Det är ingen myt att hundar som inte fäller inte sprider sina proteiner/aminosyraföreningar vidare i lika hög utsträckning som hundar som fäller.Jag tror många lever kvar i villfarelsen att det är just hundHÅR som är allergena, och därför tror man att hundar som inte fäller automagiskt är 'allergivänliga'. Numera vet vi ju att så inte är fallet, det kan vara mycket på och runt hundarna en allergiker reagerar på, men myten lever kvar.
Det som är en myt är att detta (hur mkt/litet hunden fäller) är det enda som spelar in.
Vad som också spelar in är hur mycket allergener en viss individ har och hur väl de aminosyraföreningarna en viss hund har mest av matchar en viss allergiker.
Båda dessa faktorer (eller alla tre) spelar in.
Man kan testa valpar och potenteilla föräldrardjur för de olika aminosyraföreningarna. I teorin och ganska långt i praktiken kan man alltså avla för allergivänlighet med båda faktorerna inräknade. Jag gör det själv, jag är allergiker och jobbar dessutom med hundar i offentlig miljö (terapi-hundar) samt bedriver avel...så jag ser att det går att påverka till betydande del.
Labradoodle F1r fäller dock ganska rejält eftersom korthår i kombination med "helhår" ger en ganska ordentligt fällande päls. Så de som vill ha Labradoodles som inte fäller behöver välja uppfödare som avlar F2 osv samt har samarbete med ex Embark eller på annat sätt kan utesluta att korthårsgenen finns där.
Retriever x pudel är inte alls min kopp te, MEN vill man ha icke-fällande sådana redan som F1r så är det snarare Golden, Tollare, Flat (alltså långhår) man ska ta till från retriever-hållet.