar
39 936
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka