Ö

Ökenvind

Är inte så insatt i körning som tävlingsgren, undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig? Jag har en korsningsponny, sto, liten B, född -03. Hon har ingen stamtavla. Skulle jag kunna tävla körning med henne? Isåfall, i vilken ålder kan man börja tävla? Har man någon "chans" med en så liten ponny? Är det någon gren som är lämpligare för små hästar?

Sv: Körponny

Hej!

Klart du kan tävla med din ponny. Ponny delas in i olika kategorier precis som i hoppning, så att alla ska ha möjlighet att klara maxtider. Det viktigaste är att ponnyn har framåtbjudning och någorlunda bra steg.
Det tuffaste momentet är maratonsträckorna, men inte i Lätt klass, där kan alla vara med, det är den medelsvåra som har längre sträckor och fler hinder. I Lätt klass är man i mål innan man hunnit få upp flåset :) ca 20 minuter tar en maratonsträcka i Lätt klass.

Här inne finns folk som tävlar shetlandsponny, ända upp till SM, de kan berätta mer hoppas jag. Jag tävlar stor häst, men ska förhoppningsvis tävla ponny till våren.

Vad är det för raser i din bponny?
Eller är det morsningkorsningras?
mvh jenny

Tack för snabbt svar!:) Ponnyn är en "sharab", shetland-arabkorsning, supersnabb och smidig, kvicktänkt och smart. Kan det va´nåt?

Här är en bild på henne från i somras!
JPRROMHRGPOPE.jpg

sharaben ser ut som in isis!

Araber har ju ett vackert steg och shettisar en jädrans vilja, så det kan nog bli nåt att sätta framför vagn.

Håller du på med inkörning nu eller är det på planeringsstadiet än så länge?

/jenny

Jag har börjat tömköra henne så smått men själva "inkörningen" måste jag ha hjälp med. Viktigt att det blir rätt från början. Roligt att du ser positivt på "rasmixen", kanske är en toppenkombination!;)

I vårt grannstall står faktiskt också en "sharab" och det är en jättefin liten ponny!

Jag tror att det är på förslag att man inte skall kunna tävla i högre klasser än msv med ponnysar under 1.20...

*knapplån*

Jag måste få fråga en sak ang bredden på vagnar osv.
Om jag ska tävla min a-ponny i enbet och har en rockard...måste den då vara minst 115cm bred eller?...var finns dessa regler så man kan kolla upp om ens vagn är "godkänd"?
Och om de nu är så att min vagn är 110cm..hur i fasen bär man sig åt för att bredda den 5cm??
Var räknas bredden..från hjul till hjul och ifs är de från den ytte sidan man mäter?

Sen det här med groom....det är ett måste i alla tre grenar och finns de då någon åldersgräns...har för mig att jag har läst 16år någonstans,men är inte säker.

Tack :bow:

Å vilken sött, större bild?

Klart du kan tävla med den. Bara att köra på :D
Det enda du behöver kolla upp är regler för vagn med mera och ha utrustning som du kan tävla med så är det bara att tävla på, vilket gäller i ungefär alla tävlingar. Fast du kanske behöver grönt kort elelr liknande innan du får tävla, vet inte vad som gäller inom körning men har för mig att det finns något som liknar grönt kort där.

Ska själv "köra in" min ponny nu fast jag tror juförsig att hon reddan är inkörd :angel:

Tack för alla svar! Nu känner jag mig riktigt sporrad att "köra" igång :) med träningen. Ska försöka hitta någon lämplig person som hjälper till med inkörning. Vad kan det kosta tros?

Jag hade en med samma korsning. Ser inget konstigt med det. Pufffans Kotte är nordis/shettis. Rasen spelar väl ingen roll?

Hon är en toppenhäst ALLA gillar henne. Att jag frågade om rasens betydelse vid körning berodde på att jag inte känner till körningens TR. För övrigt anser jag att hästen ska få möjlighet att arbeta med något som den är lämpad till och trivs med.

Ras har aldrig någonsin en betydelse för om hästen är körbar elelr inte, det enda som rasen kan spela in på är hur mycket den får dra som maximum.

Jag har ingen anning om vad det kan kosta att få sin häst inkörd. Dom få som har kört in sin häst efter inköpet har gjort detta själva utav dom som jag känner till.

Månge gåner så kan ena korsning vare bättre än ena ren avlad häst. Jag tyck att månge renavlade häster koster på tok för myck.

JO så är det ofta, dom har oftast bättre psyke.

Min dam är ju renavlad New Forest å där kan man snacka om typisk personlighet för rasen, juförsig står det inget om den i rasbeskrivningen :D Fast det är trevligt med den personligheten, dom ifrågasätter allting å låtsas som att det är farligt å så står man någonstans å skänklar å hon beter sig som att hon ska hoppa över den minimala pinnen, man tror verkligen att hon ska hoppa, seddan går hon över som ingenting ligger där. Det är en dypisk New Forest personlighet :D

Tvärtom! NF är ärliga tuffa ponnyer som går överallt! Men smarta, så har man inte ledarskapet tar dem hand om det :)

måste ju ställa upp för New forestarna!

Ärliga är en sak, envisa en annan. Det håller både jag å min ridlärare med om :D
Allt ska ha en anledning till varför det ska göras.

Härligt, som jag själv med andra ord.

"bara döda sillar följer strömmen" Hmm..

Har ju en NF på prov nu och han kan visst bli rädd för nåt, men då stannar han, tänker, och kollar sen noggrannt under lupp vad det hemska är för något. Härlig inställning på en körponny iallafall.

/jenny

Ah okej, trevligt. hoppas det går bra då, New Forest är väldigt hållbara ponnysar. Min är 15 år hade ny hovslagare idag, lärade byta den andra kom aldrig å då hade vi redan bokat om tiden.. När han stog med bakhovarna så påpekade jag att jo hon är så trevlig å lugn kan inte förstå hur man vill byta bort henne, jätte snäll är hon vid all hantering, hon är ju 15 år. han tycket va så gammal hon är ju inte alls så stel som 15 åringar brukar vara :smirk:

Jasså trevlig attityd, min är ju sto hon oxå, ston har ju sina beteenden. Vi stog 40 minuter när jag precis köpt henne vid en jäkla björpinne som låg 5 centimeter över marken. Nu tar det typ bara 5 minuter när hon får sina infall :D Hon är förgrymat trevlig ponny, ingen som inte blir kär i henne :D Väldigt nöjd med henne om man bortser ifrån höjden på henne...

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 119
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar