Gör sjukgymnastik på honom varje dag i boxen! Tycker hans rörelse blivit bättre. Stora problemet är att han är som tickande bomb.... går knappt att leda just nu bockar och stegrar sig .... livrädd att tappa honom!
För vissa kan det ju hjälpa att droga dem då. Men vissa får ju sina ryck iaf och blir nästan bara farligare iom att de blir mer svårpåverkade och slöa mentalt och fysiskt sas.
Jag brukar ta igenom ett tydligt signalsystem i träns rätt fort. Där man har signaler för att sänka huvudet, böja sig och ge efter för tryck. Så man kan formge dem. Då kan man ofta reda upp de värsta utbrotten om man är snabb. Stenhård lydnad i allt!
Sen kan man ju nyttja de naturliga drifter som lugnar: hålla mätta, försöka aktivera mentalt, ev nyttja flock om det går, hålla varma, försöka se vad som triggar utbrotten och undvika det en period då de är som känsligast.
Den första vilden fick jag droga lagom i början, undvika tider med mycket rörelse på gården och försöka forsla in i ridhuset så fort det gick innan jag fått honom lydig.
Han var ju medelålders, extremt rörlig, explosiv och inte direkt uppfostrad. Matten var väldigt sadelfast och orädd fälttävlansryttare. Så hon lät honom normalt bara rusa av sig regelbundet för att han skulle vara påverkbar. Nu när det inte gick blev det ju större problem än med en häst som fått lära sig vara lugn, lyssna etc även om det sas spritter i kroppen på dem.
Får du svårt att få det att funka går det ju alltid att lämna dem på rehab hos proffs.
Som proffs vet man hur man låter bli att tappa dem, hindra utbrott och gör träningen effektiv.
De måste ju, när de får det, röra på sig för att bli bra igen.
Så med sån här svår skada som är så viktig att de inte drar upp igen kan det vara värt det om man är osäker.