Korrekta hjälper för Galoppfattning

N

Nate

Hur går en korrekt galoppfattning till egentligen? Jag har analyserat sönder den. Allt från ställning osv till skänkelhjälper alltså. Tycker det är lite olika beroende på vad det är för häst man rider. Ställer ni hästen innåt eller öppnar ni och ger plats för bogen (alltså nästan ställd utåt)?

Sv: Korrekta hjälper för Galoppfattning

Det beror ju på om du rider på volt eller inte, om du rider på volt, så ställ hästen inåt,gör en halvhalt, flytta bak ytterskänkeln och fram innerskänkeln och "tryck till". Rider du på rakt spår gör du på samma sätt men utan att ställa hästen. :)

fokusera på att ge plats för insidan
och hitta balansen från ytter bak

Sedan måste olika ryttare fokusera på olika saker för att förbättra kvaliteten i fattningen, givetvis gäller det oliak hästar också

Men grunden är att tillåta enligt ovan

Det beror på hur långt man har kommit med lydnaden o orken i fattningarna.
i början krävs det mer hjälper o sedan förfinat med mest sätesfattning.
håller inte alls med om att man ska lämna ngn plats för innerbogen/ bakbenet, då hästen tippas innåt.

Innersidan blir kortare i en bra fattning, därför bör man inte länga ut den sidan.
En kort kram i innertygeln hjälper hästen att komma inunder sig i fattningen, plus att det oxå är en hjälp för att fatta rätt galopp.
Den har man även nytta av i bytena, för att få ett rundare istället för flackt byte.

Insidans ben sätts i marken längre fram än utsidans i varje språng.
Hästen är ju de fakto förskjuten i kroppen i galopp - insidan går före

måste släppas fram om galoppen skall bli rund.

De flesta avråder från insidans tygel, även kyra :D
Men alla rider inte lika - och alla måste inte göra samma

lev väl

Jag skrev inte att man ska hålla i innertygeln, utan en kort kram.
I momentet efter fattar hästen.

Har ridit mkt olika hästar sista året och därmed känns det som jag tappat bort lite hur en korrekt fattning skall gå till. På vissa har man måstat öppna för innerbogen och andra fungerar det bättre med att ställa lite innåt (vi pratar alltså galopp på volt här). Tidigare har jag aldrig tänkt så mkt på hur man fattar galopp utan mest tänkt att nu är det galopp from här och så har det fungerat med automatiska hjälper. Känns som att jag har analyserat sönder fattningen och schabblat bort tekniken som jag hade innan.

Det är nog sant att det kan bli så om man måste fokusera på olika saker. till slut blri man förvirrad :D

Det jag brukar säga som grund är att man skall sitta på ytterbak (släppa upp - fram insidan) och ge hjälpen med skänklarna.
Min tyska fröken säger ytter - inner (eftersom galoppen börjar med ytterbak)

Sedan så behöver olika ryttare instruktioner - hur man kommer dit.

och alla har olika problem.
I mitt eget fall har jag haft problem med att få rätt galopp pga skada - men kvaliteten i fattningarna har varit bra.

Någon annan har problem med att hästens ramlar in i galoppen, och då behövs något annat att fokusera på

(jag är inte så förtjust i att man säger att man skall flytta fram underskänkeln - för då flyttar man bak inner sittben och låser höften och då blir det fel :crazy:

På en för väl skolad häst och man flyttar fram inner sittben så böjer man bakdelen på hästen så den hamnar inanför spåret. Om man istälelt sitter på utsidan så kan hästen själv flytat fram inre sittben när det bakbenent kommer under)

Senast ändrad:

ja men det där var ett ganska okomplicerat svar. Ska tänka på det. Sitta på ytter bak alltså. Det som har förvirrat mig är att den ena hästen jag ridit (dressyrare) kräver att man sitter ner och får hästen framför sig samt öppnar för inre bogen i galoppfattningen. Medan den andra (hopp) ska man ställa innåt och lätta (typ lätt sits) i fattningen. Gör jag som det första alternativet med den andra hästen så blev det helt fel galopp.

