Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vad skönt att höra, då är det nog så, man blir ju lite smått less/nojig när han ser typ döende ut när man kör, dödssymptomen försvinner ju dock på hemvägen så man kan andas ut men det är lite trist. Hoppas på att han piggar på sig efter pälssättning :)

Maj gad, 1 meter :eek::D

*kl
Fiona rids mest. Igår blev det lite tömkörning med nya däckeln, svanskappa och baksele. Hon gillar verkligen inte vare sig svanskappa eller baksele så nu börjar projekt desensibilisering.

Provade det där med att ta ett spännband runt kilen idag när jag var ut och körde och det kändes genast mycket tryggare, körde visserligen bara en kort runda i skritt och trav, men den låg still i alla fall. Ska köra en längre stund imorn och testa mer.

Köpte ett rakt happy mouth-bett och testade idag också, det verkade som han gillade det, han sög riktigt bra på det och det såg inte ut som han hade tuggat på det. Jag försöker testa olika bett för att hitta vad han gillar, hittills är det enda som funkat rakt tränsbett, alla andra lyfter han och tuggar/äter på. Jag tycker dock att det hade varit käckt att kunna variera med ett ledat, men men hästen har talat. Ska fortsätta klura och se om jag kommer på nåt bra. Tips?

kl

Idag har jag tömkört med sele på min för första gången =) Hon va så duktig så! Brydde sej inte alls om att bakselen hängde å dinglade eller nått :) Skrittade och travade, i friskt tempo! Hon är vanligtvis otroligt seg i skritten :p Bakselen blev lite långt ner märkte vi, men det fixade vi till. Hon är mycket tömkörd, och överlag en väldigt lugn och cool häst, så hoppas att hon ska vara inkörd innan snön.

1374939_10153284907035114_81370431_n.jpg

Körde en fantastisk sväng i solen idag. Det är en fantastisk hästhöst i år, torrt och soligt, det känns så himla lätt att ha häst just nu :) Särskilt när hästen är på sitt mest strålande humör :D Det är så många pusselbitar som trillat på plats på sistone, även om L blir lite avig ibland och inte vill åt samma håll som jag så kan jag lösa det och det känns så skönt. Just nu vilar jag bara i att det går bra och allt funkar, för snart kommer det väl nåt bakslag som vi får kämpa med.

KL

Isak har haft ledigt 3 veckor nu pga jag varit på semester, sedan tävlat (en annan häst) och haft mycket annat. Tömkörde idag och han var fin men trött.
Han har ju redan satt megapäls så blir nog en klippning nästa vecaka.

Klipper ni era? Hur klipper ni?
Jag vill gärna klippa spårklippning och eventuellt undersidan av halsen men är rädd för skav av bröstan. Dock växer det ju ut fort och han har en bra anpassad sele och vagn så tror jag kör på det!

Jag klipper allt utom ben och huvud.
Förr har har prövat med div halvklippningar & spår klippningar, men har återgått till att klippa allt. Klipper dock rätt tidigt, redan i mitten på augusti och en gång till i oktober. Då hinner pälsen växa ut lite tills de riktigt kalla månaderna kommer, men den blir ändå inte så tjock att det blir olidligt. Sen klipper jag igen i februari/mars när var värmen börjar visa sig så smått.

Isak går på lösdrift och vill helst inte ha täcken, därav endast spårklippning eller liknande.

Klippt båda shettisarna helt (dock ej huvud och ben) för en vecka sedan och ska klippa russet likadant nästa helg.

Kl
Mitt "körmål" denna hösten/vintern är att delta i minst en deltävling i Koncupen syd, vilket ska bli väldigt roligt. :)

Någon annan som har några "körmål" för denna höst/vinter? :)

Åh, vad härligt med ett konkret mål :) Jag har inget så konkret mål, min tanke är att fortsätta under hösten med att köra en till två gånger i veckan och utöka våra turer och testa nya vägar. Sedan har jag väl nån tanke om att träna nån gång också, men vi får se om det blir tid till det i och med att studierna tar sin lilla tid.

Mina stora mål för vintern är att Balder ska dra släden tryggt. :) Sen ska vi åka iväg till både en större anläggning och till en kompis och köra på bortaplan, fast då med stötting. Min kompis sambo är körprovsdomare så där kan jag få så himla bra tips, ibland kommer de på att jag ska få prova nåt kul (typ köra timmervagn och göra en lunnbänk ;)) så eventuellt får Balder prova dra stock med sax också. Men det skulle jag aldrig prova själv första gångerna så det får bli där hos dem. I övrigt ska vi mest bara träna upp lite muskler och kondition! :)

Ang klippning så får vi se hur mycket päls han sätter och hur mycket han svettas. I våras var det helt kopiöst av båda delarna och blir det lika i år så klipper jag nog lite på bringa, hals och mage. Han ska ju kunna gå ute 06-22 utan täcke så det blir inte så mycket ändå.

Kl
Vi har äntligen börjat om också! Fick hjälp av ovan nämnda kompis att ställa in hans sele igen (satan vad han breddat sig i sommar!) också provade vi dra däck. Det var första gången med selen sen i maj men han skötte sig alldeles strålande, som om det var senast förra veckan. :love: Skönt att kunna komma igång igen!

Pee-wee-bett kanske?

pallen Jag hade nog kört på någon slags spårklippning alternativt halvklippning beroende på hur mkt du kör och hur du har hästen uppstallad.

Opra Mitt mål i vinter är väl egentligen att jag ska känna mig tryggare i vagnen. Har ju en så snäll körhäst så det är ju bara att försöka slappna av och njuta hela tiden ;-)

*kl*

Hur länge kör ni med vagn? Övergår ni direkt från vagnen till släden om det finns möjlighet?
Jag tycker redan det börjar bli kallt att köra så byltar på mig massor med kläder men är lite orolig över hur det kommer funka i vinter hehe ;-)

myphotos
kl
I fredags hämtade jag hem min pjatt från inköraren. I går körde vi henne för första gången på hemmaplan:)

hmm det skulle ju vara en bild med...

Senast ändrad:

Har bestämt mig för någon sorts halvklippning. Så tar halsen och halva magen/sidan. Han går ju på lösdrift men blir aldrig under nollan i lösdriftshuset. Dessutom är det varmt nu och han sätter nog massa mer päls tills frosten kommer :)

Mjaa, kanske det... tycker bara att det ser så hiskeligt tunnt ut, självklart ska inte bettet vara för tjockt heller med Pee-wee tycker jag ser för smalt ut för min smak. Har ju inga egentliga problem i och med att han funkar med sina raka, men skulle vilja kunna växla med nåt ledat (tränsbett) för att få andra tryckpunkter nån gång emellanåt. Men ska ha Pee-weet i bakhuvudet för framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar