Sv: Korsningar
PREMIÄR - mitt första inlägg på Buke.....
Och mitt i prick dessutom när det gäller kunskap i trådämnet.
Jag köpte i vintras en häst som är just korsning varmblodstravare (modern) och nordsvensk (fadern). Hon är sju år, relativt outbildad (jag rider engelsk dressyr med lite AR-inslag) men väldigt lättlärd och otroligt mjuk/smidig/flyttbar.
Till exempel behöver jag bara lägga an skänkeln en aning så flyger hon iväg i skänkelvikning! När hon är riktigt lösgjord, avslappnad och går i form är hon hur lätt som helst att rida.
Dessutom har hon ett helt fantastiskt stabilt psyke även om hon inte kan daltas med. Men ingen skymt av varmblodets nerver (har haft två rena såna tidigare), fast mycket egen motor. För att inte tala om vilken utstrålning hon har, man kan lätt ta henne för hingst pga av grov hals och kraftig, lite kort kropp, som ändå inte påminner om nordsvensken då hon är mer långbent.
Hon har ett problem dock - blir ganska upphetsad av galoppen och fattningen. Läste nånstans att galopp kan vara som knark för hästar och det är en bra beskrivning. Min teori är att hon har blivit inlärd galoppen på helt fel sätt, för hon kan verkligen galoppera, lägger massor med meter under sig i varje språng.
Men för övrigt sitter jag mest och skrattar av lycka när jag rider, för hon är verkligen en dröm som det är få förunnat att få äga.