Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Såhär såg vi ut idag. Trodde att jag hade kortat draglinorna tillräckligt men uppenbarligen inte. När vi travade så drog hon nog mest med däckeln. Inte för att det verkar bekomma henne men iaf.

Vagnen är inte helt balanserad, jag tror den är inställd på den C-ponny som drog den innan vi köpte vagnen. Skaklarna går att vinkla om lite grann i fästet till vagnen och förstås vridas. De går också att längas så man kan ha större ponnyer i den.

Ska försöka komma iväg till tjejen som körde in Lime och få hjälp med att få alla remmar "optimala", det ser ju helt annorlunda ut när vi börjar köra...

Hur som helst så uppförde hon sig suveränt, travade ett par hundra meter på vanlig landsväg, blev både omkörda och mötte en bunt bilar. Inkl en passat som inte precis körde långsamt... Blev omkörda av två släpvagnar också. Hon är så grymt trafiksäker :D

Ser ut som att bilden är tagen i lite svag nedförsbacke också, och då slackar ju linorna :)

Idag var hon jättepigg, märktes så fort vi gick ur stället. Tömkörde runt lilla garaget och sen spände vi för. Otålig iväg sen, ville trava direkt men accepterade skritt.

Travade på i god fart nästa ändå fram till kyrkan, husse hann inte springa med :p

Obrydd om bilar, tanter och lastbilar :)

KL

Idag fick fröken Betty dra harven på ridbanan för första gången! Lite tungt, har regnat igår/inatt, men hon tog i och jobbade på bra <3
Det är så skönt att hon tar det hela med ro, hon är 11 år gammal, och är hur lugn som helst, och lite slö med för den delen haha! Svängel är beställd, så snart jag får fast den på vagnen ska vi prova på hur hon tycker om att ha den runt sej :)

1382402_10153338422735114_776139389_n.jpg

1381439_10153338441025114_194268290_n.jpg

Att svänga va lite jobbigt, men vi både skrittade och travade med harven och det va inga problem alls!

Senast ändrad:

*KL*

Idag tog jag & N:a Hälsinglands fläskigaste fuxfröken oss ut på en tur i höstsolen med nya finvagnen. Oj så vi njöt båda två! :)

1393017_10152280624084428_310525634_n.jpg

Nu skall vi äntligen komma igång efter sommaruppehållet, dags att jogga av oss (ja, jag med) lite fläsk och få upp flåset igen. Dessutom, noterade jag idag till min stora fasa, så behöver vi hysteriskt mkt jobb med ryggningarna om vi skall kunna försvara vår titel som klubbmästare i brukskörning i år :p

Idag har jag och Wille ÄNTLIGEN kommit ut en sväng igen. Det var säkert en månad sedan. Jag har inte fått tag i någon som velat hjälpa mig spänna för och hålla oss sällskap, och har inte känt att jag vågar köra helt själv. Både han och jag är ju väldigt gröna och kan säkert råka ut för situationer vi inte kan lösa själva inbillar jag mig. Idag fick jag hjälp av min granntant på 80+ och hennes schäfer att spänna för. Sen körde vi iväg alldeles själva.

Vi brukar ha körhuvudlaget med skygglappar, men idag fick det bli vanliga tränset och trots det gick det alldeles utmärkt. Nu så här 8 km senare, omkörda av motorcyklister, passerat kvigor på nära håll och mött traktor med spruta på smal grusväg känns tanken att köra utan sällskap inte lika obehagligt längre... :) Han gillar verkligen att vara ute med sin vagn och gör så gott han kan för att förstå sin kusks förvirrande kommandon... :o

20131013_085640_zps9eccedd8.jpg

Var ute en sväng idag igen. Står snällt när man spänner för men sen är det gasen i botten :eek:

Lugnade sig ganska snabbt. Körde bort till en parkering och körde lite volter och övergångar och sen skrittade vi hem :)

Åh vad ni är duktiga! :)

-Catherine-: Jättesöt fuxfia!

