Shimzy

Trådstartare
jag germ in kille korn av den anledningen att jag hört att de är bra för hästar som behöver lägga på sig lite, han har gått upp en del sen han fick det, mend ehänger nog mkt på de nya hösilaget med..
men nu till frågan:
måste man blötlägga kornet?
han får kross, men någon sade att även kross måste ges ihop med vatten för att de skall kunna tillgodogöra sig det?
:confused:
 
Sv: korn..!

Du behöver inte ge med vatten om det inte är mkt dammigt.Var köper du ditt korn?Jag köpte på Grann*****' o de va bara som mjöl o de va dammigt som f*n..de bäst e ju om du kan köpa kross av en bonde :)..jag har hittat en bonde här o de va jättefint kross o mkt billigare oxå :-D
 
Sv: korn..!

Har också köpt frånovanstående företag, och jag är mkt nöjd med den kornkross jag fått! Kanske kan skilja från ort till ort?

Nåväl, prova blanda krossen med betfor, då blir den ju automatiskt fuktad och damfri!
För mig har det funkat kanonbra att ge kornkrossen för att få pållarna att öka i vikt! ^_^
 
Sv: korn..!

jag köper hos bonden där jag står.. han krossar oxå så de är väldigt fint å dam fritt :D
då kanske jag inte behöver bry mig om vattnet då?

han är gallig bak nu, kan de vara ett samband med kornet?
 
Sv: korn..!

han får betfor på morgonen bara, för att någon sade att de funkar som dextrosol för ossa tt de ger en energikick just då..å de vill jag ju itne att han skall få kl 21 på kvällen..
stämmer detta elelr bara något på hittat?

tack för hjälpen!
 
Sv: korn..!

glöm korn! eller åtminstone värmebehandla det - stärkelsen i korn har hästen svårt att bryta ner och den orsakar feljäsning i grov tarmen, beror på dos förstås, men om du häller kokande vatten på så är det ok eller köper mikroniserad eller pellets med korn - värmebehandlas ju
 
Sv: korn..!

experten skrev:
glöm korn! eller åtminstone värmebehandla det - stärkelsen i korn har hästen svårt att bryta ner och den orsakar feljäsning i grov tarmen, beror på dos förstås, men om du häller kokande vatten på så är det ok eller köper mikroniserad eller pellets med korn - värmebehandlas ju

Jag har oxå hört att hästar får ont i magen av korn, därför de brukar bli lugna när man ger korn.. :crazy:
Om hästen blir för pigg av havren och behöver lägga på sig lite skulle jag prova med tex. Krafft Grov (eller vad det heter nu för tiden..) eller någon form av müsli. Kanske komplettera med lusern av något slag. E-vitaminer är oxå bra när hästen behöver bygga upp sig lite :)
 
Sv: korn..!

ont i magen?
hur ser jag att han har det då?
han har fin avföring och är som vanligt pigg och glad..
blir inte fööt pigg av havre vill bara ge lite mera fett..
får havre å korn å betfor i hyran så vill ju hellst klara m,ig på bara det..
han får havre oxå..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 599
Senast: sorbifolia
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 038
Senast: Avalbane
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Sporthorse
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp