Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

kl

Åhh vad jag är stolt över min lilla pålle idag:)
Idag tömkörde vi lite och när vi sedan var klara gick jag till paddocken och där tog jag vagnen i ena handen och så fick hon gå på andra sidan.
Hon tittade inte ens åt vagnen och de gick sida vid sida hon och vagnen=)

Sedan fick hon gå över skacklarna och träna lite på att backa in.
När hon väl stod där inne lyfte jag upp skacklarna lite mer foten och ruskade lite på den.
Inte ens då tittade hon på vagnen och reagerade inte ens.
Det var roligare att titta på hästen framför henne som stod en bit bort vars ägare höll på att sitta upp:D

Bådar gott detta:D
Imorgon gör vi likadant

ni som tränar med skacklar första gången, kan man typ ta tunna björk"pinnar" och borra hål i och ha att träna med?
Och så spika fast en planka längst bak som håller ihop skacklarna?
Har nämligen fina björkpinnar till godo=)

Kl

Tog beslutet idag att ställa av L ett par veckor då jag haft en mindre bra känsla sista veckan och när jag sätter igång igen tänker jag lägga fokus på körningen. Så nu vill jag läsa allt om vad ni gör så jag kan komma tillbaka med inspiration om ett par veckor :)

Idag är Lime körd igen, den här gången med draglinor och fastsatt baksele, den tom höll emot lite i våra minimala nedförslut.

Hon knatade på som ett proffs :D Lite trav ute på asfalten också :)

KL

Körde fjordingen i går, ca 1 timme i blandat arbetstrav, aktiv skritt och uppförs/nedförsklättring. Hon kändes riktigt fin gentemot förra veckan då hon var tjurig.
Damen har blivit tjock och får gå med munkorg samt motionera mera, har blivit lite lat med den varan sedan Egonson varit dålig så nu ska det bli bättring på det hela.

Tjoho! Idag har jag hämtat hem en flakvagn till shettisarna! Ok, det är ett tag kvar innan jag kan använda den... Men bara att den står där på gården gör att det känns lite hoppfullt att jag kanske inom en överskådlig framtid kan få mig framför vagn.

Dessutom gav jag ett bytes erbjudande idag, min nordsvensk mot en 14 idag okörbar shettis. Förhoppningsvis så får jag snart shettisen hem på gården, och då börjar projekt inkörning igen!

Åhh nu är selen beställd, hoppas hinna få hem den näsa vecka någe gång!=):D

*KL*
I helgen var jag och Rappe på körkurs för Cecilia Kallander. Jag fick en massa bra kunskap, tips med mig hem och Rappe gick så himla bra, speciellt sista körlektionen! :d

1381739_10200528550720304_995402441_n.jpg

Slutat av sista körlektionen :)

1380680_10200528289273768_1771697554_n.jpg

Min "lilla" häst.. ;)
(fotograf Stefan Bleckert på bägge korten).

Igår kortade vi draglinorna lite och hade bett i munnen. Ut på vägen som vanligt och sen ner till ridbanan och runt ett varv i gräset. Uppförde sig jättefint :)

Woho! Hejja er!
Jag tycker det är roligt med unghästar, det händer så mycket och i början är framstegen så stora och tydliga :)

Lydia: Jisses vad stor han ser ut :eek: Eller är det du som är liten? :p

Jättefina bilder! :d Han är jättefin, men ser som sagt väldigt stor ut!

KL
Idag har Balder uppfört sig EXEMPLARISKT! Han var helt klockren från början till slut! Stod som ett ljus när jag spände för, väntade (visserligen lite otåligt) när jag fixade med tömmar och tog på mig vantarna. Sen traskade vi iväg! Först gick vi längs en liten skogsväg som är guppig och backig och stenig med lite vattenpölar. Stöttingen skrapade och plaskade och guppade men lilleman bara drog på med spetsade öron och härligt driv! Vägen går tyvärr bara till en vändplan så där gick vi en liten volt och tillbaka hem. På tillbakavägen tog vi en liten alternativ väg som går nerför ett litet "fall" från vägen på kanske 50 cm, han traskade bara på som vanligt. Att stöttingen studsade och for bakom honom brydde han sig inte det minsta i! :love: Avslutade med att gå en liten runda i skogen. Han var jäääätteduktig hela tiden! Stod helt stilla när jag spände ifrån också. Det blev det längsta vi varit ute och kört nånsin. Ca 30 minuter totalt kanske. :) Idag är han inte till salu för några pengar alls. :love:

Lydia är inte jättelång men Rappe är stor också :D

Och ja, unghästar är roligast! När hon var på inkörningen trodde jag aldrig att jag skulle kunna köra hemma. Men Lime är lite sådan där, allt är JÄTTEMOTIGT och sen trillar bara polletten ner och så uppför hon sig som om hon alltid har dragit vagn, gått på släpet osv.

Ååhh, vad härligt! Låter ju hur bra som helst :)

lill-sis: Sådär var L när vi övade att stå mellan skaklarna och lyfta dem, det var jätteobehagligt tyckte han, ett bra tag, och sen en dag var det som att vända på en hand och det gick hur bra som helst. De är roliga de där ungdomarna, alla har sina egna idéer :)

Åh Lime kan man inte lyfta skaklarna med än. Man får lägga på vagnen "ovanifrån". Jag skiter i det just nu. Om någon månad kommer det vara för halt för att köra oskodd och då tänkte jag ta tag lite mer i det där med att kliva i skaklarna och acceptera att de kommer nerifrån också. Fast med lösa skaklar då förstås.

Vårt mål med körningen såhär i början är KBI eftersom russen också gör det :D Så husse ska bygga en flakvagn till henne i sommar. Sen om jag hittar någon som vill och hon är snabb nog så tänkte vi försöka oss på ett Prestationsbevis (38p exteriört och trava 2,20). Det är ganska tufft men hon lär få kondis iaf. Sen får travet vila lite för det är bra om hon lär sig att galoppera i vagnen så jag kan köra henne på kvalitets om jag inte helt mirakulöst magrar 40kg :nailbiting:

Kul! :) Jag har kört massor för Cissi under mina tre år på Vreta, en av mina favoritlärare!

*kl*
Här är det lugnt, krasslig ponny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38