Trott: Vilken smart idé att ha en lastpall som harv! Eller ser jag fel? Duktig pålle också. :)

KL
Idag har Balder var jäääätteduktig! Vi tog oss för första gången ut på grusvägen och körde! Jag hade siktat in mig på en runda som tar ca 30 min med väldigt varierat underlag. Först längs vår infart som är rätt mjuk men med lite stenar, sen en liten bit på grusvägen där det lever om som satan, ner på en lägda och gå längs med grusvägen. Sen upp på vägen kanske 150-200 meter innan man kommer in på "rätt" väg. Där fick sambon gå före så att Balder skulle ha lite hjälp om han skulle tycka det var läskigt med allt oljud. Men han bara knallade på! :love: Och när man drar en stötting på en grusväg så hör man inte ens om ett tåg skulle komma farande... Fy satan vad det gnisslar och tjuter! Jättejätteduktig lilleman som bara gick vidare med spetsade ögon. :) Så svängde vi in på andra vägen, den är så himla mjuk och fin så där gled det helt tyst - skönt att vila öronen. Tyvärr går den som så många andra vägar bara in till en vändplats. Men längs med vägen är det mycket vattenpölar och på ett ställe är det vatten över hela vägen, där stannade Balder, stoppade ner näsan och plaskade sen bara över! :p

På hemvägen travade vi också för första gången i skaklar! Ca 100 meter i friskt tempo, jätteduktig lilleman, så pigg och glad! :love: När vi gick på lägdan längs vägen blev vi omkörda av fem-sex bilar vilket han tyckte var lite läskigt, då ville han gärna springa, men han lugnar sig ändå snabbt. :)

Han skötte sig även helt exemplariskt vid an- och frånspänning. :love:

Liten film från infarten på hemvägen! http://www.youtube.com/watch?v=dYagBMasNVQ

Japp det är en lastpall :P Den används vanligtvis bakom fyrhjulingen, men det gick kanon med Betty också :D
Enda som är tokigt att det samlas grus i den, så man får stanna och "tömma" den genom att resa den upp lite då och då.

20131013_085640_zps9eccedd8.jpg

Var ute en sväng idag igen. Står snällt när man spänner för men sen är det gasen i botten :eek:

Lugnade sig ganska snabbt. Körde bort till en parkering och körde lite volter och övergångar och sen skrittade vi hem :)

Vilken vagn har du? är det en oxer?
Jag funderar på denna vagn, nämligen till min c-ponny=)

Förstår om du inte vill köra själv! Jag lärde mig det först förra året ;-) Det är alltid skönt att vara två men det är ju verkligen inte ofta det finns möjlighet till det.

Maja_Kandi Härligt att det gick bra :-)

Niela Jag rekommenderar varmt DriveOuts rockard för större ponny om du söker en bra vagn. Jag tycker Oxern är lite i klenaste laget.

*kl*

Idag blev det körtur runt byarna med Fabban. Var helt underbart och hon var pigg och glad. Har hämtat massa energi för nästa vecka :-)

Bakselen halkade snett när vi travade upp för en backe men orkade inte stanna och rätta till den.

1385220_10200770289715642_1676059394_n.jpg

Dom vagnarna är för dyra tyvärr.
Oxern verkar ju vara en stabil bra vagn om man ser alla bilder man kan se om man googlar.
Visst det är ju ingen vagn man ger sig ut och tokkör i skogen, men de gör man ju inte med någon Rocard för en rockard är ju inte gjort för sådan typ av körning!

Jag kommer köra på grusväg/asfalt eller en gräsåker som är klippt alt i paddocken. Och för den typ av körning tror jag oxern duger alldeles ypperligt till.:)

Skulle jag senare vilja tokköra i skogen kommer en maratonvagn införskaffas, men idag är jag mer åt finkörahållet.
En fin vagn att kunna köra bröllop mm med är tanken i framtiden:)

Det är en märkeslös vagn. De vi köpte den av har gjort den själva, mannen är verkstadsmekaniker. Den är ställbar och bred nog att tävla med om man skulle vilja.

Grymt bra köp :D
Men den kostade mer än en Oxer.

Det är en märkeslös vagn. De vi köpte den av har gjort den själva, mannen är verkstadsmekaniker. Den är ställbar och bred nog att tävla med om man skulle vilja.

Grymt bra köp :D
Men den kostade mer än en Oxer.

Ibland ska man ha tur=)

*viskar att de går att hitta begagnade för det priset som en oxer kostar ny*
Äskade min rockard men sålde den när jag fick avliva mitt russ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar