Korrekta hjälper för Galoppfattning

Sv: Korrekta hjälper för Galoppfattning

hmm då kommer nästa fundering
STOPPPPPPPP
KL
nu såå

men vilken skänkel fattar galoppen då :confused:
eller vilken skänkel gör såå att hästen FATTAR galoppen :confused:

min kuse det tyska eländet :love: :love: som står i hagen och har blivit rund och goo om magen ni vet :smirk:

där har jag haft en spegelvänd galoppfattning
men nu fattar jag mer med sittsen vikten höften
ja ni vet:smirk:

Jag har alltid fått lära mig att fatta med ytterskänkeln, eftersom det är motsvarande ben på hästen som börjar galoppklivet. Dvs ytter bak.

När jag gör galoppfattning så trycker jag bara till lite med de höftbenet, vänster höftben för vänster galopp.

kl

brukar dra bak ytterskänkeln något medan innerskänkeln behåller sin postition. har stöd på yttertygeln, men hästen ska vara något ställd inåt, kramar om innertygeln lätt, för att i nästa sekund "nästan" släppa den och samtidigt trycka till med ytterskänkeln.

måste "släppa" innertygeln på min häst då jag har en tendens till att dra i den och då hämma hans inre framben till att kunna galoppera uppåt. om jag "släpper" innertyglen så kan han komma upp mer med inre frambenet. brukar även titta utåt för att sittbenen ska hamna rätt. har också en tendens där att skjuta höfterna åt fel håll (viker i midjan) så att han fattar fel galopp i hans svagare varv. men dock inte så mycket längre, då jag börjat med alla dessa "småknep", som jag hela tiden får finslipa. ;)

*knapplån* Vad gör det för skillnad i galoppen egentligen om man fattar för inner skänkel istället för ytter?
Förr på ridskolan fick vi lära oss att fatta genom att bla föra bak ytter.

Det var vanligt för 30 år sen o ledde till att många hästar både fattade o fortsatte att galoppera på dubbla spår.
efter det så började iallafall jag m fl. att fatta för innerfoten istället o gör nog så än idag om än med mer sitsinverkanskombination.

Susan skrev:
Detta med att sitta på det yttre bakbenet är bra att kunna om man har problem med att få fel galopp. För at få rätt galopp så måste man kunna kontrollera hur hästen balanserar sig - och sitta i samma balans :)

Det är f_n så trixigt för en medioker ryttare som mig att göra följande i fattningen av höger galopp

vikten på vänster, stark ytter skänkel, lätt ställd åt vänster och skåla ur hästen i höger sida och fatta därefter galopp genom att föra fram höger sittben/skänkel!

Han vill snabbt som ögat byta till vänster och jag måste lixom "stänga för" den sidan.. I min värld trodde jag att jag underlättade genom att ställa honom svagt till höger i stället.. så fel man kan ha :o

*fast nu är det jättestor skillnad då han har stärkt sig, men tänket måste fortfarande finnas kvar.. jag tycker det är jättetrixigt då det frångår allt jag har lärt mig tidigare*

Jag rider bara förvänd sluta( som du beskriver) om jag har problem med fattningarnas kvalité eller rakriktningen.
Det är mkt avancerat o svårt för hästen

jasså är det det jag gör!! :rofl:

Men det funkar bra för jag får bra koll på yttersidan och han byter inte.

Inte bara svårt för hästen, jag tycker det är skitsvårt för det känns inte "logiskt" (å andra sidan tycker jag inte att öppna är logiskt heller, en vanlig hederlig sluta är klockren för min hjärna :angel: )

Det kan oxå vara motställd öppna.
Tycker att det räcker med att man tänker en anings förvänd sluta för att fattningen ska bli bättre.
Sen tycker jag att de blir bättre i lite öppnatänk.
Fy fabian vá mkt tankar det blev:p

Vet faktiskt inte, kanske för att ytter bak är det ben som "startar" galoppen? Gör det själv endast för att jag har lättare att sitta rakt över hästen samt ha rak hållning, annars blir den något framåtböjd.. :o

Ah äntligenen som har samma problem som jag själv haft och kommit fram till samma lösning

Det tog flera år för mig att lista ut hur jag skulle fatta höger galopp
Ännu felr hur jag skulla gör för att behålla den.

och jag fick bara samma puckade itnruktioner varje gång - ställ inåt - flytta fram inner skänkel och kallops så belastade han fel diagonal :devil:

Jag tror inte du rider förvänd sluta - eftrsom du skålar ur högersidan utan att du kontrollar tornuskotten samt ser till att släppa upp och fram insidan
Ytterskänkeln hindrar dig också att dratta ned tillhöger

Min byter oxå om jag bara råkar andas fel vågar iten göra någonting, lyckas nu svänga men än så länge motorcykelsväng....:angel:

Det var det som jag menade med motställd öppna.
Man kan även fortsätta att galoppera så o öka tempot-stretch

Jag har igenom denna tråd varit i vänster galopp o inte riktigt fått till allt:o

Senast ändrad:

Det är dina begränsningar som gör att du får göra så i höger galopp eller känsligheten hos hästen? (kombination?)

I detta specifika fall för min del är det hästens, svag i vänster bak. Han har dock blivit starkare och klarar "övningen" bättre nu.

axel skrev:
Det kan oxå vara motställd öppna.
Tycker att det räcker med att man tänker en anings förvänd sluta för att fattningen ska bli bättre.
Sen tycker jag att de blir bättre i lite öppnatänk.
Fy fabian vá mkt tankar det blev:p

Jag tänker - alltså finns jag :D

Tänker alldeles för mkt.
Jag har skitont i ryggen o hästens ET hade tel. tid igår kväll, som jag missade.

Kan bara tala för mig själv och jag tänker också för mkt..

Hästens ET? kanske du kan prova med en människovariant på det?
Krya på ryggen!!!

Det är både den ena hästen o jag som behöver med. kompetens.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 268
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025