Korsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 897
T

Tess82

Har någon betäckt nordsvensk & varmblod?
Hur blev avkomman isåfall?Berätta lite, nyfiken bara :)

Sv: Korsningar

Jag har ridit en sådan häst tidigare som blev mycket lyckad!
Härlig galopp och lättlärd. Drömhäst i personlighet och utseénde!

Men sen finns ju risken att de blir mindre lyckade också.

Orkan
016.jpg

Det var inte många som hade korsat så inte :) ?! fler??

Jag känner till en sådan korsning, nordsvensk brukshäst och varmblodig travare. Nordsvensken var av ypperlig typ, god stam och hingsten var en hältdrabbad travare som inköpts som sällskap (jo, dom hoppades nog på föl också...inte så nogräknat folk, tyvärr). Avkomman blev en underbar liten varelse som vid 4 års ålder fick tas bort p.g.a. inflammerade kotor på alla fyra. Man kan misstänka att hingsten nedärvde det dåliga då stoets alla tidigare föl med rena nordsvenskar aldrig haft problem:smirk:

Det innebär att man ska vara noga med båda föräldradjuren så att det är friska sunda djur som ser ut som hästar ska se ut samt stämma överens i typ. Dom får gärna komplettera varandra. Dock finner jag korsningen som sådan rätt onödig då det redan finns raser som täcker upp de flestas behov. Vill man ha en lättare typ av nordsvensk finns kallblodstravaren t.ex.:cool:

PREMIÄR - mitt första inlägg på Buke.....
Och mitt i prick dessutom när det gäller kunskap i trådämnet.
Jag köpte i vintras en häst som är just korsning varmblodstravare (modern) och nordsvensk (fadern). Hon är sju år, relativt outbildad (jag rider engelsk dressyr med lite AR-inslag) men väldigt lättlärd och otroligt mjuk/smidig/flyttbar. :)
Till exempel behöver jag bara lägga an skänkeln en aning så flyger hon iväg i skänkelvikning! När hon är riktigt lösgjord, avslappnad och går i form är hon hur lätt som helst att rida.
Dessutom har hon ett helt fantastiskt stabilt psyke även om hon inte kan daltas med. Men ingen skymt av varmblodets nerver (har haft två rena såna tidigare), fast mycket egen motor. För att inte tala om vilken utstrålning hon har, man kan lätt ta henne för hingst pga av grov hals och kraftig, lite kort kropp, som ändå inte påminner om nordsvensken då hon är mer långbent.
Hon har ett problem dock - blir ganska upphetsad av galoppen och fattningen. Läste nånstans att galopp kan vara som knark för hästar och det är en bra beskrivning. Min teori är att hon har blivit inlärd galoppen på helt fel sätt, för hon kan verkligen galoppera, lägger massor med meter under sig i varje språng.
Men för övrigt sitter jag mest och skrattar av lycka när jag rider, för hon är verkligen en dröm som det är få förunnat att få äga.:D

Jag har känt en sån häst som var resultatet av en tjuvbetäckning. Mamma kallblodstravare och pappa varmblodstravare. Den såg ut som ett nättare kallblod, lite ponnyaktig. En trevlig, välpropotionerlig häst!

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Ketrawzc
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka