Korsbands ruptur bakknä!

Dokkan

Trådstartare
Hej!
Någon som har varit med om korsbandruptur på bakknä på sin islandshäst ?
Min 3 åring står nu i boxvila sen 2 månader tillbaka ,är opererad oviss prognos säger vetrinär! Hans fördel är att han är ung!
Behöver höra om det gått bra för någon annan med samma skada !?

Inte Islandshäst, men rehabat 2 halvblod med skador på korsband.
Ena hade slitit sönder korsband och övriga ligament rätt ordentligt. Men vi(vet främst som även är kirurg och gör såna op)valde försöka rehaba utan op först.
Prognosen var dålig.
Jag hyrdes in och tränade den 2-3ggr/dag sjukgymnastik för hand i skritt i ridhus. De dagar jag behövde ledigt fick matte leda hästen med kinesiotejp och små manchetter från sjukgymnasten. Vi tränade också med en balansplatta för att stärka upp.
Den var väldigt energisk, rörlig och inte så väluppfostrad vid start. Den fick absolut inte hoppa till av risk för att dra upp skadan mer/igen.
Så det var lite pyssel.
Det tog nog ett år innan den var igång helt. Sen har den funkat i ett gäng år nu.
Den har jag för mig inte läkte ihop skadan helt av det man såg på UL. Men kliniskt visade den inga symptom och ansågs vara ok.

Den andra hade lindrigare skador. Men tråkig diagnos iaf. Den var lite mildare i temperament och hade matte som kunde ta över rehabjobbet själv efter några månader och några veckors inskolning. Den var också igång efter ca 1 år. Det är dock en dressyrhäst och den hoppas inte normalt iaf.
Den ovan reds både hopp/dressyr. Och just bommar/hopp kom ju långt fram i tiden efter ca året rehab i dressyr.

Finns ju bra rehabfolk både i form av tränare och sjukgymnaster.
Så läker hästen bara efter operationen så kan du leta såna nära dig.
Bor du i Sthlm kan jag rek sjukgymnast.
De kan ju gärna låta bli att belasta iom både smärta och motorisk svårighet efter såna skador. Då måste man kunna ändra om rörelsemönstret till ett sunt sådant för att stärka upp runt knäet för att inte få fler rupturer, instabilitet eller sekundära problem i andra områden.
Det gör man via lite speciell dressyr, sjukgymnastik, aquaträning(med bra tränare som förstår hur de måste jobba)etc.

Min kille har jobbat med en del såna fall. Det är flertalet det gått väl för trots pissig diagnos.
Jag tror nog diagnosen skulle se bättre ut generellt om eftervården/rehaben blev lika noggrant planerad och utförd som operationerna. Det är den ju oftast inte.

Gör sjukgymnastik på honom varje dag i boxen! Tycker hans rörelse blivit bättre. Stora problemet är att han är som tickande bomb.... går knappt att leda just nu bockar och stegrar sig .... livrädd att tappa honom!

Gör sjukgymnastik på honom varje dag i boxen! Tycker hans rörelse blivit bättre. Stora problemet är att han är som tickande bomb.... går knappt att leda just nu bockar och stegrar sig .... livrädd att tappa honom!

För vissa kan det ju hjälpa att droga dem då. Men vissa får ju sina ryck iaf och blir nästan bara farligare iom att de blir mer svårpåverkade och slöa mentalt och fysiskt sas.
Jag brukar ta igenom ett tydligt signalsystem i träns rätt fort. Där man har signaler för att sänka huvudet, böja sig och ge efter för tryck. Så man kan formge dem. Då kan man ofta reda upp de värsta utbrotten om man är snabb. Stenhård lydnad i allt!
Sen kan man ju nyttja de naturliga drifter som lugnar: hålla mätta, försöka aktivera mentalt, ev nyttja flock om det går, hålla varma, försöka se vad som triggar utbrotten och undvika det en period då de är som känsligast.
Den första vilden fick jag droga lagom i början, undvika tider med mycket rörelse på gården och försöka forsla in i ridhuset så fort det gick innan jag fått honom lydig.
Han var ju medelålders, extremt rörlig, explosiv och inte direkt uppfostrad. Matten var väldigt sadelfast och orädd fälttävlansryttare. Så hon lät honom normalt bara rusa av sig regelbundet för att han skulle vara påverkbar. Nu när det inte gick blev det ju större problem än med en häst som fått lära sig vara lugn, lyssna etc även om det sas spritter i kroppen på dem.

Får du svårt att få det att funka går det ju alltid att lämna dem på rehab hos proffs.
Som proffs vet man hur man låter bli att tappa dem, hindra utbrott och gör träningen effektiv.
De måste ju, när de får det, röra på sig för att bli bra igen.
Så med sån här svår skada som är så viktig att de inte drar upp igen kan det vara värt det om man är osäker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 279
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej, Vår häst har brutit tornutskotten i manken. Det är 5 st tornutskott som är brutna och då det inte fanns några sår och...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: Allis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30