Susan skrev:
(jag är inte så förtjust i att man säger att man skall flytta fram underskänkeln - för då flyttar man bak inner sittben och låser höften och då blir det fel :crazy:
Hur menar du här?
På en för väl skolad häst och man flyttar fram inner sittben så böjer man bakdelen på hästen så den hamnar inanför spåret. Om man istälelt sitter på utsidan så kan hästen själv flytat fram inre sittben när det bakbenent kommer under)
Fattar du med enbart yttre sittbenet?

För höger galopp:

Förbered hästen med en eller flera halvhalter. Belasta höger sittben mer. Vänster skänkel ligger något tillbakadragen och inverkar begränsande. Höger skänkel förblir på plats (går inte fram) och ger vid behov en lätt framåtdrivande impuls. Inner tygel ställer hästen, ytter begränsar ställningen och förhindrar att hästen faller ut över ytter bog. Inner sittben/höft svingas framåt-nedåt. Här kommer fattningen. Eftergift, ffa på inner tygel.

Jag är ju så auktoritetsbunden att jag gör precis så. :D Fast imorse testade jag att kasta fram innerskänkeln och slänga mig på mage på en stackars liten fyraåring. Det är dock inte att rekommendera... :crazy: Det blev varken galopp eller bra så att säga.

Jag behöver min vrålande ridlärare igen!

Jag är uppväxt på en hoppdominerad ridskola.
Där fick man lära sig att fatta med tån invriden på bogen.
Funkade det med

Hästar kan ju vara lärda olika, och fungerar då på olika hjälper.
men skall man ner till basic så tycker jag de två är viktigtast

Detta med att sitta på det yttre bakbenet är bra att kunna om man har problem med att få fel galopp. För at få rätt galopp så måste man kunna kontrollera hur hästen balanserar sig - och sitta i samma balans :)

Beskrivningen ur boken är bra - den beskriver idealhästen och idealryttaren - men den fungerar tex. inte på en ryttare som viker sig i midjan för mycket då blir det som sagt gärna fel galopp

En ryttare som glider ned åt höger och som ytterligare belastar höger sittben har väldigt svårt att få en höger galopp på en häst som är känslig för vikten.

Hästen kan omöjligt fatta höger galopp med tornutskotten pekande åt höger.

Likaså så måste ställningen verkligen få över hästen på det yttre frambenet - annars så blockerar den bara insidan

Kan man kontrollera sin och hästens balans och riktning så kan man kontrollera att det blir rätt galopp - man kan då också ganska lätt byta galopp.

Blri det fel åt båda hållen på häst numemr två?

axel skrev:
Jag är uppväxt på en hoppdominerad ridskola.
Där fick man lära sig att fatta med tån invriden på bogen.
Funkade det med

Fattade de galoppen (haha) över ryggen eller bara med benen?

axel skrev:
Hur menar du här?
Kroppen styrs av balansernade reflexer - flyttar du fram underskänkeln - så händer en motverkande spänning någonstans i kroppen

Det är väldligt vanligt att när underskänkeln åker fram att ryttaren ryttaren tippar bäckenet framåt och därmed minskar vinkeln i höften
Vinkeln i höften behöver öppnas i galoppen särskilt när inner bak kommer in - om galoppen skall kunna bli rund tretaktig och genomsläpplig

axel skrev:
Fattar du med enbart yttre sittbenet?
Nej jag fattar galopp med skänkeln och släpper fram insidan

Jag har haft ENORMA problem med högergaloppen efter skadan
Vänster galopp blir jättebra med att gå nedåt - framåt med inner sittben

Högergaloppen måste jag dock fokusera på att hålla honom i rätt hållning, jag måste sitta i öppnatänk - på rätt bakben - och fattar med skänklarna.
Jag lyfter också i fattningen med bäckenet, men kan inte skjuta fram inner höft - då den redan är framme. trycker jag fram inner isttben där mera så viker jag mig i midjan

Nordis går inte att störa i munnen - då tappar han ryggen utan får ridas bara i sitsen

Nordis är jätekänslig för balans tappar jag mitt öppnatänk så byter Han till vänster :angel: :angel: :angel: Klockrent :D

Vi är väldigt brs på byten åt det hållet, det går åt andra hållet, men är svårare.

Senast ändrad:

Tja . om de var på hugget så satte de iallafall bakbenen under sig, men annars blev dt med nöd o näppe gal. i framvikt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 267
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025