Korsa arab

WG_84

Trådstartare
Jag skulle vilja betäcka "mitt" arabsto och tanken med min avel hade i så fall varit att ta fram en större och mer maffigare dressyrhäst till mig själv.

Vad skulle ni rekommendera mig att betäcka med?

PRE ger väl en godkäns ras, hisapanoarab?
Friser ska väl också vara en trevlig korsning.

mer förslag?

Sv: Korsa arab

Betäcker du med en godkänd halvblodshingst så får avkomman gröna papper oxå. Betäcker du med ett fullblod som är godkänt för angloavel så räknas även där avkomman som renrasig.

Finns många alternativ :D

Nja vi har inget avtal i sverige med den spanska PRHá föreningen i spanien , Så tyvärr blir det antingen en PRE /arab korsning eller tvärtom ;-)
Men utan tvekan en suverän ras !!
För att få den renrasig så krävs det att den är inskriven i rasens hemlands stambok , Men kanske det kan komma så smånigom ,

För ganska så många år sedan så skrevs dom in i stamboken ,men det var för att Cria Caballar i spanien hade hand om både PRE och PRHá s inskrivningar, Nu så är det ANCCE som skriver in rena PRE och spanien har ett eget hispano förbund som sköter den rasen.

Tesora

Nja vi har inget avtal i sverige med den spanska PRHá föreningen i spanien , Så tyvärr blir det antingen en PRE /arab korsning eller tvärtom ;-)
Men utan tvekan en suverän ras !!
För att få den renrasig så krävs det att den är inskriven i rasens hemlands stambok , Men kanske det kan komma så smånigom ,

För ganska så många år sedan så skrevs dom in i stamboken ,men det var för att Cria Caballar i spanien hade hand om både PRE och PRHá s inskrivningar, Nu så är det ANCCE som skriver in rena PRE och spanien har ett eget hispano förbund som sköter den rasen.

Tesora

PRE är ju en ras som tilltalar mig, men vart kan man då registrera en sådan korsning?

Finns det några PRE hingtar där man betalar en språngavgift och sedan en levandefölavgift?

Det är SH som ska regga dom korsningarna , Och dom ska reggas som antingen PRE /arabkorsning el arab/PRE korsning,
Tror inte att man kan regga dom som PRHá då detta är en ras som har egen stambok,
För om du betäcker två PRE som inte är inskrivna (även om man vet att dom är rena) så är detta ju en korsning i alla fall;)

Tror inte heller spanien skulle bli så glada om dom skrivs in som ren PRHá .
Angående hingstar så är kanske det bästa att gå in på www.swedishprehorses.se sida och titta på avelshingstarna där .

Tesora

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka