korsgaloppsproblem

A

Annaaa

nån som har nåt tips på hur jag kan träna bort att min häst byter till korsgalopp i stället för att byta helt då man ska byta galopp över hinder? hon är 15 år o anstränger sig verkli9gen inte i onödan, vilket gör det svårare att få henne o samarbeta.

nån som har nåt tips?? :bow: :bow:

Sv: korsgaloppsproblem

Kan hon göra rena byten på marken?? Annars borde ni öva in det först... Det kan hjälpa att visa tydligt med ben, hand och vikt vilken galopp du vill hon ska landa i.

hon kan inte göra rena byten på marken nej, hade inte tänkt börja med de heller på ett tag, då jag inte ridit henne alltför länge o vi fortfarande kämpar på med förvänd galopp, vilken knacklar lite den med pga av att hon vill byta, o då till korsgalopp. att visa tydligt med ben händer o vikt försöker jag allltid göra, o de går om jag riktigt får överdriva övningen, tex genom att direkt lägga en volt efter hindret i det nya varvet, då jag ganska mycket överdriver hjälperna för henne. det är när jag ska rida rakt efteråt som det bvlir svårt

En kompis till mig har exakt samma problem. Hon red då en dag i åttor, och en bom mellan volterna som hon red snett över och försökte byta (jag hopaps du förstod?). Det kanske du kan prova?

tack, det lät vettigt.
får testa sen när hästen blir helt frisk.
tack tack!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 618
Senast: Piaff
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 376
Senast: Dentaku
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur